Byggahus.se
Då vi bygger med totalentreprenad besökte jag bygget och såg att man nu dragit färdigt ventilationen.
Den grejen jag reagerade mest på var hur man tätat mellan imknalens brandskydd och ångspärr, är det verkligen praxis att göra på det viset när man håller på med nybygge?

Att tejpa helt perfekt förstår jag att hantverkare bryr sig om på mitt bygge, tyvärr...
Men i det här fallet känns det väl enkelt i utförandet, men det kanske bara är jag som är okunnig?
Jag trodde inte att det var så enkelt som att tejpa ångspärren mot isoleringen, var mer inställd på att det skulle vara någon form av tätningsmanschett eller liknande.

Ska provtrycka huset i nästa vecka så jag hade gärna fått lite synpunkter från andra än självaste hustillverkare och ventilationsfirma som gjort arbetet. Får inga vettiga svar, det brukar mest bli "vi brukar göra på det här viset, det brukar inte vara några problem", det är en klassiker bland hantverkarna i byggbranschen som jag fått höra ett antal gånger när jag ställt frågor.


Träkonstruktion och isoleringsmaterial under arbete, byggmaterial synliga, täckplast, ogjord tak eller vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säck med PAROC-etikett, träbjälkar, isoleringsmaterial, rör, byggavfall, oreda, konstruktion eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har råd att komma med?
 
Det där är inte tätt!! Det finns färdiga produkter för detta, typ en sån här stos
 
Finns manschetter som passar runt kanalen, men lite svårt mot brandmattan då man inte vill få en glipa i denna.
Min lösning hade varit att svepa isolering med plast och tejpa tajt.
Sedan använda en manschett eller tejpa mellan takplast och plasten på kanalen.

Sidospår: När jag tittar på bilden tycker jag det ser lite konstigt ut hur man fäst nätet på brandmattan.
En säck isolering markerad med röd och grön krets, indikerar en defekt eller föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt Paroc skall det vara 50-100mm stygnlängd/mellan kramlor.
Svensk text om montering av nät för kanaler, krav på material och metod, hänvisning till PAROC.SE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det där är inte tätt!! Det finns färdiga produkter för detta, typ en sån här stos
När jag tog upp detta med ventilationsfirman påstod han att det i innebar en brandrisk att montera en sådan tätningsmanschett.. Jag tycker dock inte att detta ser riktigt ut och förväntar mig mer från en ventilationsfirma som bör göra ett riktigt fackmannamässigt arbete.
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Finns manschetter som passar runt kanalen, men lite svårt mot brandmattan då man inte vill få en glipa i denna.
Min lösning hade varit att svepa isolering med plast och tejpa tajt.
Sedan använda en manschett eller tejpa mellan takplast och plasten på kanalen.

Sidospår: När jag tittar på bilden tycker jag det ser lite konstigt ut hur man fäst nätet på brandmattan.
[bild]
Enligt Paroc skall det vara 50-100mm stygnlängd/mellan kramlor.
[bild]
Hur brukar man göra med manschetter och brandfilten?
En lite glipa kan väl inte vara så farligt? Det kan ju inte handla om många millimetrar som spelar roll, eller hur gör man i dessa lägen?

Kan du berätta lite utförligare om hur du hade gått tillväga med din lösning? Jag har lite svårt att visualisera detta i huvudet.

Vad är det för material som dom använt för att "sy" ihop nätet med, det ser ju ut att vara någon vanlig tråd eller? Samt att dom inte skarvat ihop det nät som finns i den röda cirkeln, om jag förstod dig rätt? Det verkar också ha inneburit att det blivit en springa i skarven på isoleringen.
 
Redigerat:
P P-KAR skrev:
Hur brukar man göra med manschetter och brandfilten?
En lite glipa kan väl inte vara så farligt? Det kan ju inte handla om många millimetrar som spelar roll, eller hur gör man i dessa lägen?

Kan du berätta lite utförligare om hur du hade gått tillväga med din lösning? Jag har lite svårt att visualisera detta i huvudet.

