6 514 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Tips på prisvärd tigsvets?
Sida 1 av 2
Renoverare
· Kalmar
· 3 053 inlägg
Velade lite men valet föll på en migatronic 161 dc tig då behovet av alusvets inte var prio
Renoverare
· Kalmar
· 3 053 inlägg
Inte vad jag vet men skapligt med inställningar så den fyller behovet för hobbysvets
Pedal verkar inte vara så viktigt vid DC-svetsning. Personligen har jag 110 % fullt upp att inte doppa elektroden etc. och skulle nog inte hjälpas nämnvärt av att även hålla reda på foten. Dessutom behöver man sitta ned med pedal.
Jo, det finns en remotekontakt på den så det borde absolut finnas en pedal. Sen om det är en analog eller digital pedal vet jag inte. En pedal kostar nog drygt 50% av vad en sån maskin kostar så spontant kanske det är nåt man försöker klara sig utan.Andreas_kalmar skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Glöm inte att du behöver en glasflaska också, de kostar ju några kronor också...
Om budgeten har ett tak alltså...
Om budgeten har ett tak alltså...
Kolla bara att det är PRO-modell. Det förekommer, speciellt på utländska sidor modeller som inte säljs i Sverige och som jag tror inte är säljbara inom EU från årsskiftet pga nya regler kring verkningsgrad. Kan vara tjurigare med reservdelar till en sån modell.Larsa skrev:
Tycker pedal är skönt, det tillåter en att hålla i handtaget på väldigt många vis då man inte har nån avtryckare som också ska hållas intryckt. Man kan slappna av i händerna.nanowire skrev:
Det är vanligt med 2T-4T där det senare innebär att man trycker-släpper för att starta bågen och trycker-släpper för att släcka. Inte lika smidigt som pedal, lite jobbigt att vänja sig vid men möjliggör det du skriver.DennisCA skrev:
Ja, men det finns varianter på 4-T med tryck för ramp upp/ner. Lägg sen till dubbeltryck för programbyte eller nåt sånt med, det slår ju knut i den stackars hjärnan. En gaspedal är en gaspedal och det sitter i ryggmärgen.nanowire skrev: