Byggahus.se
Har byggt en dynbox som står utomhus. Det läcker in lite vatten och jag vill ha den helt vattentät. Hittar inte rätt typ av plast. Vad kallas sån plast (eller annat material) som man kan täta med invändigt?
 
Har du en bild på lådan? Jag tror att du bör ha ett lock som är tätat utifrån och sedan hål i botten på lådan så att vatten som eventuellt kommer in kan rinna ut.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Köp en billig pressening och fäst på insidan och locket. Fäst med häftklammerpistol. Billigt och effektivt.
 
A Avemo skrev:
Har du en bild på lådan? Jag tror att du bör ha ett lock som är tätat utifrån och sedan hål i botten på lådan så att vatten som eventuellt kommer in kan rinna ut.
Där är lådan. Det får inte komma in något så hålet behövs inte i botten.
 
  • Träsoffa med förvaringsutrymme på altan, kuddar, ficklampa, fönster och spegling, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774 4774 skrev:
Köp en billig pressening och fäst på insidan och locket. Fäst med häftklammerpistol. Billigt och effektivt.
Inte så snyggt dock hehe. Vill ha det prydligt.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Där är lådan. Det får inte komma in något så hålet behövs inte i botten.
Vill du ha trälocket som det ser ut utifrån? Jag skulle säga att bästa sättet att skydda dynorna är att lägga korrugerad plåt med lite lutning utåt på locket och lite överhäng. Sedan lämna sidorna och botten som de är. Men det ändrar utseendet en del. Jag har sett lösningar med någon typ av golvmatta av plast på locket. Det kan också fungera. Men det måste vara överhäng.

Det är svårt att få en låda helt vattentät. Och skulle du mot förmodan lyckas så kommer dynorna aldrig torka om de är lite fuktiga när du lägger ner dem. Sämsta tänkbara utfallet är att det finns små läckor i den nästan täta lådan. Häftklamrar, skarvar eller runt locket till exempel. Då kan små mängder vatten komma in. Men det kan inte ventileras bort.

Mitt råd är att täta locket utifrån. Eventuellt även täta sidorna. Det kan eventuellt göras inifrån. Men försök absolut inte täta botten.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Inte så snyggt dock hehe. Vill ha det prydligt.
Väldigt svårt att få en sådan typ av klumpig låda att bli vacker. De som säljs ser ofta ut som liggande soptunnor. Själv lägger vi dynorna på en hylla under ett litet tak eller hänger upp dom.
 
En tunn formplyfa på insidan där du tätar skarvarna och har en list runt kanten upptill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.