Vi bor i ett hus från 2005 med 195 mm stenull i golvbjälklaget. Nu ska vi lägga in vattenburen golvvärme och rörgubben tyckte det var för lite isolering, att det ska vara minst 250 mm. För att spara pengar tänkte vi tilläggsisolera själva med dessa

Cellplast S80 EPS (P-16403) | Byggmax

Då får vi 295 mm isolering vilket borde vara riktigt bra. Krypgrunden är uteluftsventilerad och har alltid varit knastertorr, ser ingen risk för att vi försämrar något pga minskat värmeläckage från huset.

Mina frågor är:

1) Hur fäster vi enklast skivorna mot trossbotten? Lim eller skruv/spik med platta? det är ju inte kul att jobba där under så ju snabbare desto bättre

2) Hur noga måste man vara med springor? Tänker lägga fogskum på allt som är > 1 cm. svårt att såga exakt runt t.ex. avlopp, el osv.

/S

• Gilla
ab029
  • Laddar…
Är det asfaboard som sitter där idag? jag tänker att den har en tendens att svikta ner i mitten mellan golvreglarna som kan göra cellplasten lite svår att få dit snyggt.
Är trossbotten säkrad mot möss? jag skulle inte vilja ha möss och plastslangar i samma utrymme.
1. skruv med platta
2. fogskum löser det mesta, enda svårigheten är att med fogskum är det enklare att täta om springan är så bred så man får in munstycket,

P Plutus skrev:
Är det asfaboard som sitter där idag? jag tänker att den har en tendens att svikta ner i mitten mellan golvreglarna som kan göra cellplasten lite svår att få dit snyggt.
Är trossbotten säkrad mot möss? jag skulle inte vilja ha möss och plastslangar i samma utrymme.
1. skruv med platta
2. fogskum löser det mesta, enda svårigheten är att med fogskum är det enklare att täta om springan är så bred så man får in munstycket,
Tack för svar.

Vet inte vad det är för sorts skiva, den är täckt av ett tygliknande material. Ska inte vara nåra problem att skruva i.
Det är ett modulhus som är byggt på en krypgrund av uppmurad leca. Inga möss kan ta sig in där då vi har en lucka för kryphålet.

Då skaffar jag några hundra plattor och 120mm skruvar och öser på. Få se hur många skruvar med platta som krävs, beror ju på hur de sviktar.

/S

Jag har haft problem med möss i trossbotten, då har de gått in under fasaden, hittad en väg förbi vindskivan och in i trossbotten utan att gå via krypgrunden. Men några fällor i krypgrunden borde klargöra det när det blir lite kallare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.