Nästan alla försäkringsbolag har olika svar vilken fråga man än ställer, det börjar väl bli dags för dom samtliga att sätta sig och skapa någon typ av rättesnöre.jerk skrev:I västerås finns åtminstånde ett försäkringsbolag som anser att det går bra att montera vanlig gipsskiva 90 cm utanför våtson för kaklade väggar. Vad säger man om det!!!! Man reglerade en vatten skada på det sättet att man ansåg att det skulle monteras tillbaka vanlig gips i resten av badrummet då man hade tolkat reglerna att det var så det kunde utföras, och det blev det som man fick ersättning för. Vad händer om det blir en skada igen, det blir ju knappast byggfirmans fel då försäkringshandläggaren varit med och styrt upp verksamheten om hur det skall vara. Och försäkringsbolaget,vad gör dom då????
Så länge försäkringsbolagen säger allt i mellan att "det spelar ingen roll, bara det blir bra" och "det skall vara ett kvalitetsdokument med" så tror fan att det diffar på offerter och att ton av missuppfattningar uppkommer.
Det är så rätt, jag tog upp det där förut med plyfa och fick käftsmällar från alla håll.Paul-Staffanstorp skrev:tank77:
Samma sak gäller detta med att man inte får ha OSB eller plyfa bakom våtrumsskivorna enligt BKR...
Ändå vet jag många företag som alltid sätter detta bakom för att sedan slippa problem vid infästningar av olika slag.
Samtidigt förstärker detta böjstyvheten i väggarna...
Träreglar är godkända, men inte träfiberSKIVOR... herregud !!
Hur gör man annars om kunden inte köpt t.ex duschväggen innan våtrumsskivorna sätts upp...
Då vet man ju inte var det ska kortlas...
NEJ... mycket trams är det i dessa regler...
Sunt förnuft har alltid fungerat utmärkt...![]()
Jag vet att BKR håller på att revidera reglerna men inte till vad
Jag kan tycka att man kan sätta plyfa mellan reglarna (kortla)men kanske inte på reglarna, för där har jag sett fall då det har skjutit iväg rätt bra. Men å andra sidan är tätskiktet redan veck då.
MEN, jag vill påpeka till alla i stridsgroparna att jag tänker inte göra det utan BKR`s tillstånd. Jag kommer att utföra badrummen enligt konstens ALLA regler och fotodokumntera "våtzonen" som kommer vara perforerad veckan efter man är klar med små "gulliga" hyllor. Ditsatta med rödplugg i våtrumsgipsen.
Vad det gäller gipsskiva så tror inte jag att den överlever många år till kartongklädd, svampen stachybotrys chartarum är ingen lek och finns inte bara bakom trasiga badrum.
Det kan t.o.m skilja mellan olika kontor från samma bolag.injonil skrev:
Har du lite tid över ring runt och sök.
Jag har gjort det och det är därför jag tagit beslutet att organisera mig och bli behörig enligt BKR.
Jag tror att du blandar ihop olika saker, telabteleb.
Försäkringsbolagen kräver inte något kvalitetsdokument för att försäkringen ska gälla men när ett försäkringsbolag anlitar en entreprenör för att göra ett badrumsjobb så kan de mycket väl kräva att entreprenören lämnar ett kvalitetsdokument. Det gör säkerligen också många privatkunder.
Nu är detta något av en icke-fråga eftersom försäkringen normalt sett inte gäller när tätskiktet inte fungerar som det ska eftersom detta antingen beror på materialfel eller på byggfusk vilket faller tillbaka på tillverkaren vid materialfel eller utföraren vid byggfusk.
Om du får en vattenläcka vilket försäkringar täcker så återställer försäkringsbolaget badrummet till den standard som var tidigare, och i detta fall spelar det inte ens någon roll om badrummet var fackmannamässigt gjort eller ej.
Försäkringsbolagen kräver inte något kvalitetsdokument för att försäkringen ska gälla men när ett försäkringsbolag anlitar en entreprenör för att göra ett badrumsjobb så kan de mycket väl kräva att entreprenören lämnar ett kvalitetsdokument. Det gör säkerligen också många privatkunder.
Nu är detta något av en icke-fråga eftersom försäkringen normalt sett inte gäller när tätskiktet inte fungerar som det ska eftersom detta antingen beror på materialfel eller på byggfusk vilket faller tillbaka på tillverkaren vid materialfel eller utföraren vid byggfusk.
Om du får en vattenläcka vilket försäkringar täcker så återställer försäkringsbolaget badrummet till den standard som var tidigare, och i detta fall spelar det inte ens någon roll om badrummet var fackmannamässigt gjort eller ej.
Kan bara hålla med, skrivbordsregler som snart ändras igen. Har renoverat badrum i över 20 år utan problem. Har till och med rivit gamla badrum med bara den gröna primern från höganäs och tejp i hörn och vinklar på gipsväggar utan några fukt problem. Jag säger det som många ggr förrut så länge det finns pajasar på marknaden så kommer vattenskador bestå.Paul-Staffanstorp skrev:tank77:
Samma sak gäller detta med att man inte får ha OSB eller plyfa bakom våtrumsskivorna enligt BKR...
