Hej!
Jag sitter med noll kunskap av snickeri/träslöjd men har en idé till mitt framtida rum. Ett av mina större intressen är kläder och jag vill bygga en ”hylla” som jag sedan kommer designa för att visa kläder/skor.
Min tanke var att hitta en relativt tjock/grov planka eller liknande att fästa i väggen med någon typ av fäste.
Jag tänker mig ca 150cm lång och 20cm djup.
Jag vill ha massivt, så tänker ca 10cm tjockt. Problemet är att jag inte hittar någonstans där jag kan få tag på detta. Det är nästan alltid 45mm tjocka reglar/plankor man kan hitta på bygghandeln.
Har ni några tips på vart eller hur jag kan få tag på detta?
Undanber kommentarer som föreslår andra idéer eller så, inte pga ointresse, utan enkelt för att jag verkligen vill köra på denna idé jag har. Tacksam för svar!
Jag sitter med noll kunskap av snickeri/träslöjd men har en idé till mitt framtida rum. Ett av mina större intressen är kläder och jag vill bygga en ”hylla” som jag sedan kommer designa för att visa kläder/skor.
Min tanke var att hitta en relativt tjock/grov planka eller liknande att fästa i väggen med någon typ av fäste.
Jag vill ha massivt, så tänker ca 10cm tjockt. Problemet är att jag inte hittar någonstans där jag kan få tag på detta. Det är nästan alltid 45mm tjocka reglar/plankor man kan hitta på bygghandeln.
Undanber kommentarer som föreslår andra idéer eller så, inte pga ointresse, utan enkelt för att jag verkligen vill köra på denna idé jag har. Tacksam för svar!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
10 cm tjock planka väger en hel del, vilket bör beaktas. I övrigt; tag kontakt med ett lokalt litet sågverk och hör om de kan hjälpa dig.
Ska det vara hyvlat virke så kanske en bit limträbalk kan funka?
Limfogskiva finns 27x200mm och då bygger du en låda genom att limma ihop 4st skivor, men lämna ett utrymme mot vägg där en en regel passar. Denna regel skruvas i vägg och hyllan träs på vilket ger ett dolt montage. Finns även fästen i metall som består av en platta och ett rör som du trär ett hyllplan på (Sök på Bigboard så ser vad jag menar)
Men enklast är limfog som dessutom inte slår sig nämnvärt, finns i tex fur el ek ..
Princip skiss...
Men enklast är limfog som dessutom inte slår sig nämnvärt, finns i tex fur el ek ..
Princip skiss...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvleri, de har ohyvlade plank.D DanielKaresand skrev:Hej!
Undanber kommentarer som föreslår andra idéer eller så, inte pga ointresse, utan enkelt för att jag verkligen vill köra på denna idé jag har. Tacksam för svar!![]()
Klicka här för att svara