Larmet ska vara programmerat så att det tystar sirenen efter några minuter (8 har jag för mig). Detta gäller inbrottslarm, brandlarm ska tjuta tills det kvitteras.
Med programmet DLS2002 på en dator med lämpligt modem kan man ringa in och larma av.
Det kan ju också vara lämpligt att ge en granne nyckel och "vaktkod" så han kan göra en undersökning då larmet gått, varför annars ha larm om inte grannarna tittar till huset då det larmar?