Byggahus.se
hejsan har fått reda på att det bästa alternativet för mitt hus är att plocka bort acj bacho aggregatet och byta ut miniventen på vinden till ett moderna bättre ftx aggregat och köra med luft/luft och det nyare ftx aggregatet.

har ni några tips på bra ftx aggregat till mitt hus ? är väldigt ny inom detta med ventilationssystem, så kan inte så mycket.
 
gustavholm gustavholm skrev:
hejsan har fått reda på att det bästa alternativet för mitt hus är att plocka bort acj bacho aggregatet och byta ut miniventen på vinden till ett moderna bättre ftx aggregat och köra med luft/luft och det nyare ftx aggregatet.

har ni några tips på bra ftx aggregat till mitt hus ? är väldigt ny inom detta med ventilationssystem, så kan inte så mycket.
Som privatperson så kan jag bara tipsa om det aggregatet jag själv har.
På 117m2 kör jag med Heru 100, men kanske du bör gå upp till Heru 160.
 
A Antemoo skrev:
Som privatperson så kan jag bara tipsa om det aggregatet jag själv har.
På 117m2 kör jag med Heru 100, men kanske du bör gå upp till Heru 160.
Ja jag såg dem precis nästan men 100 ska ju räcka det står att den ska klara upp till 185m2
 
gustavholm gustavholm skrev:
Ja jag såg dem precis nästan men 100 ska ju räcka det står att den ska klara upp till 185m2
Ja, fast jag tror att det är bättre att aggregatet snurrar på typ 40%. Då har man ju dessutom en jävligt bra forceringsmöjlighet om man t.ex gillar att duscha varmt.
Får man plats och har möjligheten att lägga ut några tusenlappar extra så är det kanske att rekommendera.
Jag drog till Lindab hemmavid och fick mitt Heru 100 för strax norr om 20k. Det var billigare än nätshopparna
 
A Antemoo skrev:
Ja, fast jag tror att det är bättre att aggregatet snurrar på typ 40%. Då har man ju dessutom en jävligt bra forceringsmöjlighet om man t.ex gillar att duscha varmt.
Får man plats och har möjligheten att lägga ut några tusenlappar extra så är det kanske att rekommendera.
Jag drog till Lindab hemmavid och fick mitt Heru 100 för strax norr om 20k. Det var billigare än nätshopparna
Kopplade du in den själv också ?
 
Hade ett heru 100 till 155 kvm. Fungerade bra men kräver lite omsorg och lagerbyte i motorerna efter några år. Finns trådar här om både lagerbyte och remproblem. Bytte också själv från ett gammalt agg.
Kolla upp hur kanalerna ska kopplas på agg jämfört med ditt gamla så du får ihop det utan allt för mycket böjar.
Heru 160 är betydligt större, så mät hur stor vindsluckan är.
Handlade via Alig ventilation och fick ett bra paketpris på varenda pinal jag behövde.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Kopplade du in den själv också ?
Ja. Jag hade däremot en firma som fixade lite ny spirodragning eftersom jag ”designade” om systemet iom att jag bytte plats på aggregatet.
Enklast var att ta en firma då jag inte har dragkrok och tidsplaneringen var lite kort.
 
F fredrik.johansson skrev:
Hade ett heru 100 till 155 kvm. Fungerade bra men kräver lite omsorg och lagerbyte i motorerna efter några år. Finns trådar här om både lagerbyte och remproblem. Bytte också själv från ett gammalt agg.
Kolla upp hur kanalerna ska kopplas på agg jämfört med ditt gamla så du får ihop det utan allt för mycket böjar.
Heru 160 är betydligt större, så mät hur stor vindsluckan är.
Handlade via Alig ventilation och fick ett bra paketpris på varenda pinal jag behövde.
Jag fick en ny motor till rotorn utan knussel från tillverkaren. Grym service har dom.
Det verkar som att de flesta tillverkare har haft problem. Här hemma så var det en del radhus som hade fått Swegon och över hälften fick repareras inom kort.
 
Jag har ett Heru 100 S EC till 155m², det fick inte plats med ett större aggregat. Frånluftsfläkten går på 65% och mer än så ska man nog inte ha. Aggregatet är snart två år gammalt och inga problem än så länge.
Allt i aggregatet sitter väldigt lättåtkomligt. Lager och rembyten bör gå enkelt att byta.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.