Vad är det för material som dom använt för att "sy" ihop nätet med, det ser ju ut att vara någon vanlig tråd eller? Samt att dom inte skarvat ihop det nät som finns i den röda cirkeln, om jag förstod dig rätt? Det verkar också ha inneburit att det blivit en springa i skarven på isoleringen.
Det får inte vara några glipor i brandisolering om den är rätt monterad.
Och den skal monteras med min 0.7mm spoltråd eller kramlor och det får inte vara över 100mm mellan där man syr med tråden eller sätter en kramla.
Man får inte bara snurra ihop nätet runt isoleringen med sig själv.
En öppen kartonglåda med naglar ovanpå andra stängda lådor mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nittång, blå handtag, metall, verktyg, för nitning, isolerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas denna bilden förklarar lite mer hur jag tänkte.
Kanalen isoleras och sedan lindar man in den i plast för att få en yta som tejpen kan fästa på.
Monterar kanalen och sedan tejpar man mellan takplasten och plasten som sitter på utsidan av isolering.
Den illustrerade bilden visar komponenterna i en isolerad ventilationskanal, märkt med "Isolering", "Tejp" etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det får inte vara några glipor i brandisolering om den är rätt monterad.
Och den skal monteras med min 0.7mm spoltråd eller kramlor och det får inte vara över 100mm mellan där man syr med tråden eller sätter en kramla.
Man får inte bara snurra ihop nätet runt isoleringen med sig själv.
Detta är alltså vad Paroc menar med att "sy ihop" nätet:
Hexagonalt svart kakel, träkant, röd ledning, grå betonggolv, inte fullständigt monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan man ju i självfallet se att dom inte gjort isåfall.
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Hoppas denna bilden förklarar lite mer hur jag tänkte.
Kanalen isoleras och sedan lindar man in den i plast för att få en yta som tejpen kan fästa på.
Monterar kanalen och sedan tejpar man mellan takplasten och plasten som sitter på utsidan av isolering.
[bild]
Tack, den gjorde det enklare. Plasten som man virar in brandisoleringen med skall alltså gå en bit upp, hur högt då?
Plasten skall man även dra åt på flera ställen med tejp för att den ska smida åt väl mot kanalen?


När jag talade med ventilationsfirman påpekade han även att han jobbar som kontrollansvarig och besiktningsman, han talade om att detta var en godkänd lösning, så som hans firma hade gjort.

Tyvärr fick detta inte mig att känna mig lugnare med deras utförda arbete.. Tycker det hela ser otätt ut mellan ångspärr och isolering.
 
P P-KAR skrev:
Tack, den gjorde det enklare. Plasten som man virar in brandisoleringen med skall alltså gå en bit upp, hur högt då?
Plasten skall man även dra åt på flera ställen med tejp för att den ska smida åt väl mot kanalen?


När jag talade med ventilationsfirman påpekade han även att han jobbar som kontrollansvarig och besiktningsman, han talade om att detta var en godkänd lösning, så som hans firma hade gjort.

Tyvärr fick detta inte mig att känna mig lugnare med deras utförda arbete.. Tycker det hela ser otätt ut mellan ångspärr och isolering.
Kommer det att göras en täthetsprovning/provtryckning får du lite svart på vitt om deras lösning fungerar.

Jag har inga mått på längden på plasten utan gjort det som fungerat på plats.
Denna lösning med plast runt isolering är vad jag varit tvunget att göra när det varit höga krav på täthet, kunder som önskat "passiv hus"-standard.
Kommer inte ihåg siffrorna för vad det fick "läcka" vid provtryckningen.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Kommer det att göras en täthetsprovning/provtryckning får du lite svart på vitt om deras lösning fungerar.

Jag har inga mått på längden på plasten utan gjort det som fungerat på plats.
Denna lösning med plast runt isolering är vad jag varit tvunget att göra när det varit höga krav på täthet, kunder som önskat "passiv hus"-standard.
Kommer inte ihåg siffrorna för vad det fick "läcka" vid provtryckningen.
Tack för ditt svar.

