Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Telldus Z-wave

1. J
    Medlem · Västmanland · 541 inlägg

JFrisk

Medlem
    Jag har sen Telldus började synas på nätet varit väldigt intresserad av deras produkter, ett inovativt/tidigt företag där man dessutom kan bli lite "patriotisk"

När jag flyttade till villa för ca 6 år sedan köpte jag deras TellStick ZNet V2 och ett par fjärrströmbrytare, den "långa"

Kort där efter hade jag problem med Internet-anslutningen (Nog första och enda gången sen inflytt). Då upptäckte jag bristen i TellSticken att man inte kommer åt att göra något alls om man tappar anslutningen. I det läget ville jag lära mig systemet och arbetade fortfarande med konfigurationen.

Allt eftersom jag kompletterat systemet med rörelsesensorer effektmätare etc. som tillsammans kan ge lite väl mycket info om levnadsmönster flyttade jag styrningen till en Raspberry Pi och Domoticz.

Nog om det. Jag har tyckt systemet haft lite långa fördröjningar och tvivelaktig funktion men tänkt att det kanske är så Z-wave är. I alla fall köpt jag några nya brytare i samband med black Friday och inför installation av adventsbelysningen.

Jag passade då på att försöka få lite bättre respons i systemet och se varför det fungerade som det gjorde. Till min förvåning såg jag att mina Telldus-brytare knappt hade några anslutningar "mesh" alls utan bara 1-3st medan många andra brytare har 6-10st. Även om brytarna sitter ganska jämt utspritt i huset har jag ofta problem med Telldus medan övriga fungerar ganska klanderfritt.

Av de brytare jag har kvar fungerar 2 relativt bra och en 3e nästan inte alls, slår sällan till och tar bort åt någon minut att slå ifrån efter kommando vilket verkar ställa till det lite för kontrollern. Dessa tre sitter på rad utmed samma vägg och den i mitten fungerar sämst.

I samband med adventspyntandet flyttad jag två av de brytare som fungerade sämst för att bättra på mottagningen. Detta hjälpte föga men en av de brytare som ett tag fungerat dåligt la fullständigt av ett par dagar senare, nu reagerar den inte ens på knappen på brytaren.

Så av de 6 Telldus-brytare jag köpt har två lagt av fullständigt, fungerar inte ens "offline" och en är i princip obrukbar där den sitter, där andra brytare fungerar bra. Närmare kontrollern verkar den dock fungera OK för stunden.

Jag har haft kontakt med Telldus-supporten men får inte mycket återkoppling där då sakerna är över året gamla de ska fungera automatiskt.

När jag söker på mina bekymmer tycker jag mig se flera trådar med dålig kontakt och täckning med just Telldus. I mitt tycke är det riktigt illa att en brytare höll ~3 år en ~5 och en beter sig väldigt tvivelaktigt. Av övriga fabrikat och inbyggnads-brytare har jag inte sett några problem alls.

Jag tänkte jag skulle felsöka de trasiga brytarna lite för att se vad som kan vara trasigt, jag har för mig jag mätt upp avbrott i säkringen i första, men frågan är ju om det är orsak eller följdfel, fick inte tag på något artikelnummer på säkringen från supporten.

Första brytaren som gick sönder började med ett skorrande/surrande ljud medan jag inte märkte något på den senaste.

Vad har ni för erfarenheter av Telldus produkter? Har jag missat något eller finns det några knep för att de ska koppla bättre, det ska ju skötas automatiskt.

Bifogar en bild på hur mesh-nätet såg ut. De med röda ringar är Telldus-brytare medan de med gröna ringar är nyinstallerade Fibaro som sitter på ungefär samma avstånd från kontrollern och bara varit i systemet ett par timmar när skärmbilden togs.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Mesh_diag.png

2. D
    Renoverare · Stockholm · 1 402 inlägg

Dublin

Renoverare
    Följer tråden med intresse, har telldus znet v2 som kontroller men inte så många z-wave brytare, bara någon telldus och någon nexa (har även lite 433Mhz prylar).
    Men jag blev väldigt nyfiken på din mesh-nät skiss, hur gjorde du för att få fram den datan?

3. J

JFrisk

Medlem
    Jag använder ju inte längre min z-net v2-kontroller, bilden kommer från Domoticz och Open z-wave.

4. E
    Medlem · Skåne · 11 474 inlägg
    Är det Telldus´ avlånga Z-wave-mottagare on/off du har problem med?
    Har själv bara en sådan som funkar helt OK.

Från inlägg verkar det som den kan lämna in efter 2-3 års drift. Någon hade öppnat mottagaren och felsökt.
    I det fallet var det defekt elektrolytkondensatorer i nätdelen som var slut. Efter byte av den så funkade mottagaren igen.

