Byggahus.se
Hej,

bor på markplan i en bostadsrätt där jag har en altan på ca 28kvm där jag nu byggt en ställning med vanligt plasttak på ca 8kvm för att slippa regn osv som styrelsen nu bråkar om.

Själva altanmarken är inte med i bostadsrätten utan tillhör föreningen (som allmänning m.m) men jag hänvisar att jag får inreda som jag vill. Och därmed är en ställning med tak ok. Dom hävdar att sådant måste godkännas av styrelsen och hotar nu med att kliva in och plocka ner det hela.

Det står inget i stadgarna om detta, flera har ställningar med tygtak samt även markiser fästa i balkongen ovanför samt parasoll utan problem.

Tyvärr är styrelsen ett gäng pensionärer som bott och agerat styrelse i många många år (jag har bott här 10 år och det är samma ”top skikt” hela tiden) så allt som inte passar dom är fel.

Men vad är det som egentligen gäller?

Bostadsrätten är brf Grankullen i Västerås.
 
Styrelsen har rätt, du har fel. På en uteplats som ingår i din bostadsrätt får du ha parasoll eller liknande, och du kan även montera markis med föreningens godkännande. Men du får inte sätta upp något på föreningens gemensamma mark, även du naturligtvis kan använda den på samma sätt som övriga medlemmar (t.ex. ha picknick eller tillfälligt ha en solstol där).
 
  • Gilla
leffeisala och 7 till
  • Laddar…
Så dom kan alltså bestämma vad jag får/inte får ha på altan i stort alltså då dom äger marken?

Som flera av oss har byggt träaltan och även det bryter mot vad som är godkänt? Detta utan godkännande av styrelsen alltså.
 
  • Gilla
LarsGG
  • Laddar…
Styrelsen har rätt. Du får inte utan styrelsens godkännande göra åtgärder som du beskriver. Rättar du dig inte efter styrelsens uppmaningar kan lägenheten bli förverkad även om det är en lång väg.
 
  • Gilla
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
Du måste inse att du äger inte din lägenhet utan delägare i en fastighet som styrs av en styrelse. Det är styrelsen som bestämmer över fastigheten mellan årsmötet.
 
  • Gilla
leffeisala och 8 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Du måste inse att du äger inte din lägenhet utan delägare i en fastighet
Ska man hårdra det är du inte ens delägare i en fastighet. Du är medlem i en förening och det är föreningen som helt äger fastigheten.
 
  • Gilla
Tamazin och 10 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Du måste inse att du äger inte din lägenhet utan delägare i en fastighet som styrs av en styrelse. Det är styrelsen som bestämmer över fastigheten mellan årsmötet.
Det är jag medveten om till 100%. Det jag vill veta mest är vart går gränsen och vad som styrelsen har rätt/inte rätt till.

I dagsläget så är det väldigt olika regler för olika personer och reglerna anpassas efter hur tjenis man är med ordförande.
 
  • Arg
leffeisala
  • Laddar…
Ordförande själv har som vana att blockera in folk som står utanför portar för att lasta i/ur osv om det inte är hans själv eller styrelsemedlemmar som står där. Det är lite den nivån det ligger på i denna förening.
 
Styrelsen har rätt och det kanske tom krävs bygglov för "Bygget".
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
H Heurlin skrev:
Tyvärr är styrelsen ett gäng pensionärer som bott och agerat styrelse i många många år (jag har bott här 10 år och det är samma ”top skikt” hela tiden) så allt som inte passar dom är fel.
Varför inte själv kandidera till en post i styrelsen? Många föreningar har väldigt svårt att få medlemmarna att ställa upp som förtroendevalda och de kanske skulle uppskatta lite friskt blod från yngre förmågor. Det är inte alltid "toppskiktet" sitter där för att det är så trevligt att "ha makten" utan lika ofta är det nog av ansvarskänsla som styr då inga andra är intresserade.

Min erfarenhet av stämmor är att det är väldigt enkelt att kritisera sittande styrelse men ofta inte lika intressant att själv bidra till arbetet.

Sen har jag som du förstår naturligtvis ingen aning om huruvida just din styrelse består av maktgalna idioter, ansvarstagande medlemmar eller något däremellan.
 
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 19 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Styrelsen har rätt och det kanske tom krävs bygglov för "Bygget".
bygglovs krävs inte. Varken pga storleken eller detaljplanen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte själv kandidera till en post i styrelsen? Många föreningar har väldigt svårt att få medlemmarna att ställa upp som förtroendevalda och de kanske skulle uppskatta lite friskt blod från yngre förmågor. Det är inte alltid "toppskiktet" sitter där för att det är så trevligt att "ha makten" utan lika ofta är det nog av ansvarskänsla som styr då inga andra är intresserade.

Min erfarenhet av stämmor är att det är väldigt enkelt att kritisera sittande styrelse men ofta inte lika intressant att själv bidra till arbetet.

Sen har jag som du förstår naturligtvis ingen aning om huruvida just din styrelse består av maktgalna idioter, ansvarstagande medlemmar eller något däremellan.
medelåldern i föreningen är 57 (var 63 när jag flyttade in) och även fast folk har försökt har tyvärr pensionärerna röstat ner nytt folk pga ”det har alltid varit såhär och dem sköter det så bra”. Tyvärr har föreningen C i kreditbetyg och inte gjort några större renoveringar sedan 90/91 då stambyten gjordes men detta vägrar dem flesta inse utan ”det har ju alltid varit såhär”.
 
H Heurlin skrev:
bygglovs krävs inte. Varken pga storleken eller detaljplanen.
Helt säker? Har för mig jag läst på någon sida att bygglov alltid krävs när det är flerbostadshus. Vilket det ofta är när det är bostadsrätter som ofta ligger på samma tomt.
 
  • Gilla
Yderfält och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Helt säker? Har för mig jag läst på någon sida att bygglov alltid krävs när det är flerfamiljshus. Vilket det ofta är när det är bostadsrätter som ofta ligger på samma tomt.

Vi var tvungna att ansöka om bygglov och be styrelsen om lov för ett litet trädgårsskjul på 13kvm när vi bodde i bostadsrätt. Där var det friliggande villor med "varsin tomt", dock låg alla hus på samma tomt.
Yes box, kollade med ordförande i byggnadsnämnden i Västerås (känner honom privat). Samt bestämmelserna ändrades 2019 ( Plan och bygglagen uppdaterades) vilket gjorde det ännu enklare.

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/nya-reglerna-bygg-din-dromaltan-utan-bygglov/
 
Okej.

edit: fast det gäller väl rena altaner och inte skärmtak som i ditt fall? Och att det gäller en- eller tvåbostadshus. Du skriver markplan, så kan mycket väl vara att din bostad innefattas i en flerbostadsbyggnad.
 
  • Gilla
Yderfält och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.