Ändå vet jag många företag som alltid sätter detta bakom för att sedan slippa problem vid infästningar av olika slag.
Samtidigt förstärker detta böjstyvheten i väggarna...
Träreglar är godkända, men inte träfiberSKIVOR... herregud !!
Hur gör man annars om kunden inte köpt t.ex duschväggen innan våtrumsskivorna sätts upp...
Då vet man ju inte var det ska kortlas...
NEJ... mycket trams är det i dessa regler...
Sunt förnuft har alltid fungerat utmärkt...![]()
Jag är inläst på regelverket men jag har valt att använda LIP:s system 17 på vanlig gips+osb i mitt nybygge,
Anledningen till det är flera, dels kostnaden (stort badrum) och dels att svärfar som är snickare och har byggt badrum hela sitt liv fnyser åt de nya skivorna.
Gips har alltid funkat bakom ett bra tätskikt, och gör man inte tätskiktet tätt så får man förr eller senare en vattenskada i vilket fall.
Precis samma sak sa leverantören av hela tätskiktet/flytspackel/fix och fog.
Samma leverantör, som för övrigt är stadens största och har alla cert, sa att de rekommenderar deras kunder att sätta OSB bakom.
Jag kan inte tänka mig att de som bygger och renoverar badrum dagligen kan ha totalt fel angående detta, i så fall skulle de inte hinna göra annat än jobba med reklamationer och garantijobb.
Anledningen till det är flera, dels kostnaden (stort badrum) och dels att svärfar som är snickare och har byggt badrum hela sitt liv fnyser åt de nya skivorna.
Gips har alltid funkat bakom ett bra tätskikt, och gör man inte tätskiktet tätt så får man förr eller senare en vattenskada i vilket fall.
Samma leverantör, som för övrigt är stadens största och har alla cert, sa att de rekommenderar deras kunder att sätta OSB bakom.
Jag kan inte tänka mig att de som bygger och renoverar badrum dagligen kan ha totalt fel angående detta, i så fall skulle de inte hinna göra annat än jobba med reklamationer och garantijobb.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hur menar du då ???telabtelab skrev:Det är så rätt, jag tog upp det där förut med plyfa och fick käftsmällar från alla håll.
Jag vet att BKR håller på att revidera reglerna men inte till vad.
Jag kan tycka att man kan sätta plyfa mellan reglarna (kortla)men kanske inte på reglarna, för där har jag sett fall då det har skjutit iväg rätt bra. Men å andra sidan är tätskiktet redan veck då.
MEN, jag vill påpeka till alla i stridsgroparna att jag tänker inte göra det utan BKR`s tillstånd. Jag kommer att utföra badrummen enligt konstens ALLA regler och fotodokumntera "våtzonen" som kommer vara perforerad veckan efter man är klar med små "gulliga" hyllor. Ditsatta med rödplugg i våtrumsgipsen.![]()
Håller med dig... och håller mig också till reglerna om inte kunden har egna önskemål där de själva godkänner detta i så fall.
Men det är ju just detta med de små gulliga hyllorna som är ett av problemen.
Kan bara hålla med dig till 100% Gabbe1...Gabbe1 skrev:Jag är inläst på regelverket men jag har valt att använda LIP:s system 17 på vanlig gips+osb i mitt nybygge,
Skulle jag byggt badrum till mig själv idag så hade jag använt plyfa och vanlig kartongbeklädd gips utan att blinka...
Arbetar också med LIP...
Bra, om du vet att det nya försäkringsbolaget inte kräver något kvalitets dokument vid ett ägarbyte av villa med nya reglerna för att få badrummet försäkrat. Fel av mig i sådana fall.injonil skrev:Jag tror att du blandar ihop olika saker, telabteleb.
Att ett tätskikt upphör att fungera behöver ju faktiskt inte bero på "plattsättaren". Det kan ju bero på att övrig konstruktion är på något sätt bristfälligt utfört.
Sker detta under garantitiden är det en fruktansvärt viktig fråga.
Jag rev och byggde upp ett badrum för några år sedan och där hade osb-n monterats dikt mot varandra. Kunden hade gjort tätskiktet själv vilket var bristfälligt och plyfan svällde upp. Efter ett halvår så small stora marmorskivor loss en natt.Paul-Staffanstorp skrev:
Det behövs inte många mm.
Försäkringsbolaget pröjsade rubbet.
Var på ett byggsamråd gällande nybyggnation av ett enbostadshus, och där kommer kommunen och försäkringsbolaget (GARBO) kräva in kvalitetsdokument
och att arbetet är utfört av en fackman, tycker mig märka att fler och fler kräver in dessa kvalitetsdokument.
och att arbetet är utfört av en fackman, tycker mig märka att fler och fler kräver in dessa kvalitetsdokument.
Vänder lite på frågan: Finns det något försäkringsbolag som faktiskt ersätter skador i våtrum till följd av fel på tätskikt? Har precis kikat på 3 bolag och inget av dem ersätter skador till följd av skadat/felaktigt tätskikt utan hänvisar detta till garantier från tätskiktsproducenten.