Inte utan att använda en tredjepartsprodukt. Iaf inte i dagsläget. Dessutom, de flesta sensorer skickar värden var 3e minut (inte varje minut). Och även om det är var 3e minut så begränsar Telldus det ytterligare till var 10e minut om du inte väljer att betala för Telldus Live! Pro. Deras nya betaltjänst för extra Telldus Live-funktioner.

Ok. Vad är det för tredjepartsprodukt som behövs och vilken funktion fyller den?

Det finns flera olika. Du får nog speca mer vilka krav du har. Har du en dator igång hemma som kan ansvara för jobbet? Har du en android-telefon? Eller vill du helt förlita dig på internettjänster för detta?

Jag vill inte ha någon dator igång kontinuerligt, utan min tanke var att tellsticken skulle samla på sig data som sedan kan laddas ner i en dator vid tillfälle för analys.

Hade inte tänkt använda några internettjänster för detta, det känns som att gå över ån efter vatten. Jag vill ju bara logga temperaturen på några olika ställen och sedan kunna se resultatet över tid i datorn.

Alternativet är att köpa en usb-datalogger, men en sådan kostar 700:-/st.
Om jag istället kunde investera i t.ex. en tellstick kan jag sedan komplettera med temp-sensorer för 100-200:-/st det lönar sig rätt fort.

Ja, då går du tyvärr bet. Telldus har som sagt inget inbyggt stöd för loggning över tid. Du skulle kunna använda Remotestick om du har en Android-telefon. Men nu är jag part i målet eftersom det är jag som utvecklar den appen. Från den appen kan du bakgrundsmonitorera sensorer och även exportera till CSV-filer. Men allt för frekvent monitorering av sensorer påverkar givetvis batteritiden så det är inte helt optimal lösning om man bara är ute efter just att logga sensorvärden.

Jag har ungefär samma intressen som thomasx att ha möjlighet att logga exempelvis temperaturdata och jag har också kollat på Tellstick men finns det andra alternativ som är bättre så skulle det vara intressant med bra tips.

Tellstick verkar inte vara lösningen då nej.

USB-datalogger är som sagt en lösning, men ganska dyr och lite omständig om man vill ha flera sensorer.

Ett alternativ skulle kunna vara någon väderstation som loggar data på ett bra sätt. I så fall vill jag ha en med wifi eller åtminstone bluetooth, men sådana verkar det vara väldigt tunnt med.

peternicklas
Funderar på att köpa Tellstick .Net och har lite frågor:
Kan man använda en Windowsdator för att ta emot information utan att gå via Live sidan?
Kan man skapa schema så att den tänder och släcker t.ex. 17-19 eller 17 och en viss tid och ändra dessa tider varje dag?

peternicklas skrev:
Funderar på att köpa Tellstick .Net och har lite frågor:
Kan man använda en Windowsdator för att ta emot information utan att gå via Live sidan?
Det korta svaret är nej. Men om du ändå har en Windows-dator och inte vill gå genom Telldus Live så lär du ju köpa en Tellstick Duo istället. Om det inte är så att du vill använda schemaläggningen i Telldus Live, då måste du ha en Tellstick Net.

peternicklas skrev:
Kan man skapa schema så att den tänder och släcker t.ex. 17-19 eller 17 och en viss tid och ändra dessa tider varje dag?
Inte exakt med på vilken typ av schemaläggning du efterfrågar. I Telldus Live kan du skapa schemaläggningar för varje dag för sig om du vill. Du kan även lägga in en slumpfaktor, t.ex. att en lampa ska tändas 17.00 +- 15 minuter.

gein skrev:
I Telldus Live kan du skapa schemaläggningar för varje dag för sig om du vill.
Varje dag i veckan alltså, inte varje dag på året. Den enda schemaläggning man kan göra som ändrar sig över året är utifrån från solens upp- och nedgång.

• Gilla
gein
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.