Byggahus.se
Hej!
Ska snart gjuta nytt källargolv och undrar hur tjockt det bör vara.
Räcker 5cm?
 
50mm låter som DU ska gjuta på ett befintligt bjälklag. Helt nytt källargolv bör vara 100mm.

Ta något kort så vi på forumet kan se vad Du riktigt menar. Kort säger mer än tusen ord brukar det heta ju. Så kan man troligtvis ge bättre förslag.
 
Såhär kommer i stort sett hela källaren snart se ut. Har tänkt 10cm 8-16 och sen 5cm betong

p8180106zw6.th.jpg
 
Ska du inte ha någon isolering?
 
mats_o skrev:
Ska du inte ha någon isolering?
I det rummet där jag ska ha golvvärme har jag väl tänkt att lägga Isodränskivor
 
Jag tycker du skall fundera på hur fuktvandringen kommer se ut om du värmer endast en del av källargolvet. Det finns en del skrivet om det i detta forum, sök!
 
Vilket är bäst?
10cm makadam och 5cm betong eller tvärtom
 
100 mm makadam (ev räcker 50), isodrän, 100 mm armerad betong
 
Då måste jag gräva väldigt djupt  :-/
Hade tänkt mig antingen 10cm makadam eller Isodrän och sen 5cm betongKan inte gå för djupt heller för då får jag inget fall till avloppsbrunnen
 
Korsriddaren skrev:
100 mm makadam (ev räcker 50), isodrän, 100 mm armerad betong
Varför så mycke makadam?? Isodränen är ju kapilärbrytande så det borde väll räcka att bara lägga på så att det är jämt? Själv la jag 20cm isodrän direkt på urgrävningen och han på MTB som jag köpte av sa att det va OK.
 
Det blir antingen Isodrän eller makadam. Isodrän i det rummet jag ska ha golvvärme
Resten makadam
 
gådeberg skrev:
Då måste jag gräva väldigt djupt  :-/
Hade tänkt mig antingen 10cm makadam eller Isodrän och sen 5cm betongKan inte gå för djupt heller för då får jag inget fall till avloppsbrunnen
Du behöver väl inte lägga avloppet djupare bara för att du gräver djupare?
Lägg isodrän även där du inte har golvvärme så tillåter du betongen att torka både uppåt och nedåt och får ett kapilärbrytande skickt under hela golvet dessutom sparar du energi.
Du bör ha 10cm armerad betongplatta.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Du behöver väl inte lägga avloppet djupare bara för att du gräver djupare?
Lägg isodrän även där du inte har golvvärme så tillåter du betongen att torka både uppåt och nedåt och får ett kapilärbrytande skickt under hela golvet dessutom sparar du energi.
Du bör ha 10cm armerad betongplatta.

/Patrik
Nu ligger ju avloppet precis under betongen som är på 2cm. Sänker jag inte avloppet kommer ju rören att liggan ovanför det nya golvet.
Rent ekonimiskt blir det väl bra mycket dyrare att ha Isodrän i hela källaren än makadam?
 
Ja men isodrän isolerar ju så du bör få tillbaka det i mindre värmebehov plus varmara golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.