Åldrig tapet med slitage, grått mönster och synliga lager av tidigare rosa blommig tapet och kalkmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan någon hjälpa mig att tidsbestämma den grå tapeten? Den sitter på en vägg som först har varit kalkmålad. Tapeten med rosor är nästa lager, där gissar jag på 50-tal. Huset är en skånelänga från tidigt 1900-tal, tror vi. Huset finns på en karta från 1914, men vet inte exakt byggår.

BirgitS
Rosen är nog mer typisk för 40-talet än 50-talet, men det var ju inte så att tapethandlare slängde gamla rullar utan de fick ju stå kvar och rätt som det var kom det ju någon som gillade en äldre stil och inte ville ha en modern tapet, dvs. 40-talstapter kunde ju sättas upp på 50-talet också.

Företaget Handtryckta tapeter har många gamla tapeter sorterade efter när de kom ut: http://handtrycktatapeter.se/swe/visagrupp.php?hk=Tapeter&gp=0&bid=fae9acc89d210938aacddeff8853d3d4
så du kan jämföra med dem för att se om du hittar någon som liknar den grå tapetens stil.

BirgitS BirgitS skrev:
Rosen är nog mer typisk för 40-talet än 50-talet, men det var ju inte så att tapethandlare slängde gamla rullar utan de fick ju stå kvar och rätt som det var kom det ju någon som gillade en äldre stil och inte ville ha en modern tapet, dvs. 40-talstapter kunde ju sättas upp på 50-talet också.

Företaget Handtryckta tapeter har många gamla tapeter sorterade efter när de kom ut: [länk]
så du kan jämföra med dem för att se om du hittar någon som liknar den grå tapetens stil.
Tack för länken, det var den siten jag letade efter, men kom inte ihåg vad den hette. Tyvärr finns inget liknande där. Har kollat Tapetorama också. Tycker den grå är så fin. Tyvärr finns bara små fragment, de har tagit bort det mesta, och putsat över en del när ny el drogs in.

BirgitS
Ring och prata med dem på Handtryckta tapeter, de kanske känner igen stilen även om de inte har någon sån tapet på webbplatsen, eller känner till något liknande företag i södra Sverige (om du inte tänkt dig en semesterresa till Stockholm). Det du har på fotot kan ju vara tillräckligt för att kunna återskapa tapetmönstret, om du är så förtjust i det att du är villig att betala för en handtryckt tapet.

C Camlin skrev:
[länk]

Kanskje du finner den her. Det er nytrykk av gamle norske tapeter. Synes din ligner litt på den som heter "Kroken Bergen". Den finnes i flere farger.
Tack för länken! Det var väldigt vackra tapeter, och en firma jag inte kände till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.