Bytte ut 3stycken gamla fyrkantiga strömbrytare till Eljo Trend. Hur gör jag lättast för att dölja hålen som blir när dom sitter kant i kant eftersom trend har rundade hörn. Trodde en 3facksram skulle lösa mitt problem, men då stämde inte måtten för strömbrytarna i dosorna.
Med vänlig hälsning,
Per
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med vänlig hälsning,
Per
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Trefacksram, om du kan knö dosorna närmare varandra så att ramen på insatserna går kloss i kloss.
http://www.elbutik.se/product.html/kombinationsram?category_id=328
En tråkigare variant om dosorna inte går att flytta är är en förhöjningsram
http://www.elbutik.se/product.html/kombinationsram?category_id=328
En tråkigare variant om dosorna inte går att flytta är är en förhöjningsram
Redigerat:
Har för mig att 3facksramen inte var tillräckligt bred för att dölja hålet. Annars skulle det gå med någon tunn vit plast skiva bakom ramarna och dölja hålen som blir. Men man får väll inte ha vilken plast som helst.
3-facksramen funkar ju bara om dosorna sitter monterade dikt mot varandra. Här här det mellanrum och då går det inte...
Kanske kan det funka med Eljo Exxakt som på sikt ersätter Trend - Exxakt har inga rundade hörn.
Kanske kan det funka med Eljo Exxakt som på sikt ersätter Trend - Exxakt har inga rundade hörn.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det finns "klantramar" Dock lite svåra att få tag i om man inte har möjlighet att köpa på tex ahsell eller selga. gäller dessutom att någon vet vad de ska leta efter.
klantramarna är lite större så de brukar kunna täcka ställen där tapeten inte finns. Jag har visserligen bara använt dessa ett fåtal gånger och då bara i 1fack ram utförande. men de bör finns i flerfacks utförande. Men jag tror fortfarande att du måste få alla tre brytare kloss ann på en halv mm glapp max mellan varje metallram. Annars passar det inte.
En liten lösning på detta kan vara att försöka lossa dosan lite från väggen på insidan och sen skjuta hela dosan så att de hamnar jämte varandra så gott det går. Sen får man använda 4st skruv med extremt låg skalle som är försänkt så skruvar man i varje hörn på plåtramen istället.
Nu tänker nog att det går att nyttja rotdosor men enlig mig erfarenhet så går det inte alls. Det är i princip omöjligt att nyttja 2st rotdosor jämte varandra med flerfacksram. Det går men man får karva i plasten och spänna ihop de bra duktigt.
Annars är lösningen att man öppnar väggen från någon sida eller kan ta bort dörrposten så att man kan komma åt dosorna och lossa de och föra samman. Men man får fortfarande bekymret med att det kanske inte täcker även men klantramar.
klantramarna är lite större så de brukar kunna täcka ställen där tapeten inte finns. Jag har visserligen bara använt dessa ett fåtal gånger och då bara i 1fack ram utförande. men de bör finns i flerfacks utförande. Men jag tror fortfarande att du måste få alla tre brytare kloss ann på en halv mm glapp max mellan varje metallram. Annars passar det inte.
En liten lösning på detta kan vara att försöka lossa dosan lite från väggen på insidan och sen skjuta hela dosan så att de hamnar jämte varandra så gott det går. Sen får man använda 4st skruv med extremt låg skalle som är försänkt så skruvar man i varje hörn på plåtramen istället.
Nu tänker nog att det går att nyttja rotdosor men enlig mig erfarenhet så går det inte alls. Det är i princip omöjligt att nyttja 2st rotdosor jämte varandra med flerfacksram. Det går men man får karva i plasten och spänna ihop de bra duktigt.
Annars är lösningen att man öppnar väggen från någon sida eller kan ta bort dörrposten så att man kan komma åt dosorna och lossa de och föra samman. Men man får fortfarande bekymret med att det kanske inte täcker även men klantramar.
Finns inte "klant ram" till 3.
Metallen i brytarna måste mot varandra...
Metallen i brytarna måste mot varandra...
Klicka här för att svara