Byggahus.se
Hej

Jag håller på bygga en pool med ett trädäck runt.

Just nu försöker jag komma på det effektivista sättet att lösa plintarna (eller liknande) runt poolen.

Förutsättningarna är att jag kommer gräva ut lägga en makadambotten ca 160cm under färdigt pooldäck. Detta kommer jag sedan återfylla med lerjord (kommer ha dränerande cellplast närmast poolen).

Jag behöver återfylla till 30-40 cm under pooldäcket och kan inte ha gigantiska bärlinor.
På långsidforna skall trallen ligga parallellt med poolen så reglarna behöver (nog) ligga uppepå bärlinorna. Tänkte först fästa med balkskor på sidan för att tjäna höjd men då blir det svårt att få reglar mellan pool och bärlina.

Vilka alternativ har jag?
Gjutrör?
Plint med makadam under?
Andra alternativ (tryckt 4*4 NTR-A?)

Om jag kör med gjutrör kan jag då fylla med makadam i början och sedan gjuta ovanpå det? (har ingen tombola utan blandar cement i en spann när det behövs) Går det att dryga ut cementen med makadam för att hålla nere cementkostnaden.

Alla förslag och ideer mottas tacksamt.

/Erik S
 
Beror på vilken pooltyp du pratar om

ImageUploadedByTapatalk1367580647.845524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lät poolsargen möta brädornas kortände på min 4*8 pool

Bultade i min gjutna pool direkt fast bärlinor

ImageUploadedByTapatalk1367580773.919480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
@andnyg; Vilket bygge, har du någon tråd om detta?
 
Nope men det blev några trallskruvar 9000 tror jag

Ca 120 kvadrat trall samt poolyta :-o
 
Jag har köpt en plåtväggspool,(en enkel bild http://www.harligabad.se/images/bild01.jpg) så tyvärr kan jag inte bulta i sidorna.

Konstruktionen är ändrar till i år men principen är densamma.

/EriK S
 
Då är det bara att gjuta plintar :)

Hur funkar det med poolsarg på denna typ av pool?

Oftast kan poolleverantören råda dig
 
Det var det jag var rädd för... :confused:Det finns lite olika sätt att fästa trall eller sarg som jag förstått det. Leverantören har också sagt att man kan fästa bärlinor i viss mån direkt i stommen om man avlastar ganska nära. Fast jag skall nog ändå fråga lite mer när jag ändå skall prata med honom på måndag.

/Erik S
 
Lycka till

Utgå från sargen då den är styrande och fixa trall och reglar efter det

Jag la 45*220 som sarg och ville ha det helt slätt mot trallen vilket blev kanon
 
Det var ett bra förslag. Jag vill inte ha något som ligger högre än altanen (min bild av sarg) så jag tänkte lägga tralldäck hela vägen men rama in poolen för att slippa ändträ. En lite grövre ram had kunnat bli riktigt snyggt.

Jag skall försöka få pooldäcket i samma nivå som en befintlig altan så det blir lite räknande fram och tillbaks (trall, sarg, väggar, isolering, dränering osv). Det viktigaste är iofs att jag inte hamnar lägre.

Enda problemet är att jag har en trappa och jag 'tror' att trallen skall ligga under den (det har sett ut så). Jag tänkte titta på den exakta lösningen men kanske skall ta det också via säljaren (känner mig dock lite besvärlig redan nu då jag bett om senare leverens och att min tidsplan med bygglov osv försenat allt). Han har dock varit förstående hittills :)

/Erik S
 
Jag kör hörntrappa och sargen ligger över ImageUploadedByTapatalk1367614007.446661.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Soldan18
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.