Byggahus.se
Hej på er vänner, jag har nu fått min kära sambo att okeja mina drömmars växthus/ myshus.

Jag ser framför mig ett ca 5-6*10 meter långt hus, ca 4-4,5 meter till tak med mycket fönster, gärna 2,5 - 3 meter fönster per sidovägg. Om möjligt även några mindre takfönsrer tex 2 per taksida. Så långt ska det inte vara några jättekonstigheter. Det ska finnas en öppen spis/kamin i centrum av det öppna rymmet och sen till det som kanske ställer till det, det ska finnas en stor damm, säg 3 meter bred och 1,5 meter lång. Tanken är lite vattenväxter och enstaka fiskar, 50-70 cm djup är nog realistiskt. Planen är att koppla in allt på bergvärme så rummet kan hålla 18-20 grader på vintern (bor i riktiga norrland så detta kan bli lite av en utmaning med tanke på fönstermängden). Det krävs inget avlopp eller vatten utan bara ström.

Har ni några tekniska lösningar på detta bygge? Jag har kollat på byggsatser och där finns det ju en del med rätt mått för säg en 150 000 men hur löser man det med dammen? Önskan är ju att den är nedsänkt i golvet. Vart kommer problemen ligga? Är det möjligt att bygga ett sånt här mysrum öht med rimliga arbetsinsatser? Mer luftig stuga än rent växthus, soffa, brasa, fiskar, en stor benjamin ficus och en palm är visionen.

Hoppas ni kan hjälpa mig i tankegångarna, har aldrig byggt förut :)
 
Hoppas det inte stör känslan, men det du beskriver låter nära en del garageprojekt här på BH :) Jag tror du kan hämta en del erfarenhet kring pris och svårigheter där. Lägg sen till extra fönster, murstock och en damm.
Sen låter det super mysigt, lycka till.
 
Häftigt!
Det första jag tänker på är grundlig markisolering. Betyder att man måste ner en bit under dammen vid grundläggningen.
Ett annat tips är även att försöka få till något som ackumulerar värme som en tegelvägg på norrsidan eller liknande. Det gör att man får en jämnare värme över både dygnet och året. En damm med några kubik vatten borde också funka bra för detta.
 
Jag bor också i Riktiga Norrland och har byggde en damm förra sommaren. Jag kan rekommendera forumet Koigalen. Där finns många projekttrådar ang väldigt fina dammar. Mer eller mindre överdrivna...

De övriga byggtekniska detaljerna finns det andra som är betydliga mer erfarna än mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.