Byggahus.se
Jag kände för att ta upp ett 110mm hål på 24cm genom min grundmur i ventilativt syfte.

Håltagningen gick bättre än förväntat, men när jag såg hålet så slog det mig att det är LECA/gasbetong/halvering. Således är det förstås hål ner i stenen.

Tyvärr är stos/genomföring bara 100mm, så det är ett visst ”spel” mellan genomföring och hål.

Hålet är taget genom väggen i ett pannrum, som i princip alltid är varmt (20-26° beroende på hur det eldas). Lutningen fick jag till svagt utåt, ventilen (lamellventil) på utsidan sitter skyddad av ett XL-takutsprång. Ventilen sluter tätt mot väggen mha armaflex isolertejp.

Behöver jag ens bry mig om att täta hålen i blocken..? Vatten lär inte komma in, samt att väggen aldrig lär hålla minusgrader.

Om det ska tätas, tips på med vad? Tak/byggfog, slabba med C-bruk, grön byggtejp..?

Tack snälla för er tid och era åsikter! 🙂 Mörk tunnel eller rör, belagd invändigt, suddig förgrund, röda linjer, närbild, otydlig kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Close-up av ett runt, ihåligt objekt med koncentriska cirklar, troligen en borrning i betong, något synligt genom hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ventilationsgrill på grå betongvägg under röd tegelvägg och rör. Ojämn belysning och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
V Vardagsrum skrev:
Jag kände för att ta upp ett 110mm hål på 24cm genom min grundmur i ventilativt syfte.

Håltagningen gick bättre än förväntat, men när jag såg hålet så slog det mig att det är LECA/gasbetong/halvering. Således är det förstås hål ner i stenen.

Tyvärr är stos/genomföring bara 100mm, så det är ett visst ”spel” mellan genomföring och hål.

Hålet är taget genom väggen i ett pannrum, som i princip alltid är varmt (20-26° beroende på hur det eldas). Lutningen fick jag till svagt utåt, ventilen (lamellventil) på utsidan sitter skyddad av ett XL-takutsprång. Ventilen sluter tätt mot väggen mha armaflex isolertejp.

Behöver jag ens bry mig om att täta hålen i blocken..? Vatten lär inte komma in, samt att väggen aldrig lär hålla minusgrader.

Om det ska tätas, tips på med vad? Tak/byggfog, slabba med C-bruk, grön byggtejp..?

Tack snälla för er tid och era åsikter! 🙂 [bild][bild][bild]
Har du ett plaströr som ansluter invändigt samt med utvändiga gallret?
 
Stämmer bra @Rejäl !

Plaströret är dock 100mm, medan hålet är 110.
 
R
V Vardagsrum skrev:
Stämmer bra @Rejäl !

Plaströret är dock 100mm, medan hålet är 110.
Kan du inte fixera det med lite fogskum både inneifrån och uteifrån..
 
R Rejäl skrev:
Kan du inte fixera det med lite fogskum både inneifrån och uteifrån..
Är lite skeptisk till fogskum sedan tidigare erfarenheter, jag lägger lätt för mycket och det finns hög risk för att kladda ner med det.

Men det kanske är en fullt gångbar lösning? Det kommer iaf inte att få särskilt mkt UV på sig.

Insåg snabbt att jag hade fel när jag skrev att det inte lär komma in något vatten.. Det bildades snabbt kondens på utsidan av det oisolerade röret.. Det måste alltså isoleras, men frågan är med vad och om isoleringen egentligen inte bara döljer kondensproblem..?

Överväger att strunta i genomföringsröret och bara ha håltagningen som kanal, men då måste nog stenarna tätas/slammas/fogas med något. Draget lär annars bli sämre samt att det kommer annars att fastna kopiöst med skräp med tiden samt bli boplats för diverse insekter.

Hur brukar folk lösa sånt här egentligen..?

Se så fel jag hade:

Bilderna visar röret från insidan, frånluftsfläkten är ännu inte installerad och röret är inte kapat.

