Hej!
Vi har en pool i vårt nyköpta hus vars pump har en timer som kan ställas in så att den inte kör 24/7.
Jag har dock ingen aning hur denna timer fungerar och hittar ingen info om modell eller tillverkare för att söka på manual.
Så min fråga är om någon av er känner igen modellen eller kan lista ut hur en sån här fungerar?
Vi har en pool i vårt nyköpta hus vars pump har en timer som kan ställas in så att den inte kör 24/7.
Jag har dock ingen aning hur denna timer fungerar och hittar ingen info om modell eller tillverkare för att söka på manual.
Så min fråga är om någon av er känner igen modellen eller kan lista ut hur en sån här fungerar?
Bästa svaret
Spaken uppe till höger bestämmer hur uret ska fungera.
1=konstant till
ursymbol=tidsstyrning
0=avstängd
Flytta de små piggarna runt urets kant för att bestämma till- och fråntiderna.
Vrid skivan så att korrekt tid visas vid pil ute till höger.
1=konstant till
ursymbol=tidsstyrning
0=avstängd
Flytta de små piggarna runt urets kant för att bestämma till- och fråntiderna.
Vrid skivan så att korrekt tid visas vid pil ute till höger.
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Som sagt: Vad är det som styrs? En poolpump som i första inlägget? Fungerar prylen om du sätter seitchen i läge 1? Eller går den inte att stänga av?
Verkar som att poolpumpen ej stängs av alls, satte reglaget på mellan (klocka/timer)
Har dragit in hälften av knapparna (för att säkerställa minst 12hr drift eller ej.
inget händer med pumpen ändå, men när jag trycker av strömbrytare (svart vred till vänster) manuellt så stängs det ner. Så jag vet inte riktigt vad jag gör fel
Ny på detta, hoppas det räcker!
Har dragit in hälften av knapparna (för att säkerställa minst 12hr drift eller ej.
inget händer med pumpen ändå, men när jag trycker av strömbrytare (svart vred till vänster) manuellt så stängs det ner. Så jag vet inte riktigt vad jag gör fel
Ny på detta, hoppas det räcker!
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Men om du sätter timerknappen på noll då? Går klockan?
Det svarta vredet, inget som syns på filmen? Hur ser det ut?
Det svarta vredet, inget som syns på filmen? Hur ser det ut?
Tidspiggarna påverkar mekaniskt en strömbrytare när de passerar tidspilen. Så man kan behöva rotera klockan ett dygn efter att man justerat för att komma rätt. Då ser man också snabbt om till och frånslag fungerar under dygnet.
Jag postar lite fler bilder här för att ni enklare ska se, jag har snurrat hela tavlan 24hr ingen effekt. Just nu så är piggarna (inåt) där det ska vara 0 alltså avstängt men ja. Pumpen kör för fullt. Tidigare idag var dessa utskjutna, samma ingen effekt. Nu har jag testat koppla om för att se ifall det uttag pumpen satt i inte var kopplat men fortfarande ingen effekt.
Ber om ursäkt för otydligheten. Detta är en ny sak för mig och försöker få igång det då vi ska utomlands en vecka snart! 😂
Fanemig jag löste det, var en liten brytar knapp som satt på sidan av modulen. Märkte att den verkade ha koppling till själv strömskåpet, bytte läge på den inappen och det verkar som att under hela denna tid var inte ens styrningen påsatt. Därav funkade inget av det jag gjorde. Märkte nog inte detta från början då när jag vårstartade poolen och satt i det läget ”funkade ej elen” så flippade över denna till andra läget.
Tack som tusan för all hjälp jag fick och alla villiga att hjälpa. Lämnar fortfarande denna post ifall någon i framtiden kan få någon hjälp av det! 👌
Ber om ursäkt för otydligheten. Detta är en ny sak för mig och försöker få igång det då vi ska utomlands en vecka snart! 😂
Fanemig jag löste det, var en liten brytar knapp som satt på sidan av modulen. Märkte att den verkade ha koppling till själv strömskåpet, bytte läge på den inappen och det verkar som att under hela denna tid var inte ens styrningen påsatt. Därav funkade inget av det jag gjorde. Märkte nog inte detta från början då när jag vårstartade poolen och satt i det läget ”funkade ej elen” så flippade över denna till andra läget.
Tack som tusan för all hjälp jag fick och alla villiga att hjälpa. Lämnar fortfarande denna post ifall någon i framtiden kan få någon hjälp av det! 👌
Redigerat:
Jag redigerade inlägget, hittade svaret och det var väll lite det jag hade behövt göra egentligen. Strömmen var ledd mot fel uttag därav fungerade allt men till ett uttag där inget satt. Hittade en knapp på sidan av skåpet där jag kunde styra om, bytte läge och vips! Allt detta löst på 10 sek, tack ännu en gång för en jäkla härlig community. Uppskattas verkligen när nybörjare som mig finns härute! 🙏
Klicka här för att svara