Velade lite men valet föll på en migatronic 161 dc tig då behovet av alusvets inte var prio

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Velade lite men valet föll på en migatronic 161 dc tig då behovet av alusvets inte var prio
Ok, och du är nöjd? Verkar ligga vettigt i pris.. kan man köra pedal på den?

Inte vad jag vet men skapligt med inställningar så den fyller behovet för hobbysvets

Pedal verkar inte vara så viktigt vid DC-svetsning. Personligen har jag 110 % fullt upp att inte doppa elektroden etc. och skulle nog inte hjälpas nämnvärt av att även hålla reda på foten. Dessutom behöver man sitta ned med pedal.

F
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inte vad jag vet men skapligt med inställningar så den fyller behovet för hobbysvets
Jo, det finns en remotekontakt på den så det borde absolut finnas en pedal. Sen om det är en analog eller digital pedal vet jag inte. En pedal kostar nog drygt 50% av vad en sån maskin kostar så spontant kanske det är nåt man försöker klara sig utan.

Bästa svaret

Majgårdarna
Kolla på Amazon i Tyskland. Finns bra priser på ESAB maskiner där.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Kolla på Amazon i Tyskland. Finns bra priser på ESAB maskiner där.
Bra tips! Esab Rogue med slangpaket för 8300 är ju ett jätte bra pris!

Glöm inte att du behöver en glasflaska också, de kostar ju några kronor också...

Om budgeten har ett tak alltså...

Majgårdarna
Larsa Larsa skrev:
Köpte själv en ESAB Rogue ES 180i Pro där för 4000kr. Det är en pinne maskin.
Den går jäkligt bra och jag har svetsat en hel del.

F
Larsa Larsa skrev:
Kolla bara att det är PRO-modell. Det förekommer, speciellt på utländska sidor modeller som inte säljs i Sverige och som jag tror inte är säljbara inom EU från årsskiftet pga nya regler kring verkningsgrad. Kan vara tjurigare med reservdelar till en sån modell.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Pedal verkar inte vara så viktigt vid DC-svetsning. Personligen har jag 110 % fullt upp att inte doppa elektroden etc. och skulle nog inte hjälpas nämnvärt av att även hålla reda på foten. Dessutom behöver man sitta ned med pedal.
Tycker pedal är skönt, det tillåter en att hålla i handtaget på väldigt många vis då man inte har nån avtryckare som också ska hållas intryckt. Man kan slappna av i händerna.

• Gilla
jaesaren och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker pedal är skönt, det tillåter en att hålla i handtaget på väldigt många vis då man inte har nån avtryckare som också ska hållas intryckt. Man kan slappna av i händerna.
Det är vanligt med 2T-4T där det senare innebär att man trycker-släpper för att starta bågen och trycker-släpper för att släcka. Inte lika smidigt som pedal, lite jobbigt att vänja sig vid men möjliggör det du skriver.

Jag tror min svets stöder den funktionen faktiskt, men jag har inte provat den. Kanske ska prova nästa gång det blir att använda handtaget med brytare.

F
nanowire nanowire skrev:
Det är vanligt med 2T-4T där det senare innebär att man trycker-släpper för att starta bågen och trycker-släpper för att släcka. Inte lika smidigt som pedal, lite jobbigt att vänja sig vid men möjliggör det du skriver.
Ja, men det finns varianter på 4-T med tryck för ramp upp/ner. Lägg sen till dubbeltryck för programbyte eller nåt sånt med, det slår ju knut i den stackars hjärnan. En gaspedal är en gaspedal och det sitter i ryggmärgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.