Byggahus.se
Jag installerade in en kamin i somras så detta är första vintern. Jag kan inte elda i den då det ryker in hur jag än gör. Fick tipset att elda med tändblock uppe i kaminen för att värma upp men efter 3 ggr 2st tändblock så går det fortfarande inte. Har ngn annan samma problem? Vad kan jag göra. Ledsen att jag inte kan elda då jag längtat så.
 
Lägg in några bilder, så går det kanske att se vad som är problemet!
 
Har du FTX ventilation eller någon form av frånluftsventilation? Då sugs luft från kaminen ut i rummet.
Pröva att stänga av den eller öppna ett fönster lite grann när du tänder.
 
O olotor skrev:
Har du FTX ventilation eller någon form av frånluftsventilation? Då sugs luft från kaminen ut i rummet.
Pröva att stänga av den eller öppna ett fönster lite grann när du tänder.
Har ingen ftx fläkt och har inte haft köksfläkt på heller. Okej.då provar jag det ikväll. Tack för tips
 
Som flera skrivit, prova att öppna dörr/fönster när du tänder. Se även till att ha fullt drag i kaminen, kanske luckan lite öppen den första tiden.
Om detta hjälper bör du nog kolla hur mycket ventilation du har i huset. Eller så får du leva med denna procedur.
Om detta inte hjälper måste det vara något konstigt med skorsten. Är det en ny skorsten eller ansluter det till en befintlig skorsten?
 
Viktigt att snabbt få igång värmen i skorstenen. Dvs fint kluvna vedbitar, eller något spill från sommarens snickeri:)
Två-tre vedbitar i botten, liggandes omlott… sedan en tändkub. Över det de finare/tunnare bitarna. Då tar sig elden snabbt, värmer skorstenen, blir bra drag.

Prova absolut att ställa ett fönster/dörr på glänt precis när elden ska starta upp.

Viktigt att direkt få drag i kamin och skorsten.
 
Pröva att tända en "boll" med ihopknycklat tidningspapper ganska nära utgången av kaminen (där kaminröret börjar) med öppen lucka. Då bör det bli bra drag. Annars har du något stopp i röret.
 
B Byggsnyggen skrev:
Som flera skrivit, prova att öppna dörr/fönster när du tänder. Se även till att ha fullt drag i kaminen, kanske luckan lite öppen den första tiden.
Om detta hjälper bör du nog kolla hur mycket ventilation du har i huset. Eller så får du leva med denna procedur.
Om detta inte hjälper måste det vara något konstigt med skorsten. Är det en ny skorsten eller ansluter det till en befintlig skorsten?
Ny kamin med ny utanpåliggande rökkanal
 
Blir kanske som i gamla dagar med vedspis/kakelugn, tända upp lite i dom och sen tända en tidningsdel i sotluckan för att få igång draget. Lite skit med att det kan bli sotigt på väggen vid luckan. Går att sätta en burk med rödsprit i kamin först, men inget man vill hålla på med, lite besvär är det. Det primära är att få fart på draget genom skorstenen och det blir det med s.k förvärmning.
 
Har du (TS) prövat att elda efter våra kommentarer?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Proveldade installatören och visade dig hur man gjorde?
 
Appendix Appendix skrev:
Proveldade installatören och visade dig hur man gjorde?
Nej det gjorde de inte. Jag eldar nu och jag hade altandörr öppen lite och även rastret i botten plus spjäll och lucka och det gick bra. Får se hur det kan fungera när det är kallt igen.
 
De ska ju alltid elda när de installerat :O

Iaf. Det är säkert så att du har ett för tätt hus (bra ur isoleringssynpunkt)
Då får du ha altandörren öppen tills elden tar sig och så kan du stänga sen.

Många moderna kaminer har lufttillförsel inbygd och då måste du ha raster och spjäll helt öppna när du tänder.

Och alla kaminer och hus är olika så du får prova dig fram. Var inte rädd.
När du känner till hur DIN kamin fungerar så är det en riktig mysfaktor :)
 
Appendix Appendix skrev:
De ska ju alltid elda när de installerat :O
Hur ska installatören kunna elda i kaminen innan slutbesked har lämnats?
Eller menar du att installatören ska återkomma vid ett senare tillfälle för att provelda?
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
Vi har en separat tilluftskanal till vår kamin, så vi eldar med uteluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.