9 872 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Tips på bra paviljong
Vi ska ställa en 3x4 meter fristående paviljong mot vår lilla uteplats under tak. Med paviljong menar jag en metallställning som man lägger på ett tygtak och kan dra ut täta eller myggnätssidor runt om. Reklamen är full med olika alternativ från kända företag med lågprisprofil. Jag vill ha nåt som inte är plockepinn med skruvar och detaljer till förbannelse och jag vill ha nåt som klarar av att stå uppmonterat hela sommaren. Vi har väldigt måttligt med vind där paviljongen ska stå men desto mer sol.
Kvalitet i första hand alltså men jag vill absolut inte betala mer än nödvändigt.
Vad har ni för goda och dåliga erfarenheter att dela med er av från olika fabrikat som köpråd
Kvalitet i första hand alltså men jag vill absolut inte betala mer än nödvändigt.
Vad har ni för goda och dåliga erfarenheter att dela med er av från olika fabrikat som köpråd
Det slutade med att vi köpte en Hillerstorp Flora 3x4 m på Plantagen till följd av att deras pris till kund är lägst av alla som säljer Hillerstorp. COOP och Plantagen modeller heter Flora och annars heter modellen Luxor. Verkade bra och stabil, inte komplicerad att montera själv bara man var lite kreativ.
Eftersom det är myggnät och heltäckande sidor att dra för vid behov eller knyta upp runt stolparna trodde vi den skulle vara användbar även om exvis var lite vind. Man skulle då kunna täcka den sidan och fortsätta nyttja paviljongen. Men icke, det var en idiotkonstruktion och de kunde behållt sidorna och sänkt priset. Om man vill dra för en sida så måste man dra för alla annars sträcks inte sidorna. Dra för en sida och vinden kommer härja helt fritt och hela sidan kan blåsa in i paviljongen. Så j-vla värdelöst.
Självklart skulle myggnätet och täcksidorna fästas längs med varje hörnstolpe så man kan täcka vilken separat sida man vill oberoende av om man vill ha de andra sidorna öppna eller ej.
Eftersom det är myggnät och heltäckande sidor att dra för vid behov eller knyta upp runt stolparna trodde vi den skulle vara användbar även om exvis var lite vind. Man skulle då kunna täcka den sidan och fortsätta nyttja paviljongen. Men icke, det var en idiotkonstruktion och de kunde behållt sidorna och sänkt priset. Om man vill dra för en sida så måste man dra för alla annars sträcks inte sidorna. Dra för en sida och vinden kommer härja helt fritt och hela sidan kan blåsa in i paviljongen. Så j-vla värdelöst.
Självklart skulle myggnätet och täcksidorna fästas längs med varje hörnstolpe så man kan täcka vilken separat sida man vill oberoende av om man vill ha de andra sidorna öppna eller ej.
Hur är paviljongen så här ett år senare? Låter du den stå monterad hela året?
Klicka här för att svara