25 984 läst ·
34 svar
26k läst
34 svar
Termostat till gamla oljefyllda element (Termel)?
Vi har ett antal oljefyllda element där termostaten har slutat fungera.
Några ger bara full värme så fort man slår på det och på ett par andra så har vredet gått sönder så det inte går att reglera temperaturen.
Elementen är förmodligen från början på 90-talet, som verkar vara av ett Märke som heter Termel, och jag har inte haft någon större framgång när jag googlat reservdelar.
Någon som vet var jag kan hitta passande reservdelar (eller nyare termostater som passar)?
På elementet står det:
RETTIG FINLAND
Type Termel
F 612 N
380 V
Sarja Series
På baksidan av termostaten / klossen med vredet står det:
RETTIG FINLAND
380 V
Serie nr. 8903
Jag antar att det är den här "klossen" som 'r själva termostaten (?)...
Några ger bara full värme så fort man slår på det och på ett par andra så har vredet gått sönder så det inte går att reglera temperaturen.
Elementen är förmodligen från början på 90-talet, som verkar vara av ett Märke som heter Termel, och jag har inte haft någon större framgång när jag googlat reservdelar.
Någon som vet var jag kan hitta passande reservdelar (eller nyare termostater som passar)?
På elementet står det:
RETTIG FINLAND
Type Termel
F 612 N
380 V
Sarja Series
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
RETTIG FINLAND
380 V
Serie nr. 8903
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Klossen är nog termostaten.......att de sitter i kontakt förklaras nog med att det säkert fanns separat termostat också som man kunde ha på väggen och sen anslöt med kabel. (kanske)
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Kan ju bli kämpigt kanske...........Rettig idag är ju Purmo och historien säger ju att rettig i finland köpte upp två radiatortillverkare i finland så troligen är det väl nån av dem.
Lämpölinja 1983 och Kymi-Strömberg 1986
Känns ganska långsökt att de skulle tillverka reservdelar och särskilt kanske gamla mekaniska termostater som det troligen är frågan om.
Är nog mer kostnadseffektivt att köpa nya element helt och hållet.
Lämpölinja 1983 och Kymi-Strömberg 1986
Känns ganska långsökt att de skulle tillverka reservdelar och särskilt kanske gamla mekaniska termostater som det troligen är frågan om.
Är nog mer kostnadseffektivt att köpa nya element helt och hållet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Är ute för samma problem, får väl krabba lite med det själv.
Hej!B Beartown skrev:
Har du fortfarande kvar termostater till Termell 380V elelement om så hur kommer jag i kontakt med dig?
HejT TNBD skrev:Vi har ett antal oljefyllda element där termostaten har slutat fungera.
På elementet står det:
RETTIG FINLAND
Type Termel
F 612 N
380 V
Sarja Series
[bild] [bild]
RETTIG FINLAND
380 V
Serie nr. 8903
[bild] [bild] [bild]
Snubblade över tråden här TERMEL radiator (olja) 230 V
en termostat hos mig gav upp, maxad temp.
Föjler Vattenfalls dygn-statistik, förbrukningen steg drastiskt efter renoveringen av ett rum, avlägsnat ett element, därmed stött till den löstagbara delen med vredet,den täckande kåpan kom på sned.
iofs var den redan på snedden när vi köpte huset 2013, tilltaget renovera väggar knäckte nu termostaten slutgiltigt.
Locket med fyra stiften var på glänt, alla fyra stift skulle vara anslutna, stiftet med 2 st motstånd/termistorer hade släppt från ett stift,skarvade på tunn koppartråd och lödde fast koppartrådsstumpen på det oanslutna stiftet, pilligt, (har spetsig lödkolv för kretskort samt bra lod med tenn/silver och fluss i tråden).
tryckte in locket med kontaktstift i burken med ratten.
använde lödkolven limma, gjorde några smältpunkter i plasten mellan lock och kåpan för vredet.
Slog på strömbrytaren, det fungerar.
Är telemontör i grunden.