Skall provtrycka huset nu i veckan och det ska bli intressant.
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det får inte vara några glipor i brandisolering om den är rätt monterad.
Och den skal monteras med min 0.7mm spoltråd eller kramlor och det får inte vara över 100mm mellan där man syr med tråden eller sätter en kramla.
Man får inte bara snurra ihop nätet runt isoleringen med sig själv.
[bild][bild]
Var och kikade lite närmare idag:
Flexibel ventilationsslang ansluten till vägg, omgiven av isolering och träkonstruktion, byggarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut i huset och på vinden förmodar jag att det är gjort på liknande sätt.
Produkten är: PAROC Hvac Fire Mat Comfort

https://www.paroc.se/hjalpmedel/ins...-cirkulara-kanaler-med-paroc-natmatta-comfort

Går man ned och tittar på fliken "montering av kanal" ser man att det beskrivs som du hänvisade till.
Jag har ännu inte mätt hur långt det är mellan sammanfogningarna, men tycker rent spontant att det ser slarvigt ut. Någon direkt glipa mellan isoleringen finns ju inte just på bilden, men perfekt är det inte.

Sättet att sammanfoga kanske är likvärdigt med det viset som Paroc hänvisar till?
 
P P-KAR skrev:
Var och kikade lite närmare idag:
[bild]
Så här ser det ut i huset och på vinden förmodar jag att det är gjort på liknande sätt.
Produkten är: PAROC Hvac Fire Mat Comfort

[länk]

Går man ned och tittar på fliken "montering av kanal" ser man att det beskrivs som du hänvisade till.
Jag har ännu inte mätt hur långt det är mellan sammanfogningarna, men tycker rent spontant att det ser slarvigt ut. Någon direkt glipa mellan isoleringen finns ju inte just på bilden, men perfekt är det inte.

Sättet att sammanfoga kanske är likvärdigt med det viset som Paroc hänvisar till?
Är nog på gränsen för avståndet mellan fästpunkterna.
Svårt att se hur dem fäst nätet, är det med en kramla eller har dem bara snurrat ihop nätet?

Håller med att det ser lite "slarvigt" ut men inte direkt dåligt.
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Är nog på gränsen för avståndet mellan fästpunkterna.
Svårt att se hur dem fäst nätet, är det med en kramla eller har dem bara snurrat ihop nätet?

Håller med att det ser lite "slarvigt" ut men inte direkt dåligt.
Ser ut som man tagit tråd runt om röret och dragit ihop nätet med den. Ska titta närmare imorgon när vi provtrycker. Ska även mäta avstånden mellan trådarna som dom satt dit.
 
Hur gick det?
 
E Erik9005 skrev:
Hur gick det?
Fick inget gehör. Det blev att dom tejpa och lät det vara som det var på dom första bilderna.
Jag har byggt med JB-Villan och firman som varit här är TJ-Luftteknik AB från Skövde.

Samma firma har misslyckats med att isolera avluftkanalen från värmepumpen enligt monteringsbeskrivning. Medför kondens och isbildning på avluftsrör. Även nere vid pumpen finns det is.
Ett isolerat rör täckt med silvertejp och gaffatejp; tecken på improviserad reparation eller isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör med isolering fäst med tejp, dammigt underlag, till synes i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör isolerat med silvertejp, träkonstruktion ovanpå, dammigt utrymme, dunkel belysning, otydligt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild, otydlig, metallfolie, röranslutning, damm, mörk bakgrund. Svårt att avgöra kontext eller användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering med tejp vid en träbjälke i ett dunkelt utrymme, möjlig fukt eller skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ringde till firman som varit här sa mannen som äger företaget "det är konstigt att inte besiktningsmannen noterat detta".

Samma snubbe(ägaren) har förmodligen varit här och slarvat med brandisoleringen till IM-Kanalen. Att han inte lyckas med att isolera avluftningsrör från värmepumpen förvånar mig inte ett dugg. Han sa att han skulle komma i förra veckan men har inte dykt upp. Har istället anmält det till JB-Villan som får reda upp detta.

När jag ändå håller på och talar om TJ-Luftteknik AB kan jag passa på att berätta att samma ägare har en annan firma som heter Byggkontroll Skaraborg AB. Ägaren håller även på med besiktningar, KA-uppdrag osv.

https://www.merinfo.se/foretag/Byggkontroll-i-Skaraborg-AB-5592455744/2khlqgw-1zngi
https://www.merinfo.se/foretag/TJ-Luftteknik-AB-5567460224/2k2pzsw-j7kb

Båda bolagen har anmärkningar, vad det betyder vet jag inte. I vilket fall skulle jag avrått från att använda sig av någon av dessa firmor då ägaren inte är villig att ta ansvar för sitt arbete.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.