Byggahus.se
Vi har kommit fram till att vi behöver en större bil än Fabian vi kör idag. Är inte alls intresserad av bilar. De ska bara funka helst. Så att köpa bil är en djungel för oss.

Vi var häromdagen och tittade på en Octavia (-08) som gått runt 4 t mil. Snygg, hade nästan allt vi ville ha (säljaren ordnade en generös deal på det vi saknade). Men.... vilken besvikelse att köra den. Det var precis som att sitta i vår Fabia från -01. Samma körkänsla. Samma oljud i bilen. Lite mer Bling Bling och inga chokladfläckar i sätet. Vi kom fram till att för 135 tkr vill vi ha ngt mer än så.

Så nu är vi alltså på jakt efter en schysst familjebil som kan ta barnvagn, inte alltför törstig, ska vara bekväm för långa turer (kommer bli en del bilande till Tyskland), gärna ha lite finesser som farthållare, motorvärmare. Inte måste pendelköras till verkstan. Får kosta runt 100.000-lappen.

Har kollat på V50, men den ska visst vara trång om baken? Passat är trevlig, men dyra om man ska ha ngt hyffsat nytt eller som inte är väldigt sliten. Är det värt att kika på V70? Det tjatas något enormt om Saab från olika håll. Jag har aldrig tyckt att Saab varit varken särskilt vacker eller trevlig att sitta i. Men man får väl ta sig en kik.

Tar mer än gärna tips på bättre begagnat. Är som sagt en djungel. Betänkt att detta kommer bli min 3:e ägandes bil. Ganska oerfaren alltså trots åldern.
 
Ola78
Du kan kanske ta och kolla på Kia Cee'd Sw 1,6 crdi, har själv en sån och är helnöjd. Köpte våran ny men 07-08 ligger mellan 110000-130000:- kanske lite mer än du tänkt dig i och för sig. Bagaget på den är större än vad vi hade på våran 9-5 kombi. Dessutom har de 7 års nybilsgaranti och köper du dieselmodelen jag skrev om klassas den som miljöbil. Visserligen är det ju inte så många skattefria år kvar på en 08 men i alla fall. Det roligaste nu är när man får bränsleräkningen varje månad, ligger runt 1000:- och då åker frugan fram och tillbaka till jobbet varje dag, drygt 3 mil tur och retur+att vi åker en hel del när vi är lediga. Som ett exempel åkte vi till Sälen i December 110 mil tur och retur, lite resor till jobbet på det. Den månaden var räkningen 1300:- När vi åkte dit och hem var bilen nere på 0,47 milen. Normalt brukar vi ligga runt 0,52-0,55 beroende lite på hur man kör.
 
Hur är det med vägljud i Ceed:en? Jag har fått lite känslan av att Kia ligger i samma changer som Skodan. Men visst har jag tittat lite på den men inte klämt och känt ännu.
 
Ola78
Jag upplever den som tystare än 9-5 vi hade innan men det där med ljud är ju också väldigt individuellt vad man uppfattar som störande och inte störande. Vi kikade på Skoda men tyckte faktiskt att Kia var ett par snäpp vassare bil, snyggare utseende, kändes som högre kvalitetskänsla inne i bilen också. Men även detta är ju personligt vad man tycker. Men jag tycker mig märka att jag ser fler Kior än vad jag ser Skoda om det nu kan betyda något.
 
Nu har jag aldrig kört varken Fabia eller Octavia, men jag har svårt att tänka mig att de är tråkigare att köra än en V50.

Om man är helt ointresserad av bilar och vill ha en pålitlig stor kombi så billigt som möjligt är förmodligen Saab 9-5 bästa alternativet.

Jag anser dock att bilen inte bara är ett transportmedel att förflytta sig från A till B, utan även bör vara underhållande och en glädjekälla. Med en sådan bil kan man börja dagen med dåligt humör, för att sedan vara euforisk då man kommer fram och parkerar vid jobbet, det är värt en hel del.

Gällande "finesser" är det nog svårt att köpa bil (även om den är några år gammal) som INTE har: farthållare, elhissar, elspeglar, avbländningsbar backspegel, halvljusautomatik, ACC m.m..... Motorvärmare är ju enkelt att montera i efterhand vad du än köper.

För övrigt borde du ha extremt enkelt att köpa bil (betydligt enklare än någon som är bilintresserad), om du är helt ointresserad av bilar och att köra bil har du förmodligen heller inga specifika krav eller preferenser och kan nöja dig med lite vad som helst. Själv har jag extremt svårt att köpa bil, då kravlista ibland blir 2 meter lång...

