Vi har ett antal oljefyllda element där termostaten har slutat fungera.

Några ger bara full värme så fort man slår på det och på ett par andra så har vredet gått sönder så det inte går att reglera temperaturen.

Elementen är förmodligen från början på 90-talet, som verkar vara av ett Märke som heter Termel, och jag har inte haft någon större framgång när jag googlat reservdelar.

Någon som vet var jag kan hitta passande reservdelar (eller nyare termostater som passar)?

På elementet står det:
RETTIG FINLAND
Type Termel
F 612 N
380 V
Sarja Series
Oljefyllt element med trasig termostat från RETTIG FINLAND Type Termel F 612 med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oljefyllt element från Termel med termostat med vred och märkning "RETTIG FINLAND".
Skapa konto

På baksidan av termostaten / klossen med vredet står det:
RETTIG FINLAND
380 V
Serie nr. 8903
Närbild på en termostat från RETTIG FINLAND för ett oljefyllt element med typbeteckningen och serienumret synligt.
Skapa konto
Söndrad termostat till oljefyllt element av märket Termel från 90-talet, RETTIG FINLAND.
Skapa konto
Vit termostat från Termel med reglervred, skalan märkt 1 till 5, postad för hjälp med reservdelar.
Skapa konto

Jag antar att det är den här "klossen" som 'r själva termostaten (?)...

• Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
Klossen är nog termostaten.......att de sitter i kontakt förklaras nog med att det säkert fanns separat termostat också som man kunde ha på väggen och sen anslöt med kabel. (kanske)

• Gilla
TNBD
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Klossen är nog termostaten.......att de sitter i kontakt förklaras nog med att det säkert fanns separat termostat också som man kunde ha på väggen och sen anslöt med kabel. (kanske)
Ok tack!

Då återstår bara frågan om var jag kan få tag på en ny termostat som passar.

Kan ju bli kämpigt kanske...........Rettig idag är ju Purmo och historien säger ju att rettig i finland köpte upp två radiatortillverkare i finland så troligen är det väl nån av dem.
Lämpölinja 1983 och Kymi-Strömberg 1986
Känns ganska långsökt att de skulle tillverka reservdelar och särskilt kanske gamla mekaniska termostater som det troligen är frågan om.
Är nog mer kostnadseffektivt att köpa nya element helt och hållet.

Tack.
Hade hoppats slippa det och tänkte att det kanske fanns något annat fabrikat som passade, men det kanske inte finns någon standardisering för sånt här?

T TNBD skrev:
Tack.
Hade hoppats slippa det och tänkte att det kanske fanns något annat fabrikat som passade, men det kanske inte finns någon standardisering för sånt här?
näe tyvärr inte. Fast den elektriskt bevandrade kan säkert koppla in nåt annat

• Gilla
TNBD
  • Laddar…
Är ute för samma problem, får väl krabba lite med det själv.

Jag har ett antal av dessa på hyllan, fullt fungerande, om någon är intresserad. Alltid kul att kunna förlänga livslängden, detta är ju utmärkta radiatorer och lätt att plugga in en ny.

• Gilla
TNBD
  • Laddar…
B Beartown skrev:
Jag har ett antal av dessa på hyllan, fullt fungerande, om någon är intresserad. Alltid kul att kunna förlänga livslängden, detta är ju utmärkta radiatorer och lätt att plugga in en ny.
Jag är intresserad. Skickar ett PM

• Gilla
Rolf Larsson5
  • Laddar…
B Beartown skrev:
Hej!
Har du fortfarande kvar termostater till Termell 380V elelement om så hur kommer jag i kontakt med dig?

H hno1948 skrev:
Hej!
Har du fortfarande kvar termostater till Termell 380V elelement om så hur kommer jag i kontakt med dig?
Hej!

Tyvärr har jag gjort mig av med alla nu. Intresset har varit stort, (om det finns någon annan som har några liggandes hemma).

Hej!
Väcker denna tråd till liv igen. Om någon vet var jag kan köpa termostater eller har en idé om hur man kan sätta dit något annat så får ni gärna svara här.
Mvh
Markus

• Gilla
PH Skottvång
  • Laddar…
T TNBD skrev:
Vi har ett antal oljefyllda element där termostaten har slutat fungera.

Några ger bara full värme så fort man slår på det och på ett par andra så har vredet gått sönder så det inte går att reglera temperaturen.

Elementen är förmodligen från början på 90-talet, som verkar vara av ett Märke som heter Termel, och jag har inte haft någon större framgång när jag googlat reservdelar.

Någon som vet var jag kan hitta passande reservdelar (eller nyare termostater som passar)?

På elementet står det:
RETTIG FINLAND
Type Termel
F 612 N
380 V
Sarja Series
[bild] [bild]

På baksidan av termostaten / klossen med vredet står det:
RETTIG FINLAND
380 V
Serie nr. 8903
[bild] [bild] [bild]

Jag antar att det är den här "klossen" som 'r själva termostaten (?)...
Hej

Snubblade över tråden här TERMEL radiator (olja) 230 V
en termostat hos mig gav upp, maxad temp.
Föjler Vattenfalls dygn-statistik, förbrukningen steg drastiskt efter renoveringen av ett rum, avlägsnat ett element, därmed stött till den löstagbara delen med vredet,den täckande kåpan kom på sned.
iofs var den redan på snedden när vi köpte huset 2013, tilltaget renovera väggar knäckte nu termostaten slutgiltigt.
Locket med fyra stiften var på glänt, alla fyra stift skulle vara anslutna, stiftet med 2 st motstånd/termistorer hade släppt från ett stift,skarvade på tunn koppartråd och lödde fast koppartrådsstumpen på det oanslutna stiftet, pilligt, (har spetsig lödkolv för kretskort samt bra lod med tenn/silver och fluss i tråden).
tryckte in locket med kontaktstift i burken med ratten.
använde lödkolven limma, gjorde några smältpunkter i plasten mellan lock och kåpan för vredet.
Slog på strömbrytaren, det fungerar.
Är telemontör i grunden.

Hej! Nu har jag ett gäng termostater. Hör av er om någon är intresserad.
Mvh
Markus

H Hexbugare skrev:
Hej! Nu har jag ett gäng termostater. Hör av er om någon är intresserad.
Mvh
Markus
Hej
Har du termostater kvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.