Byggahus.se
Hej!

Vi ska söka om förhandsbesked på en fastighet vi äger bakom vårt nuvarande hus.

Jag misstänker att kommunen kommer neka detta då den gjort så för andra i området som sökt förhandsbesked för nybyggen. Det är bara en markägare som fått förhandsbesked, och då för tre hus, de senaste drygt tio åren. Denna markägare var politiskt aktiv och satt med i någon av nämnderna.

Vi har områdesbestämmelser som ger kommunen råd att bevilja viss bebyggelse så det borde inte vara en total omöjlighet.

Hur som helst vill vi inte lägga för mycket pengar på att ta fram ritningar och inte heller drömma oss iväg för mycket så därför undrar jag om någon har ett pragmatiskt tips på hur vi ska få fram ”skisser på fasad som visar tänkt byggnad” till förhandsbeskedet? Samt om man skulle kunna ändra dessa om förhandsbesked mot förmodan beviljas?
 
S Sjörre skrev:
Hej!

Vi ska söka om förhandsbesked på en fastighet vi äger bakom vårt nuvarande hus.

Jag misstänker att kommunen kommer neka detta då den gjort så för andra i området som sökt förhandsbesked för nybyggen. Det är bara en markägare som fått förhandsbesked, och då för tre hus, de senaste drygt tio åren. Denna markägare var politiskt aktiv och satt med i någon av nämnderna.

Vi har områdesbestämmelser som ger kommunen råd att bevilja viss bebyggelse så det borde inte vara en total omöjlighet.

Hur som helst vill vi inte lägga för mycket pengar på att ta fram ritningar och inte heller drömma oss iväg för mycket så därför undrar jag om någon har ett pragmatiskt tips på hur vi ska få fram ”skisser på fasad som visar tänkt byggnad” till förhandsbeskedet? Samt om man skulle kunna ändra dessa om förhandsbesked mot förmodan beviljas?
Ritningarna till förhandsbeskedet är endast schematisk och det blir helt annan typ av ritningar som tas fram till bygglovet.

Det finns många exempel på nätet hur förhandsbesked ska göras.
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
coconut
S Sjörre skrev:
Hej!

Vi ska söka om förhandsbesked på en fastighet vi äger bakom vårt nuvarande hus.

Jag misstänker att kommunen kommer neka detta då den gjort så för andra i området som sökt förhandsbesked för nybyggen. Det är bara en markägare som fått förhandsbesked, och då för tre hus, de senaste drygt tio åren. Denna markägare var politiskt aktiv och satt med i någon av nämnderna.

Vi har områdesbestämmelser som ger kommunen råd att bevilja viss bebyggelse så det borde inte vara en total omöjlighet.

Hur som helst vill vi inte lägga för mycket pengar på att ta fram ritningar och inte heller drömma oss iväg för mycket så därför undrar jag om någon har ett pragmatiskt tips på hur vi ska få fram ”skisser på fasad som visar tänkt byggnad” till förhandsbeskedet? Samt om man skulle kunna ändra dessa om förhandsbesked mot förmodan beviljas?
Har kommunen krävt er på en viss typ av ritningar?

Annars kolla med kommunen vad de efterfrågar för förhandsbesked. I normalfallet räcker det oftast med en situaitonsplan där man ritar in tänkt placering med ett X eller en rektangel. Samt en beskrivning av projektet t. Ex 1-plans hus 200 m2 BYA, ansluts till djupborrad brunn och minireningsverk.

Det kan även vara ännu mer generellt än så, börjar man gå in på detaljer kan man nästan lika gärna söka bygglov direkt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Kommunen uppger att vi ska bifoga:
- Situationsplan som visar var på tomten du ska placera byggnaden
- Skisser på fasader som visar tänkt byggnad
- beskrivning av projektet, till exempel hur du ska använda byggnaden, utvändiga material och färger

Det är alltså skisserna som känns meckigt..
 
coconut
S Sjörre skrev:
Kommunen uppger att vi ska bifoga:
- Situationsplan som visar var på tomten du ska placera byggnaden
- Skisser på fasader som visar tänkt byggnad
- beskrivning av projektet, till exempel hur du ska använda byggnaden, utvändiga material och färger

Det är alltså skisserna som känns meckigt..
Det går alltid att rådfråga kommunen på nytt med konkreta frågor t. ex att ni just nu bara vill veta om platsen ens går att bebygga med ett 1 plans hus med 200 m2 BYA. Exakta skisser finns inte idag utan det är något ni vill vänta med till bygglovsförfarandet. Om det är en möjlig väg framåt, annars om det inte går får man kanske kika runt på de hustillverkare som finns och se om det finns något där som man gillar. Skisserna behöver inte vara mer än skisser och inga faktiska ritningar som jag tolkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.