I december 2015 köpte vi en skrivare som fått bra betyg i tester, en Canon Pixma MG 5650.
Den har varit ok fram tills för någon månad sen. Nu blir det stora breda ränder över bilderna vi skriver ut. Jag har bytt bläckpatroner 2 ggr, olika märken och kört djuprengöring mängder med gånger. Om jag kör 3-4 djuprengöringar i rad så kanske nästa bild blir ok, men bara kanske.
Nu har jag gett upp på den här skrivaren och jag orkar inte trassla med eventuell garanti då vi inte kan vara utan skrivare längre.
Nu rekommenderas Canon Pixma MG 7750, men är det rätt väg att gå eller kommer den ha samma problem om 1½ år. Är det bättre att sikta på en HP, Brother eller Epson ellerblir det samma problem?
Jag har kollat lite på råd och rön och man kan se att kostnaden för en utskrift skiljer mellan 5 kr och 20 kr för en A4 i färg. 20 kr/sida känns inte så kul. 10 känns bättre. 5 kr gav oftast sämre kvalitet på utskrifterna.
Vi använder skrivare varje helg och skriver då ut 1-10 sidor i färg, Det är fotografier som vi gör i storlek 15x10 ungefär. Vi skriver på vanligt papper då det räcker för ändamålet (skapa en enkel dagbok till dottern).
Vi har en äldre färglaser som inte ger bra färger alls längre, men den används till svartvit/text, så det behovet har vi inte hos den här skrivaren.
Önskemål:
- Bläckstråleskrivare
- Scanner / Kopieringsfunktionalitet
- Flera patroner
- Hållbar
- Under 15 kg (gärna under 10 k, så man kan flytta den)
- Stöd för WiFi
Canon-skrivaren som rekommenderas nu kostar runt 1300. Det känns helt ok, men jag kan lätt betala 2000-2500 om jag får en skrivare som håller bättre än vad den förra gjorde.
Tester som genomförs säger ju tyvärr inte mycket om hur skrivare fungerar 1-2 år senare
Om du skriver ut så mycket i färg, så borde det bli betydligt billigare med en färglaser. Annars är det tydligen Canon som gäller. Håll dig bara borta från HP. Bläckstråleskrivare håller inte länge. Så är det bara.
Vi gav upp på bläckskrivare då det är kass kvalitet och dyrt. Kör nu bara på en laser med scanner/kopiator. Tycker det blir bättre och billigare att beställa bilderna man vill ha. Man får hem dom på någon dag och slipper bråka med patroner och skit.
Ja, laser är ju trevligt och driftsäkert, men det blir väl rätt dyrt i inköp om man ska ha en laser som kan skriva bra kvalitet på fotografier?
Bilder som man verkligen vill ha kan man såklart beställa, men det fungerar inte för vårt dagliga behov. Vi skriver ut bilderna från lördagen på lördagkväll och klistrar in i boken. På söndag visar vi bilderna för dottern och pratar om dem. På söndagkväll skrivs bilderna u från söndagens äventyr och så pratar de om de på förskola på måndagen, så en fördröjning fungerar tyvärr inte.
Man kanske ska sikta på Canonskrivaren som rekommenderas och vara glad för varje dag över 1 år som den håller?!
Såvida det inte finns någon bra laserskrivare till ett vettigt pris.
Själv är jag lite allergisk emot bläckstråleskrivare. Jag tycker alla verkar vara riktigt urusla.
Och färglaser är inte dyrt idag tycker jag.
Det börjar väl på priser mellan 1000 och 1500. Och en tusenlapp till för multifunktion med scanner.
Men det blir ju inte speciellt bra färgbilder, det saknar ju stuns i färgerna och ser matt och tråkigt ut.
Där briljerar väl vissa bläckstråleskrivare betydligt bättre, särskilt med specialpapper.
Å andra sidan är det kanske bäst att skicka på riktig framkallning om det är riktigt bra fotobilder som önskas, kan jag tycka.
Färglaser har jag. Det går kanske att få ordning på färgutskrifterna med ny toner, men för foto duger den inte. Frågan är om en multilaserskrivare i färg för 3000 kr duger? Jag tycker att alla tester säger nej.
Fotoskrivare fungerar väl på samma sätt som bläckstråle? Men jag behöver scanner och kopiator också och har helst inte för många apparater.
Utan att ha helt på fötterna så vill jag nog påstå att det skiljer inte så väldigt i fotokvalitet på olika färglaserskrivare. Tycker du resultatet ifrån en valfri vald är långt ifrån vad du kan acceptera så tror jag inte att du hittar någon annan färglaser som gör dig nöjd.
Möjligen kan du botanisera i vad det finns för roliga utskriftsmedium att välja på. Det finns kanske något papper som är glansigt och fungerar i laserskivare som skulle ge en bättre fotokänsla.
Jag har spanat in Canons nya megatank-serie. Finns knappt i Sverige än men verkar lovande map priset blir lågt då man fyller på separata tankar med bläck istället för patroner
Själv är jag lite allergisk emot bläckstråleskrivare. Jag tycker alla verkar vara riktigt urusla.
Kan bara hålla med. Skulle aldrig köpa en bläckspruta. Bara det faktum att en uppsättning patroner kan kosta mer än skrivaren antyder att något är fel.
Kan bara hålla med. Skulle aldrig köpa en bläckspruta. Bara det faktum att en uppsättning patroner kan kosta mer än skrivaren antyder att något är fel.
Helt klart min åsikt också
Dessutom är utskrifterna inte beständiga