Hej!

Jag har en NIBE f370 i mig lägenhet i norra Sverige.

Jag har problem att få fart på värmen i lägenheten då golvvärmen inte verkar fungera som den ska…

några tips????

Jag har testat att lufta och fylla på med vatten.

• Digital display för värmesystem; visar inomhustemperatur, varmvatten och värmepumpstatus med blå belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av uppvärmningssystem, meny för inställningar, navigeringsknappar, grönt statusljus, grå bakgrund.
    Skapa konto
  • Display på utrustning visar teknisk information, status och inställningar med knappar och grönt ljus.
    Skapa konto
  • Display för värmesystem visar temperaturinformation och inställningar, inramat av maskinpanel.
    Skapa konto
  • Digital skärm visar temperaturstatus i grader Celsius, knappar nedanför, grönt ljus, teknisk apparat, serviceinformation.
    Skapa konto
  • Digital display med temperaturinformation för varmvatten och värmesystem, omgivet av grå panel och knappar.
    Skapa konto
  • Manometer på en enhet, visar tryck, frostbildning runt rör, komponenter i teknisk anordning, underhålls- eller funktionsproblem.
    Skapa konto
Det står ju "Värme - från" så du måste sätta på värmen. Nu verkar den stå i sommarläge med bara varmvatten eller så har cirkulationspumpen havererat.

• Gilla
Sksks Didkdk
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det står ju "Värme - från" så du måste sätta på värmen. Nu verkar den stå i sommarläge med bara varmvatten eller så har cirkulationspumpen havererat.
Hur ändrar jag till ”vinterläge” eller liknande?

Jag möts nu av denna bild

• Digital display visar larm för låg frånluftstemperatur på svenska, röd belysning, knappar under skärmen.
    Skapa konto
  • Gilla
Sksks Didkdk
  • Laddar…
Den står på ”auto”.

Det är inte så att någon form av luftning eller liknande ska göras?
Jag har själv luftat genom ventilen på bilen.
Finns det mer jag kan göra??

• Manometer på en enhet, frostiga rör, vitt skåp, tekniskt underhåll, heminfrastruktur, kabelanslutningar, lågt tryck.
    Skapa konto
Ok. Luftning är viktigt men det behövs främst när pannan är ny sedan brukar det inte behövas om man inte håller på och fyller på värmevatten vatten ofta och det läcker någonstans. Misstänker att cirkulationspumpen har havererat. Om värmesystemet inte blev ordentligt renspolat i samband med bygget kanske pumpen bara håller några år. Kan eventuellt gå att plocka isär och rengöra om man är väldigt händig och teknisk.

Men det måste väl gå att manuellt slå på tillsatsen samt kompressorn??

J Josth skrev:
Misstänker att cirkulationspumpen har havererat.
Fast då borde man väl få ett högtryckslarm eller liknande? Den ska väl inte bara ändra till sommarläge och låtsas som ingenting?

Sksks Didkdk Sksks Didkdk skrev:
Men det måste väl gå att manuellt slå på tillsatsen samt kompressorn??

Kompressorn kommer inte att starta förr än frånluften är 16 grader, men fram till dess ska tillskottet värma huset om allt funkar som det ska.
Du får gå igenom styrsystemet och se vilka larrm som har kommit, vad du har för inställningar för värme och värmesäsong och se om tillskottet är blockerat.

useless useless skrev:
Fast då borde man väl få ett högtryckslarm eller liknande? Den ska väl inte bara ändra till sommarläge och låtsas som ingenting?
F370 har ingen växelventil utan den har shunt från den dubbelmantlade tanken. Den ska inte ändra till sommarläge om utetemperaturen är under 17 °C med normal inställning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.