Hejhej!
Jag har ett nära hundra år gammalt timmerhus. Huset har en ”vind” som jag dock skulle vilja kunna utnyttja bättre. Bifogat finns bilder.
Min första fundering, huset har ett rektangulärt och ett runt hål på vardera kortsida av ovanvåningen, vet någon varför? Min teori är ju att huset stått stadigt med hjälp av dessa hål (någon typ av vädring?), men vad vet jag. Jag önskar att lägga in mindre fönster på vardera sida.
Jag tror att taket behöver isoleras ”litegrann”, vad skulle ni rekommendera för isolering, om någon? Mellan stockarna ser det ut att vara isolerat med lin/mossa. Innertaket är av typen spåntak? Utanpå ligger tegelpannor. Tanken är att ta bort golvet på övervåningen från skorstenen och bortåt (sett från bifogad bild), för att skapa någon typ av sovalkov.
Vi sover i huset en-två veckor på sommaren och eventuellt ett gäng dagar vår, höst eller vinter.
Tacksam för svar!
Jag har ett nära hundra år gammalt timmerhus. Huset har en ”vind” som jag dock skulle vilja kunna utnyttja bättre. Bifogat finns bilder.
Min första fundering, huset har ett rektangulärt och ett runt hål på vardera kortsida av ovanvåningen, vet någon varför? Min teori är ju att huset stått stadigt med hjälp av dessa hål (någon typ av vädring?), men vad vet jag. Jag önskar att lägga in mindre fönster på vardera sida.
Jag tror att taket behöver isoleras ”litegrann”, vad skulle ni rekommendera för isolering, om någon? Mellan stockarna ser det ut att vara isolerat med lin/mossa. Innertaket är av typen spåntak? Utanpå ligger tegelpannor. Tanken är att ta bort golvet på övervåningen från skorstenen och bortåt (sett från bifogad bild), för att skapa någon typ av sovalkov.
Vi sover i huset en-två veckor på sommaren och eventuellt ett gäng dagar vår, höst eller vinter.
Tacksam för svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Enköping
· 139 inlägg
Lämplig isolering är en som är naturlig som t.ex. träfiberisolering. Hur det görs bäst bör man egentligen avgöra på plats.
Det avlånga hålet ser ut att vara en ventilationsglugg, Det runda hålet ser ut att vara inknutningen för kroppåsen som vid något tillfälle har blivit borttagen.
Taket ser inte särskilt tätt ut kring skorstenen så där måste du få det tätt så det inte regnar in.
Annars tycker jag att hela vinden ser ut att vara för låg för att gå att använda som en vettig övervåning. Man förlorar mycket invändig takhöjd när man isolerar och så måste man ha en bit plant innertak i mitten för att ventilationen mellan vattentak och isolering skall fungera- Att sätta modern nockventilation på ett sånt där gammalt hus blir anskrämligt och dyrt och komplicerat.
Mitt förslag är att försöka skapa utrymmen som nio behöver på något annat vis.
Huset är i sin grundkonstruktion byggt för att ha kallvind och det är inte värt att göra åverkan på det.
Taket ser inte särskilt tätt ut kring skorstenen så där måste du få det tätt så det inte regnar in.
Annars tycker jag att hela vinden ser ut att vara för låg för att gå att använda som en vettig övervåning. Man förlorar mycket invändig takhöjd när man isolerar och så måste man ha en bit plant innertak i mitten för att ventilationen mellan vattentak och isolering skall fungera- Att sätta modern nockventilation på ett sånt där gammalt hus blir anskrämligt och dyrt och komplicerat.
Mitt förslag är att försöka skapa utrymmen som nio behöver på något annat vis.
Huset är i sin grundkonstruktion byggt för att ha kallvind och det är inte värt att göra åverkan på det.
Klicka här för att svara