Närbild: industriellt objekt, strukturerad yta, rör, frost eller kemiskt ämne, skuggor, röd markering, bult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grå konstruktion mot texturerad yta med rött streck och blå prick. Möjlig fukt eller skada runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
V Vardagsrum skrev:
Är lite skeptisk till fogskum sedan tidigare erfarenheter, jag lägger lätt för mycket och det finns hög risk för att kladda ner med det.

Men det kanske är en fullt gångbar lösning? Det kommer iaf inte att få särskilt mkt UV på sig.

Insåg snabbt att jag hade fel när jag skrev att det inte lär komma in något vatten.. Det bildades snabbt kondens på utsidan av det oisolerade röret.. Det måste alltså isoleras, men frågan är med vad och om isoleringen egentligen inte bara döljer kondensproblem..?

Överväger att strunta i genomföringsröret och bara ha håltagningen som kanal, men då måste nog stenarna tätas/slammas/fogas med något. Draget lär annars bli sämre samt att det kommer annars att fastna kopiöst med skräp med tiden samt bli boplats för diverse insekter.

Hur brukar folk lösa sånt här egentligen..?

Se så fel jag hade:

Bilderna visar röret från insidan, frånluftsfläkten är ännu inte installerad och röret är inte kapat.

[bild]

[bild]
Det blir inte lätt o isolera om du inte vill skumma..
Lite fukt är ingen fara då du har en murad konstruktion..
 
Får du det lufttätt inifrån (mellan röret och väggen) så borde kondensen minska då det troligt är varm fuktig luft från rummet som rör sig ut i väggen och kondenserar mot det kalla röret.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Dagens snilleblixt. Fyll hela hålet med fogskum. Borra igen.
 
R Rejäl skrev:
Det blir inte lätt o isolera om du inte vill skumma..
Lite fukt är ingen fara då du har en murad konstruktion..
Du har nog helt rätt där ang. att det nog inte blir lätt utan att skumma..

Du (eller någon annan) råkar inte veta om själva genomföringen i plast egentligen gör någon skillnad för draget? Överväger att strunta i den och lägga lite C-bruk runtom i hålet istället.

Så är det gjort i de fyrkantiga ”originalhålen” som finns i pannrummet och det tycks ha fungerat bra i 58 år. Märker inte av någon kondens där iaf
Centano Centano skrev:
Får du det lufttätt inifrån (mellan röret och väggen) så borde kondensen minska då det troligt är varm fuktig luft från rummet som rör sig ut i väggen och kondenserar mot det kalla röret.
Då är det nog skum som gäller.. Har för mig att det ska finnas skum som inte suger fukt.

Luften i pannrummet är dock torr, runt 45% ca. Men likaså så kondenserar det.


MathiasS MathiasS skrev:
Dagens snilleblixt. Fyll hela hålet med fogskum. Borra igen.
Jag gillar hur du tänker! 🙂


Mörk, ruffig krypgrund med betonggrunder, bjälklag och sken av strålkastarljus. Spindelnät ses i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
V Vardagsrum skrev:
Du har nog helt rätt där ang. att det nog inte blir lätt utan att skumma..

Du (eller någon annan) råkar inte veta om själva genomföringen i plast egentligen gör någon skillnad för draget? Överväger att strunta i den och lägga lite C-bruk runtom i hålet istället.

Så är det gjort i de fyrkantiga ”originalhålen” som finns i pannrummet och det tycks ha fungerat bra i 58 år. Märker inte av någon kondens där iaf

Då är det nog skum som gäller.. Har för mig att det ska finnas skum som inte suger fukt.

Luften i pannrummet är dock torr, runt 45% ca. Men likaså så kondenserar det.



Jag gillar hur du tänker! 🙂
Jag skulle någ ha ett rör som man skummar in så att man minimerar att det blir fukt i murverket.. för har du plaströret lutandes utåt så rinner eventuellt kondensvatten ut istället för att väggen suger åt sig…
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.