Byggahus.se
Hej.

Nybliven husägare. Besiktningsmannen tipsade om taktvätt, ”applicera medel, och låt sedan regnet skölja bort mossa, smuts m.m..”.

Huset är byggt 1991. Tak ej renoverat sen dess. Betongpannor. 127kvm. Enplansvilla. Lutning <45 grader, ”normalt tak..”. Inte några träd eller liknande runt om.

Har ni något tips på medel, funkar det att bara köpa billigaste på byggmax, eller måste man ha något specialmedel?

Några andra tips från folk med erfarenhet varmt välkomna!!

Mvh /K
 
Har du mycket mossa, måste du skrapa bort det först, annars fungerar inte medlet. Fråga mig hur jag vet;)
 
I InsidersUnited skrev:
Har du mycket mossa, måste du skrapa bort det först, annars fungerar inte medlet. Fråga mig hur jag vet;)

Berätta mer! :)

Inte så mkt mossa, huset står fritt utan träd/skog runt om.

Va för medel använde du när du fått bort mossan?

Mvh /K
 
  • Tegelpannor på tak utan synlig mossa med himlen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som det skulle va läge att måla dom pannorna, den mesta av färgen har ju släppt.
 
Jape 4 liter kostar 400-600 kr beroende på inköpsställe...Säkert bra.
 
Jape grön-fri
 
T tergo skrev:
Effektivt medel mot påväxt av alger och lav på alla utomhusytor. (jape.se)

Behöver jag rensa bort mossan först, eller kan jag applicera lösningen och sen låta regnet ta hand om resten?
Mvh /K
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ut som det skulle va läge att måla dom pannorna, den mesta av färgen har ju släppt.

Att måla dom, ger det så många års extra livslängd att det är ekonomiskt försvarbart, eller är det bara för att det skall se snyggare ut?
Mvh /K
 
K Kristoffer05 skrev:
Att måla dom, ger det så många års extra livslängd att det är ekonomiskt försvarbart, eller är det bara för att det skall se snyggare ut?
Mvh /K
Jag tycker de ser bra ut, du kan lugnt somna om några år. =)
 
I InsidersUnited skrev:
Jag tycker de ser bra ut, du kan lugnt somna om några år. =)
Tack snälla för svar! :) /K
 
Vill du tvätta tak skall du leta efter vad som helst som innehåller bensaltensid/bensalkonklorid/bensalkoniumklorid. Det är det som (i regel) är det verksamma ämnet i alla taktvättar och liknande produkter.

Rensa bort så mycket du kan mekaniskt först, spruta på medel och sen är det bara att låta det vara.
 
  • Gilla
preben89 och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Vill du tvätta tak skall du leta efter vad som helst som innehåller bensaltensid/bensalkonklorid/bensalkoniumklorid. Det är det som (i regel) är det verksamma ämnet i alla taktvättar och liknande produkter.

Rensa bort så mycket du kan mekaniskt först, spruta på medel och sen är det bara att låta det vara.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.