Byggahus.se
Hallå ja där ute. Köpte en villa för 3 årsedan med lite mögel på vinden. Luckan som ni ser i bilderna jag lagt upp hade stått öppen i ja, inte en aning i hur lång tid. Vilket med största sannolikhet skapat ett ordentligt kallas under vintrarna. Detta fick jag bekräftat då luclanna blåst ner i vinter och spontana vid luckan va dyngsura ( är nu torra efter jag stängt luckan ).

Besiktningsmannen sa till oss att ringa in möglet och se om det spred sig och sen spruta på medel och skrubba bort.
Tanken va att göra det efter 1 år, 3 åe senare är der dax då 2 barn " kom imellan ".

Det har inte spridit sig något nämnvärt, och skulle ge mig på en amatör gissning att det är pga i vintras när luckan blåste väck det har spridit sig lite.

Huset är från 49, renoverat och tillbyggd 81 och ingen ångspärr. Min tanke ( och även besiktningsmannen) är att om det varit något annat än att luckan stått öppen så borde väll vinden ändå ha betydligt mer mögel ?
Dom som bodde här innan oss hade tänkt igen ALL ventilation på underplan och ovanplan saknade ventilation.
Men installerat en paxflält pga höga radonvärden ( godkända värden när vi köpte huset )
Vi har öppnat all ventilation igen och även gjort ny ventilation på ovanvåningen.

Det är idag 1/4 torrt på vinden och luktar absolut inget. Inte mugget, inte unket, inte jord. Allt virke jag kännt på är torrt. Men möglet sitter där det sitter så att säga.

Vi har tänkt renovera inom det närmsta, förhoppningsvis i sommar, då kommer vi sätta ångapärr och allt som ska finnas enligt standard.

Gjort mögeltest när vi flyttade hit på båda planen och visade inget.

Tråden är mer ett sätt för mig att ventilera på något sätt och att kunna få lite tips och tricks för att lösa detta smidigt och bra.

De korta spontana som är helt mörka är där det gamla huset slutade och den nya delen av huset börjar.

Trästege mot mörkt tak, brun panel, kontrastrik belysning, ojämn färg, underhåll eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen taklucka till vinden, isolering synlig, träbjälkar, inomhusbelysning, byggmaterial, ofärdigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, kanske en vind, träkonstruktion, isoleringsmaterial, sned bildvinkel, ogjort område, dunkelt, suddigt i delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trångt utrymme med träväggar, isolering syns, mätverktyg ligger på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med träbjälkar, isolering, damm och rör, nattetid och konstgjord belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk vind med träbjälkar, isolering och kablar. Oanvänd eller underhållsbehovande utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindsutrymme med träbjälkar, isolering, och spår av försummelse eller förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla träbjälkar och isolering i dunkelt, ostädat vindutrymme. Mögel och fuktskador synliga. Otydlig, mörk bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus, vindsutrymme, träbjälkar, isoleringsmaterial, mögel eller vattenskador, oinreddt, dammigt, belysning från vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion, takbjälkar, lutande, persienner, delvis mörker, arkitektoniska detaljer, inomhusmiljö, ovanifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med spår av vit färg, röda streck, lutande perspektiv, inomhus, del av svart föremål nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träväggar, lutande tak, isoleringsmaterial, byggdamm, obeboelig vind eller förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad trävägg med synliga reglar och delvis liggande gul isolering på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad vill du åstadkomma? Så länge luckan är stängd och tät, frånluftsventilation finns på övervåningen så kan du egentligen låter möglet vara kvar.. såvida du inte tänker förvara grejer på vinden? (vilket du inte bör) vad har ni för frånluft idag? Gissar på att det finns några ventiler in i skorstenen som går att öppna?
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Vad vill du åstadkomma? Så länge luckan är stängd och tät, frånluftsventilation finns på övervåningen så kan du egentligen låter möglet vara kvar.. såvida du inte tänker förvara grejer på vinden? (vilket du inte bör) vad har ni för frånluft idag? Gissar på att det finns några ventiler in i skorstenen som går att öppna?
Luckan är stängd och hur tät den är vet jag inte. Inga större mängder luft som kommer in isåfall. Skulle kunna sätta dit en gummilist för att täta 100.

Nej ingen förvaring tänkt, men är lite orolig då vi sover på ovanvåningen och ingen plast finns, att det ska sprida sig ner i huset.

Vi har tillufts ventiler i alla rum där uppe. 2 i det stora rummet.

Gjort mögeltest och det visade lite det lilla rummet.
Dock finns ju mögel i luften alltid mer eller mindre.

Är mest nojjig för barnen på 3år och 5månader.

Vi eldar med pellets på vintern så självdrag är det. Och kan lova dig att det drar om fötterna 😅 nu på sommaren är det elpatroner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.