Lycka till med bilköpet!
 
Kolla även på Toyota Avensis. Den kanske inte är världens roligaste rent körmässigt men den är kul att äga eftersom den sällan strular, bra statistik hos bilprovningen.
Volvo fick jag nog av efter 5 olika modeller. Alla lika tråkiga och strulande!
Saab 9-5 kollade jag på när jag hade bestämt mig för att överge Volvo.. Helt klart säkra och rymliga men väldigt dyra och med onödigt hög bränsleförbrukning.
 
Är inte volvo relativt sett bränsletörstiga?
 
Vi kollade på V70, men det blev en Renault Grand Scenic med 1,9l diesel. Kostar som en tre år gammal V70 och kommer med 5års garanti.
 
Ska Du ha en hyfsad stor familjebil och uppenbarligen INTE vill ha nåt strul som Du kan skruva med själv rekommenderar jag nog Volvo V70 även om den inte är snålast i klassen kanske. Köp en diesel annars, dom är ju snålare. Passat är också en bil i samma klass.

Du var inte nöjd med komforten i Fabian och ska åka till Tyskland, ursäkta men Kia är inte ett alternativ, inget annat billigt junk från asien heller. Det är Honda eller Toyota i så fall som är riktigt bra bilar men dom jag provat har lite kvar komfortmässigt jmf med V70 lr Passat.

SAAB? jo lr hur? :) men bra priser kan man nog få, frågan är om det kommer att finnas reservdelar? lr ens nån återförsäljare inom ett halvår?

Renaults garantier är ju en klen tröst när bilen ska stå på märkesverkstad i månader och vänta på nån reservdel från Frankrike, det har hänt alla 3 jobbarkompisar som jag haft som valt det märket och inte bara en gång. Då åker jag hellre 3 år gammal V70 lr en 5 år gammal Audi som är en väldigt trevlig bil.

Jeep är inget för dej men en j-t kul bil :cool:
 
Jag skulle nog ändå slå ett slag för saab 9-5. Stor, bekväm och billig och även om Jan-Å är lite orolig för reservdelar så tror jag faktiskt inte att det kommer att vara ett problem under många år med tanke på hur många saabar som rullar på våra vägar. Jag kan bara jämföra våra nuvarande bilar, bägge inköpta ca 3 år gamla, en ford focus kombi och en saab 9-5 kombi. Bägge kostade strax över 100 000:- och det är verkligen en himmelsvid skillnad i vad man fick för pengarna både i utrymme, känsla och kvalitet. Nu köpte vi saaben precis när det var oroligt kring märket första gången så jämfört med nypriset så var den väldigt prisvärd men jag skulle gissa att situationen är lika illa för saab just nu.

Vi gillar bilar som bara rullar utan problem och är billiga i service, så skulle jag fått välja fritt så hade vi köpt en toyota avensis istället. Men andrahandsvärdet är så pass högt och när saaben bara kostade en bråkdel så då tycker jag personligen att saaben är bekvämare och mer körglad än toyotan och jag kunde inte för mitt liv motivera den extrakostnaden det skulle innebära att köpa en toyota istället.

Mitt bästa tips är att verkligen prova olika märken och modelller och se vad som passar er och inte gå så mycket på åsikter som kan vara väldigt personliga. Vi provkörde V50 och den är inte särskilt stor för en barnfamilj och till stor del är den samma bil som ford focus så vi valde "fattigmansalternativet" till vår andra bil även om jag hellre valt en V50 men även där var prisskillnaden för stor.

Så om det ännu en gång är osäkert om SAAB kommer att överleva så tror jag att ni kan få väldigt mycket för pengarna om ni köper en 9-5 kombi, men kolla och jämför. Jag tror att det är teknikens värld i sammarbete med bilprovningen som har en begagnatguide som de säljer för en hundralapp där ni kan få testresultat + besiktningsresultat etc. för de flesta vanliga bilmodeller så det är en billig första start.
 
Jag kan bara stämma in i SAAB-kören här. :) Jag var en rätt inbiten Volvo/BMW-kille innan tjejen fick mig att provköra en 9-5. Det enda felet jag hittat på den, nu snart två år senare, är att sätena är FÖR BEKVÄMA: Jag blir sittande stilla i den tills jag behöver stanna för att kissa och då har jag hunnit stelna till. Samtliga andra bilar som jag kört har jag suttit och skruvat på mig i sätet för att hitta en bra sittställning och inte suttit lika blick stilla som i SAABen.

