21 804 läst ·
12 svar
22k läst
12 svar
Tips kring val av AC?
Så var sommaren här till alla husägares (och alla andras) stora glädje 
Tyvärr för sommaren med sig ett litet problem för oss, nämligen värmen. Det får gärna vara varmt ute men som det är nu så har vi nästan 27 grader i sovrummet och det gillas inte lika mycket.
Finns det någon som har tips på en liten smidig, tystgående och helst billig AC som man kan ställa i sovrummet och på så vis alltid hålla en jämn temp på cirka 18 grader?
Finns det något man bör tänka på när man använder en AC? (bortledning av kondens etc.)
Kom gärna med förslag på lösningar eller produkter
Tyvärr för sommaren med sig ett litet problem för oss, nämligen värmen. Det får gärna vara varmt ute men som det är nu så har vi nästan 27 grader i sovrummet och det gillas inte lika mycket.
Finns det någon som har tips på en liten smidig, tystgående och helst billig AC som man kan ställa i sovrummet och på så vis alltid hålla en jämn temp på cirka 18 grader?
Finns det något man bör tänka på när man använder en AC? (bortledning av kondens etc.)
Kom gärna med förslag på lösningar eller produkter
Varför inte köpa en billig fastmonterat luft-luft värmepump? Kyleffekten är vanligtvis hyfsat, även om de oftast används till uppvärmning. Då flyttar ni ljudet utomhus och har endast en relativt liten innedel på väggen. Speciellt i ett sovrum kan det nog vara svårt att hitta en inomhus modell som är tillräckligt tyst..
Separat ute-del är ett måste i ett sovrum. Jag har provat med portabel AC och de för ett himla liv. Numera har jag en Mitsubishi VP i sovrummet som agerar AC på sommaren.DeesL skrev:Så var sommaren här till alla husägares (och alla andras) stora glädje
Kom gärna med förslag på lösningar eller produkter![]()
Det går att få tag i rena AC-pumpar utan värmefunktion men det brukar inte bli så mycket billigare, möjligen om man väljer en on-off-pump, men de är inte heller så tysta.
Mitsubishi var tystaste pumpen när jag handlade iaf och den fungerar jättebra och gjort så några år nu.
Håller med AskeHolst, en tyst luft-luft värmepump, annars solavskärmning! markiser, persienner, ljusa rullgardiner.
27 grader inne redan låter märkligt, är värmesystemet på? Bor du i villa själv? finns det mekanisk ventilation? Ibland finns det sommarläge för att slippa återvinning på sommaren. Vädra på natten.
27 grader inne redan låter märkligt, är värmesystemet på? Bor du i villa själv? finns det mekanisk ventilation? Ibland finns det sommarläge för att slippa återvinning på sommaren. Vädra på natten.
Nej, inget värmesystem på.
Vi är två personer i en villa på 97 kvm, den enda ventilation vi har är den gamla hederliga med ett hål i vägen och en skruvlock
Vi har fönstret i sovrummet öppet dygnet runt och en mörkläggningsgardin nerdragen, jag ska absolut se om det blir bättre med markis (ifall den som har suttit där sen kriget funkar).
Vi har en luftvärmepump som inte är igång men den sitter på nedervåningen och jag är inte säker på att jag vill installera en till bara för ett sovrum på 16 kvm. Finns det inget sätt att "leda om" kylan från en portabel AC så man slipper ha den surrandes i sovrummet?
Tacksam för svar
Vi är två personer i en villa på 97 kvm, den enda ventilation vi har är den gamla hederliga med ett hål i vägen och en skruvlock
Vi har fönstret i sovrummet öppet dygnet runt och en mörkläggningsgardin nerdragen, jag ska absolut se om det blir bättre med markis (ifall den som har suttit där sen kriget funkar).
Vi har en luftvärmepump som inte är igång men den sitter på nedervåningen och jag är inte säker på att jag vill installera en till bara för ett sovrum på 16 kvm. Finns det inget sätt att "leda om" kylan från en portabel AC så man slipper ha den surrandes i sovrummet?
Tacksam för svar
I en portabel AC sitter kompressor och fläkt i en enhet som står inne, värmen blåsas ut genom en grov flexslang som måste ut genom te.x. ett fönster. Lika mycket värm luft som blåsas ut måste tas in igen, t.ex. via din ventil på väggen, så är det varmt ut är det ett rätt ineffektivt sätt. Teoretisk kan du ha AC:n i rummet intill och bygga en kanal från AC:n som leder den kalla luften in i sovrummet via ett hål i väggen. Men då får ju ljudet ju ändå fritt blås in i sovrummet...
