Byggahus.se
Tack för svar. Då borde en billig lite tunnare variant vare bättre på att släppa igenom vatten kan man tänka sig.
 
Bökigaste och bästa är att dra bort fiberduk en, vattna och sedan lägga över fiberduken igen.

Jag provade vattna igenom, gick sådär, dels blir det punktbevattning från duken där den är som lägst och vattnar man för mycket så läggs duken dikt an mot mark vilket medför att gräsfrön kan växa in i duken om det vill sig illa.
 
Ja, detta märkte jag också. Om man ska gå en medelväg, jag hade tänkt dressa in Rödsvingel i gräsmattan, och på sikt försöka få den att dominera. Har redan en del av gräsmattan med 100% Rödsvingel, och den är magisk.
Medelvägen är att enbart blötlägga fröna i 3 dygn, som jag läste att någon hade provat.
Någon mer som provat detta?
MVH
 
Har testat att blötlägga och fick det inte att fungera. Bytte vatten tre gånger om dagen men bara efter någon dag luktade de rätt illa och det blev inte något av dem. Kanske några enstaka strån, men jag tror de ruttnade. Har aldrig misslyckats i jord däremot, trots att jag bara vattnar lite på känn och sedan bara kastar in baljan i garaget några dagar. Har en omgång på gång nu som jag ska slänga ut efter de här kommande två dagarna med regn.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Även jag provade att blötlägga fröna. Funkade heller inte riktigt. Blev bara en enorm klump som dessutom var svår att blanda ut i dressjorden i skottkärran.

Men att förgro i skottkärra med dressjord funkar alltid. Det går att vattna rikligt.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Jag kör med det billigaste jag hittar i närheten: Granngårdens ”trädgårdsjord” (160 liter för 100 spänn). Tar fyra-fem dagar innan det är dags att plantera ut och sedan efter tio dagar börjar man fundera på att ta fram klipparen … magiskt snabbt. Och det är med deras långsamtväxande frön också.

Det bästa är att man slipper vattna efter bara någon vecka (så har jag gjort i alla fall).
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag brukar hälla i ungefär 10 nävar per skottkärra. Blandar sedan runt alltihop.

I samband med sådden sedan brukar jag kasta ut lite till också.

Använder alltid denna metod numera! En till fördel är också att man kan så gräset redan i april eller så sent som oktober då marken är på gränsen till för kylig vilket hindrar gräset från att gro.
ungefär hur mycket toppdress använder du i kärran för två nävar frön?
 
Jag körde två säckar toppdress (2*40 liter) och ca 1 liter gräsfrön(Weibulls extra green). Det verkade vara en bra mängd och det började gro efter 3-4 dagar i garaget.
 
  • Gilla
daho80
  • Laddar…
C
Östlund Östlund skrev:
Någon mer som provat detta?
Testade en mindre laddning förra året som blev en surt stinkande klump, men som förvisso tog sig snabbt och bra efter att ha blandat med jord och spridit ut det(!)

Nu har jag precis laddat en ny lite större batch så får vi se.

Sådde på traditionellt vis för 4 veckor sedan (Granngårdens slottspark, den nya blandningen) och det är än så länge en total besvikelse. Det bara tagit sig fläckvis och väldigt långsamt trots gynnsamt väder.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
T
Hej

3 frågor.

1, Tror ni gräsmattan tar sig där det är kalt? Det börjar komma upp här och där, men orolig för fläckar som denna. (nu har ju maj varit en ovanligt kall månad). Jag har ju sett ställen som varit helt kala, som det kommit gräs på 1 vecka senare. Och om ni tror den kommer, kommer jag då få mycket fläckar? Ser inga grässtrån under fjolårets gräs (som jag räfsat bort flitigt.

Detta är en etablerad gräsmatta som var jättefin förra året. Har detta med den långa vintern att göra? Eller att våren varit så kall hitills? Jag tror även att jag borde klippt gräsmattan en gång till innan vintern kom förra året.

Idag gödslade jag samt att jag vattnade både idag och igår.



2, Hur länge bör man låta frön ligga i blöt innan man blandar dom i skottkärra?

3, Hur mycket grösfrö (kg) bör man bland per 40 liters säck jord?
 
  • Patchig gräsmatta med både gröna och kala bruna områden nära en träplank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan har kört en rejäl andel frön, för jorden är bara för att hålla fukten samtidigt som den gör det lite luftigt så att inte fröna bara ruttnar. Typ 1/4 frön kanske. Sedan "sår" jag jordblandningen. Har funkat bra. Brukar vänta bara 5 dagar eller så, för väntar man för länge får man en stel klump med rottrådar som inte går att reda ut.

Det där området på bilden skulle jag krattat sönder lite till för att exponera mer jord, slängt på en hög med frön på och sedan räfsat runt lite så de ramlar ner mellan de gamla stråna och sedan hoppas på regn eller vattna dagligen. En fördel med att ha kvar en del gammalt gräs, tänker jag, är att det skuggan håller kvar fukten bättre än bar jord. Fast det måste vara glest nog att dina nya frön hamnar i alla fall på jorden.
 
  • Gilla
Gunman
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Hej

3 frågor.

1, Tror ni gräsmattan tar sig där det är kalt? Det börjar komma upp här och där, men orolig för fläckar som denna. (nu har ju maj varit en ovanligt kall månad). Jag har ju sett ställen som varit helt kala, som det kommit gräs på 1 vecka senare. Och om ni tror den kommer, kommer jag då få mycket fläckar? Ser inga grässtrån under fjolårets gräs (som jag räfsat bort flitigt.

Detta är en etablerad gräsmatta som var jättefin förra året. Har detta med den långa vintern att göra? Eller att våren varit så kall hitills? Jag tror även att jag borde klippt gräsmattan en gång till innan vintern kom förra året.

Idag gödslade jag samt att jag vattnade både idag och igår.



2, Hur länge bör man låta frön ligga i blöt innan man blandar dom i skottkärra?

3, Hur mycket grösfrö (kg) bör man bland per 40 liters säck jord?
Hur har det gått?
 
T
halper halper skrev:
Hur har det gått?
Det går seeeegt. Växer ju igen, men långt ifrån bra. Idag har det regnat 17mm. Så nu väntar jag på värmen. Så om 1 vecka hoppas jag på stor förändring.
 
Går fruktansvärt segt här också. Har inte haft någon riktig värme än i år. Först soligt, blåsigt och torrt = inte optimalt för frön. Sedan kallt och regnigt, vilket väl är något bättre men … tja, man blir aldrig nöjd med vädret!
 
T
halper halper skrev:
Går fruktansvärt segt här också. Har inte haft någon riktig värme än i år. Först soligt, blåsigt och torrt = inte optimalt för frön. Sedan kallt och regnigt, vilket väl är något bättre men … tja, man blir aldrig nöjd med vädret!

Har din kommit igång ännu? Jag var ute idag, gödslade samt räfsade fläckar. Min har börjat växa, men långt ifrån bra.
Hur ofta gödslar du? Jag kör med npk gödsel.

Det är typ 2 veckor mellan bilderna. Som sagt, går segt.
 
  • Gräsmatta med ojämn grästillväxt och fläckar av bar jord, nyligen räfsad och gödslad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sparsamt gräs på en annars brun och torr gräsmatta som visar tecken på växtlighet efter gödsling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.