Vi har en 2006 sportcombi med 2-liters etanolmotorn med sportpaketet; vi slipper trängselskatt, har billigare vägskatt, gratis parkering i vissa städer, gott om plats att packa både ungar och prylar, den är en ren fröjd att åka långt och samtidigt är det rena sportbilen när man är på det humöret. 180 hästar på etanol som kostar runt nio spänn litern, jag har aldrig fått den att dra mer än 1,2 ens med flyttsläp. Enda reparationerna på de här två åren har varit nya bromsbelägg bak, nytt batteri och en Xenonlampa. Bilen har gått 24 000 mil nu och känns som ny. Vi gav 106 000 för den (då hade den gått 16 000 mil), med helskinn, navigator, CD-växlare, backradar, klimatanläggning, sov-däck, drag, motorvärmare - rubbet utom fläktventilerade säten. Mycket bil för pengara. Samma bilhandlare hade en 03 Volvo XC70 Ocean Race inne som hade gått ungefär lika långt. Den kändes betydligt sunkigare; ingen navigator och gick som en överlastad traktor i jämförelse och ändå ville jag verkligen gilla den, jag har alltid gillat XC-modellerna. De skulle ha 130 000 för den. Jag ångrar inte en sekund att vi valde SAABen.

Jag har förresten sett att väldigt många 9-5:surprised:r går som taxi. Det brukar vara ett gott betyg vdg driftsäkerhet och ekonomi.
 
T
Kan verkligen rekommendera Kia Ceed CRDi, bättre bil får du inte för dom pengarna.

Har haft tyskt och svenskt innan och dom är inte ett dugg bättre!

Enda nackdelen är att man blir inte ensam om modellen eftersom det kryllar utav Kia Ceed på vägarna.
 
Jan-Å skrev:
Ska Du ha en hyfsad stor familjebil och uppenbarligen INTE vill ha nåt strul som Du kan skruva med själv rekommenderar jag nog Volvo V70 även om den inte är snålast i klassen kanske. Köp en diesel annars, dom är ju snålare. Passat är också en bil i samma klass.

Du var inte nöjd med komforten i Fabian och ska åka till Tyskland, ursäkta men Kia är inte ett alternativ, inget annat billigt junk från asien heller. Det är Honda eller Toyota i så fall som är riktigt bra bilar men dom jag provat har lite kvar komfortmässigt jmf med V70 lr Passat.

SAAB? jo lr hur? :) men bra priser kan man nog få, frågan är om det kommer att finnas reservdelar? lr ens nån återförsäljare inom ett halvår?

Renaults garantier är ju en klen tröst när bilen ska stå på märkesverkstad i månader och vänta på nån reservdel från Frankrike, det har hänt alla 3 jobbarkompisar som jag haft som valt det märket och inte bara en gång. Då åker jag hellre 3 år gammal V70 lr en 5 år gammal Audi som är en väldigt trevlig bil.

Jeep är inget för dej men en j-t kul bil :cool:
Du bekräftar vad jag kommit fram till. Ska faktiskt åka iväg nu och titta på en V70 Bi-fuel och en passat. Provkörde passaten igår och gillar den skarpt. Ska prova V70:n idag. Sen får vi se vad frugan lägger sin röst på.

De andra märkena du nämner har jag faktiskt kommit att sortera bort.
 
Gillar Du inte V70n så är SAAB 9-5 ett alternativ precis som btg308 och mr_bygg skriver. Men SAAB är en speciell sorts bil, det är därför den inte sålt lika bra om tex Volvo men den är inte alls nån sämre bil för det om man gillar den så att säga.
Själv har jag en Passat nu men den är i princip ny så jag vet inte riktigt vad man får för 100k när det gäller den, min är jag väldigt nöjd med dock.
 
Jan-Å skrev:
ursäkta men Kia är inte ett alternativ, inget annat billigt junk från asien heller.
Kia Cee'd designas och byggs av europeiska Kia. Byggs gör den i Slovakien. Moderbolaget hör visserligen hemma i Asien, men det gör ju Volvos också.

Andra bilar som byggs i Slovakien är bland annat Porsche Cayenne, VW Touareg och Audi Q7.

Kia Cee'd är en bra bil, men den är nog lite bullrig. Det var förresten den mest sålda bilen till svenska privatpersoner under 2010. VW Golf var tvåa och V70 trea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.