Vill du ha en billig lösning blir en lågprisvarmepump t.ex. Zibro inte dyrare än en portabel AC. Zibro får mycket skit för att de inte alltid klarar den svenska vintern och inte håller så länge, men till kylning under sommaren tror jag nog du hade fått rätt bra resultat med tanke på priset.
Vill du ha en billig lösning blir en lågprisvarmepump t.ex. Zibro inte dyrare än en portabel AC. Zibro får mycket skit för att de inte alltid klarar den svenska vintern och inte håller så länge, men till kylning under sommaren tror jag nog du hade fått rätt bra resultat med tanke på priset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Varför blåser den ut luften? Det borde väl fungera bättre om den bara cirkulerade luften? Då kan man ju köra den en stund innan man ska lägga sig för att kyla ner rummet.
Alla kylsystem fungerar genom att värme flyttas från insida till utsida då det inte går att skapa kyla.
I en split värmepump (vanligaste typen) finns det kompressor + fläkt ute och fläkt inne, mellan ute- och innedel går tunna rör genom väggen.
I en portabel AC finns ingen utedel så enheten måste blåsa ut värmen som varm luft, men då luft endast kan hålla lite värme behövs ett rejält flöde och därför används typ Ø125mm flexslang som skall ut genom fönstret, samtidig måste det komma in lika mycket luft, oftast blir det varm uteluft.
I en split värmepump (vanligaste typen) finns det kompressor + fläkt ute och fläkt inne, mellan ute- och innedel går tunna rör genom väggen.
I en portabel AC finns ingen utedel så enheten måste blåsa ut värmen som varm luft, men då luft endast kan hålla lite värme behövs ett rejält flöde och därför används typ Ø125mm flexslang som skall ut genom fönstret, samtidig måste det komma in lika mycket luft, oftast blir det varm uteluft.
Jag var i samma sits som du förrra året då vi precis köpt ny lägenhet (etage) och sovrummet på övervåningen blev olidligt varmt. Vi har en väg utanför fönstret som är ganska trafikerad så att sova med öppet fönster är inte ett alternativ. Jag började med att sätta dit en mörkläggningsgardin som hade viss effekt men tyvärr inte tillräckligt.
Efter många sömnlösa nätter så blev det en värmepump från dankine. Offerten hamnade på 40k, eldragning från undervåning, få upp kompressorn på taket, pumpen för 15k etc. etc. Efter lite dribblingar och ROT blev slutpriset på 20k och det är 20.000 SEK jag aldrig ångrat, värt vartenda krona! Jag tror man kan meka med gardiner, fläktar, persienner men har du den värmen du pratar om så är nog en värmepump av något slag den enda alternativet... ...tyvärr. Lycka till!
Efter många sömnlösa nätter så blev det en värmepump från dankine. Offerten hamnade på 40k, eldragning från undervåning, få upp kompressorn på taket, pumpen för 15k etc. etc. Efter lite dribblingar och ROT blev slutpriset på 20k och det är 20.000 SEK jag aldrig ångrat, värt vartenda krona! Jag tror man kan meka med gardiner, fläktar, persienner men har du den värmen du pratar om så är nog en värmepump av något slag den enda alternativet... ...tyvärr. Lycka till!
Vi köpte en dakine inverter till vårt sovrum som är på övre etage. Vi betalade 11k efter rotavdrag och det är nog bästa investeringen i huset. Sovrummet har fönster mot öster, markis, persienner och mörkläggande gardin och takfläkt. Inget av detta rådde på värmen.wasti skrev:Jag var i samma sits som du förrra året då vi precis köpt ny lägenhet (etage) och sovrummet på övervåningen blev olidligt varmt. Vi har en väg utanför fönstret som är ganska trafikerad så att sova med öppet fönster är inte ett alternativ. Jag började med att sätta dit en mörkläggningsgardin som hade viss effekt men tyvärr inte tillräckligt.
En fördel med Dakinen är att den har ett tyst nattläge som är riktigt behagligt. Vi använder den inte som värmekälla eftersom sovrummet redan är husets (näst) varmaste rum, däremot kör vi den i fläktläge på nätterna året runt för att få friskare luft.
En portabel AC som blåser ut varm luft kan fungera hyfsat (men långtifrån bra) om man låter den stå på max under dagtid och lyckas kyla ner hela rummet, inredning och allt. Om man stänger av den när man går och lägger sig håller rummet sig lite kyligt en stund och man hinner somna åtminstone. Jag brukar köra så på sommarstället där jag har en portabel AC som används på det sättet. Det är inte effektivt, det låter och det kostar pengar. Men alternativet är värre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden