1 677 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Taklampa
Medlem
· Östergötland
· 3 inlägg
Hej!
Efter en jäkla massa googlande så tänkte jag vända mig till er för lite hjälp här. Jag har en taklampa i hallen som jag inte får igång. Jag har bytt strömbrytare utan att det har hjälpt.
Jag är dock lite osäker på vilka färger som är vad, de jag har är:
Blå
Vit
Svart
Gulgrön
Vilken av dessa är det som är nollan?
Mycket tacksam för hjälp!
Efter en jäkla massa googlande så tänkte jag vända mig till er för lite hjälp här. Jag har en taklampa i hallen som jag inte får igång. Jag har bytt strömbrytare utan att det har hjälpt.
Jag är dock lite osäker på vilka färger som är vad, de jag har är:
Blå
Vit
Svart
Gulgrön
Vilken av dessa är det som är nollan?
Mycket tacksam för hjälp!
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Det var ovanligt mycket för en taklampa.
gulgrön = jord, blå=nolla, svart eller vit är tändtråd, dvs de är strömförande om lampan är tänd.
Prova en annan lampa, en fungerande glödlampa, och testa i strömställaren med fasprovaren om du har matning där
gulgrön = jord, blå=nolla, svart eller vit är tändtråd, dvs de är strömförande om lampan är tänd.
Prova en annan lampa, en fungerande glödlampa, och testa i strömställaren med fasprovaren om du har matning där
Stämmer precis som Thomas säger. Om det är draget efter vanligt logiskt tänk så borde svart vara fas och vit tändtråd. Men man kan stöta på alla typer av kopplingar hemma hos folk.
Har du en multimeter så kan du mäta vad som är vad.
Har du en multimeter så kan du mäta vad som är vad.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Östergötland
· 3 inlägg
Tack för svaren!
Jag har kopplat in de så men får det fortfarande inte att fungera. Lampan som jag prova fungerar på övriga uttag, så den är inte problemet. Kan jag prova att koppla in lampan direkt i vägguttaget för att kolla om jag får ut ström där?
Jag har kopplat in de så men får det fortfarande inte att fungera. Lampan som jag prova fungerar på övriga uttag, så den är inte problemet. Kan jag prova att koppla in lampan direkt i vägguttaget för att kolla om jag får ut ström där?
Medlem
· Östergötland
· 3 inlägg
Jag har ingen maskin som kan mäta strömmen.
Lampan har jag precis testat i ett annat takuttag och den fungerar fint.
Lampan har jag precis testat i ett annat takuttag och den fungerar fint.
Investera en hundring i en spänningsprovare och sumra ut vilken som är tändtråd och fas, alternativt att du öppnar takuttaget och drar i kablarna för att se om trådarna går dit. Har man nolla och jord draget till brytare är det oftast för att det sedan går vidare ett rör ner till ett vägguttag.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Det enda sättet är ju att mäta. I mitt hus har jag samma färger men då installationen är från -62 så är vit=fas, svart=nolla och blå=tändtråd.
Visserligen var skyddsjord röd på den tiden men den kan lika gärna vara gul-grön om man har kompletterat med jord i efterhand.
Visserligen var skyddsjord röd på den tiden men den kan lika gärna vara gul-grön om man har kompletterat med jord i efterhand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden