Byggahus.se
Det drar kallt vid vår ytterdörr på landet och det är kanske inte så konstigt om man ser den här bilden:

Vad rekommenderar ni att man tätar med för att slippa få in kall luft?
 
  • Ljusstråle avslöjar drag vid en vit ytterdörr i ett landshus, med jackor och ett verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte E eller P-list (tjockleken som skiljer) på min dörr som såg ut sådär. De brukar ha klisterremsa men jag tycker att de sitter så dåligt att jag brukar häfta fast dem också. Kolla bara så att du sätter dem på rätt ställen och åt rätt håll på dörren/karmen för annars kommer de att tryckas loss efter ett tag när man stänger dörren. Har för mig att det brukar stå på förpackningen hur de ska sitta
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Det drar kallt vid vår ytterdörr på landet och det är kanske inte så konstigt om man ser den här bilden:

Vad rekommenderar ni att man tätar med för att slippa få in kall luft?
Köp tätningslist av ull, finns 8 och 5 mm på Gysinge byggnadsvård. Helt oslagbar, har funkat för mig hur många år som helst. Mycket bättre än plast o gummiblandningar!
 
  • Gilla
Woye
  • Laddar…
Chubba Chubba skrev:
Köp tätningslist av ull, finns 8 och 5 mm på Gysinge byggnadsvård. Helt oslagbar, har funkat för mig hur många år som helst. Mycket bättre än plast o gummiblandningar!
Vad sätter man det? På insidan?
 
En karmtätlist borde fungera om du inte får det tätt med vanliga tätningslister.
 
Först måste ju karmen justeras, är ju krokig. Sedan om det behövs tätningslist.
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Vad sätter man det? På insidan?
https://www.gysinge.com/products/2756/tätningslist

Börja med länken ovan,du nubbar fast tätningen på karmen insida, alltså så att dörrbladet kommer att ligga mot listen. Fördelen med denna list är att den sväller och krymper efter utrymmet.
 
Inga problem att lösa. Spika på en list på insidan av karmen i storleken 10x15mm. Den spikar du fast med en lätt böjning så den följer dörrbladet. Sätt den ett par mm från dörrbladet. Klistra eller stifta sen dit en tätningslist på denna list och du har en tät ytterdörr.
Går även att köpa färdiga här men de skickar inte den pga längden.
https://www.leifarvidsson.se/karmta...3qh_XT7byXblAFM1fAge_u2ItlJM9HFEaAmzTEALw_wcB
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
Inga problem att lösa. Spika på en list på insidan av karmen i storleken 10x15mm. Den spikar du fast med en lätt böjning så den följer dörrbladet. Sätt den ett par mm från dörrbladet. Klistra eller stifta sen dit en tätningslist på denna list och du har en tät ytterdörr.
Går även att köpa färdiga här men de skickar inte den pga längden.
[länk]
En karmtätlist som jag tipsade om.
De går att köpa i välsorterade järnhandel och byggvaruhus.
Theofils har karmtätlister som man kan beställa men frakten är för dyr men bor du i Jönköping, Stockholm eller Malmö så kan du hämta i butik.
Förr var de vanligt att spika en kvartsstav med list på på längs med dörrbladet.
Med en vit kvartsstav och lämplig tätningslist blir det även hyfsat diskret om man inte får tag i en färdig karmtätlist.
Du kan även lägga ett långt vattenpass eller annan rätskiva längs karmstycket för att se om karmen är rak och inte bågnar annars kanske det räcker att justera karmen lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.