Byggahus.se
Jag har en golvvärme som sjunker i värme. Jag fyllde på vatten för 2 veckor sedan. Eftersom jag inte vet hur man luftar den så gjorde inte det efter påfyllningen, kan det vara det som är problemet?

om ja, hur luftar jag den?

hjälp hjälp!
 
  • Manual för Värmebaronen Minipanna MP 4 på ett bord, installationsinstruktioner synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppvärmningssystem med cirkulationspump, expansionskärl, manometrar och ventiler på trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryck- och temperaturmätare på en golvvärmesystemets panel, varningslampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Sitter en avluftningsventil i mässing upp till vänster på pannan i bild 2. Vrid den röda hylsan till vänster ett halvt varv för att öppna.
När det inte kommer mer luft, stänger du igen.

Har det åkt med lite luft ut i slingorna, så öka pumphastigheten till max med vredet på pumpen i några minuter.

Slår värmen till om du ökar termostaten några grader?
Överhettningsskyddet verkar inte ha löst ut.
 
Tack för svar. Jag testade att vrida på den röda knoppen. Det kom inte ut någon luft alls. Jag har ni höjt värmen till 35 och ställt det vita vredet på max( 5)

det höjdes då en grad, alltså står den nu på cirka 12 grader och stannar där...

Vad kan vara felet?
 
Jag sänkte också trycket lite genom att släppa ut lite vatten, så trycket står nu på 1,5 bar. Vattnet jag släppte ut var kallt...:s
 
Utveckla problemet lite...........är golven kalla eller har tempen på själva "pannan" sjunkit jämfört med tidigare? Ställer du vredet på 35 grader så ska såklart mätaren också stiga efter ett tag. Annars kan man nog utgå ifrån att den inte värmer något.
 
Nu fick jag igång den plötsligt, fifflade lite med säkringarna och då plötsligt steg den till 22 grader. Så nu håller den på och jobbar. Golven var iskalla så något måste ha varit konstigt. Tack för hjälpen och alla bra förslag.
 
Fifflade med säkringarna? Du lär nog ta reda på om det är nå tokigt eller bytte du bara någon?
 
Hej. Den var nog inte helt åtskruvad säkringen så kan ha varit det. Men du har rätt, det kan vara något annat, får undersöka detta. Tack i iallafall,:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.