Defekta kondensatorer är inget ovanligt fel, men här tycks hållbarheten vara kort, kanske har tillverkaren försökt spara pengar och använt komponenter med sämre kvalité eller för låg temperatur/spänningstolerans.

Prylarna är lågmarginalprodukter (kundpris ca 300 kr), svårt att då börja ge utökad garanti efter att 1årsgarantin löpt ut.

När det gäller räckvidd på Z-wave, så tänk på att sändarmodulen för Z-wave i ZNet sitter internt på kretskortet, så ställ ej ZNet på metallunderlag eller i direkt närhet till trafo/router/kablar detta kan då påverka sändning/mottagning för Z-wave.

Vill du labba kan du montera en extern antenn för Z-wave, se Telldus forum för bilder och beskrivning.

5. J

JFrisk

Medlem
    Ja, precis, det är de avlånga jag har problem med, eller 2½ av 5.

Att det skulle vara en elektrolytkondensator är ju en lågt hängande frukt att börja kolla. Det är ett bra tips. Får kika in i den och se hur det ser ut.

Visst är det en relativt lågprisprodukt och svårt att kanske ge mer än ett års garanti, men jag tycker ändå det är en produkt man verkligen vill ska fungera problemfritt, det ska ju bara funka och vara smidigt, frustrerande när man någon gång i månaden hamnar på att laga felsöka och justera.

Nu har jag ju som sagt inte Z-net längre och stod på träbänk när den användes så inga problem där, det är ju i mitt fall just Telldus-enheterna som krånglar. Allt annat fungerar i princip helt klanderfritt.
    Inser ju att jag har kvar min Z-net i förvar någon stans, använd kanske ett halvår och förvarad väl sen dess, borde kanske skickas ut på försäljning.

6. P
    Medlem · 1 inlägg

_pek_

Medlem

Från inlägg verkar det som den kan lämna in efter 2-3 års drift. Någon hade öppnat mottagaren och felsökt.
    I det fallet var det defekt elektrolytkondensatorer i nätdelen som var slut. Efter byte av den så funkade mottagaren igen.

[/QUOTE]
    Hej!

Jag har ett helt gäng Telldus TZWP-100 som har slutat fungera (klickande/surrande från relät innan de gett upp) och jag skulle gärna vilja göra ett försök att laga dem genom att byta kondensatorer. Men jag har inte lyckats hitta någon info alls om vad jag behöver göra. Jag är inte bevandrad inom elektronik men kan absolut löda och skruva, men behöver veta vad jag ska köpa för komponenter att byta med.

Du skriver att du sett något inlägg om ämnet, vet du möjligen var nånstans och kan peka i den riktningen, det skulle jag uppskatta väldigt mycket, för mitt googlande har inte gett något resultat.

Tack så jättemycket på förhand!

7. E
    Medlem · Skåne · 11 474 inlägg
    Ser att du har ställt samma fråga på ett annat forum.
    Kondensatorer köper du som privatperson hos ex. Electrokit.
    Kolla kapacitansvärde och spänningstolerans på komponenterna.
    Det är ok att välja kondensatorer med högre spänningstolerans än de som nu sitter i mottagarna.
    Observera polariteten på komponenterna.

8. J

JFrisk

Medlem
    Hej!

Jag har ett helt gäng Telldus TZWP-100 som har slutat fungera (klickande/surrande från relät innan de gett upp) och jag skulle gärna vilja göra ett försök att laga dem genom att byta kondensatorer. Men jag har inte lyckats hitta någon info alls om vad jag behöver göra. Jag är inte bevandrad inom elektronik men kan absolut löda och skruva, men behöver veta vad jag ska köpa för komponenter att byta med.

Du skriver att du sett något inlägg om ämnet, vet du möjligen var nånstans och kan peka i den riktningen, det skulle jag uppskatta väldigt mycket, för mitt googlande har inte gett något resultat.

Tack så jättemycket på förhand![/QUOTE]
    Meddela gärna hur det gick.
    Dessa är riktigt kassa, av 5st tror jag en fortfarande är vid liv, övriga ligger på arbetsbänken i "att göra"-högen. Dock inte orkat prioritera detta. Tror 3 har samma fel, den fjärde verkar ha ett annat. Har väl hyfsad koll på elektroniken men inte orkar ta mig an dessa.
    I övrigt har jag i princip bara Fibaro-brytare för stunden vilka ännu inte börjat ge upp. Visst att de är dubbelt så dyra, men håller de dubbelt så länge och jag slipper strul tycker jag klart det är värt det. Dessutom med effektmätning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.