Hej!

Efter en jäkla massa googlande så tänkte jag vända mig till er för lite hjälp här. Jag har en taklampa i hallen som jag inte får igång. Jag har bytt strömbrytare utan att det har hjälpt.

Jag är dock lite osäker på vilka färger som är vad, de jag har är:
Blå
Vit
Svart
Gulgrön

Vilken av dessa är det som är nollan?

Mycket tacksam för hjälp!

Det var ovanligt mycket för en taklampa.
gulgrön = jord, blå=nolla, svart eller vit är tändtråd, dvs de är strömförande om lampan är tänd.
Prova en annan lampa, en fungerande glödlampa, och testa i strömställaren med fasprovaren om du har matning där

Stämmer precis som Thomas säger. Om det är draget efter vanligt logiskt tänk så borde svart vara fas och vit tändtråd. Men man kan stöta på alla typer av kopplingar hemma hos folk.

Har du en multimeter så kan du mäta vad som är vad.

Tack för svaren!

Jag har kopplat in de så men får det fortfarande inte att fungera. Lampan som jag prova fungerar på övriga uttag, så den är inte problemet. Kan jag prova att koppla in lampan direkt i vägguttaget för att kolla om jag får ut ström där?

Testa vägguttagen med en maskin och se om det finns spänning där. Det kan vara så att kablarna till strömbrytaren ligger löst bakom vägguttaget. Har lampan fungerat för dig innan?

Jag har ingen maskin som kan mäta strömmen.

Lampan har jag precis testat i ett annat takuttag och den fungerar fint.

Testa med typ dammsugaren så ser du om de finns spänning i uttaget. Du behöver inte mäta bara testa med en elektrisk förbrukare.
Jag menar har du haft en lampa där innan som fungerat?

Investera en hundring i en spänningsprovare och sumra ut vilken som är tändtråd och fas, alternativt att du öppnar takuttaget och drar i kablarna för att se om trådarna går dit. Har man nolla och jord draget till brytare är det oftast för att det sedan går vidare ett rör ner till ett vägguttag.

Det enda sättet är ju att mäta. I mitt hus har jag samma färger men då installationen är från -62 så är vit=fas, svart=nolla och blå=tändtråd.
Visserligen var skyddsjord röd på den tiden men den kan lika gärna vara gul-grön om man har kompletterat med jord i efterhand.

En del nya ljuskällor känns konstruerade på ett lite annorlunda sätt och är lite kortare, vilket ibland betyder att den inte når i botten på armaturen.

Som tidigare sagt: Skaffa ett mätverktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.