Hej! Håller på att riva bort klätterväxter, främst på grund av att få bort ev. fukt från grunden, men också för att skydda fasad och till viss del tak. Det blev lite mer jobb än jag trodde.
Hur långt ifrån grunden måste jag riva bort rötter för att anse mig skapligt säker på att det inte växer sig tillbaka? Min nuvarande tanke är att lägga markduk + någon form av grus och sedan kantsten som avgränsning till gräsmattan.
Hur mycket är rimligt att gräva? har läst allt från 20cm från grund och 30cm djupt till 60x60cm. Kanske lättare att få till ett bra fall om man gräver djupare och längre ut, men samtidigt vill man ju inte jobba i onödan ;)
Övriga tips?

Köpte huset i december och det är mitt första hus, så har noll erfarenhet vad gäller trädgård/markarbete, men det kanske säger sig själv :D

M Motorbreath skrev:
Hej! Håller på att riva bort klätterväxter, främst på grund av att få bort ev. fukt från grunden, men också för att skydda fasad och till viss del tak. Det blev lite mer jobb än jag trodde.
Hur långt ifrån grunden måste jag riva bort rötter för att anse mig skapligt säker på att det inte växer sig tillbaka? Min nuvarande tanke är att lägga markduk + någon form av grus och sedan kantsten som avgränsning till gräsmattan.
Hur mycket är rimligt att gräva? har läst allt från 20cm från grund och 30cm djupt till 60x60cm. Kanske lättare att få till ett bra fall om man gräver djupare och längre ut, men samtidigt vill man ju inte jobba i onödan ;)
Övriga tips?

Köpte huset i december och det är mitt första hus, så har noll erfarenhet vad gäller trädgård/markarbete, men det kanske säger sig själv :D

• Markyta med synliga rötter vid betongkant och eroderad jord. Naturlig textur, gräns mellan konstgjort och naturligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jord, rötter, sko, mur; ytan verkar uppgrävd nära en byggnad.
    Skapa konto
  • Grävd jordsträcka längs byggnad, synliga verktyg, installationsarbete eller reparation kan förekomma.
    Skapa konto
Hur gammal är dräneringen runt huset?

Anledningen till att jag frågar är för att du kanske får ta höjd för att dräneringen måste bytas inom några år. Då måste man riva upp allt ditt fina arbete igen och då är det ju onödigt att lägga ner en massa jobb nu.

Om dräneringen har ett antal decennier på nacken kanske det å andra sidan är läge att passa på att få det gjort nu när du ändå håller på. Anlita isf en grävfirma, det är inget för nybörjare, men vääääääääldigt skönt att få ur världen med en gång (på temat Ryck Plåstret).

ricebridge ricebridge skrev:

Anledningen till att jag frågar är för att du kanske får ta höjd för att dräneringen måste bytas inom några år. Då måste man riva upp allt ditt fina arbete igen och då är det ju onödigt att lägga ner en massa jobb nu.

Om dräneringen har ett antal decennier på nacken kanske det å andra sidan är läge att passa på att få det gjort nu när du ändå håller på. Anlita isf en grävfirma, det är inget för nybörjare, men vääääääääldigt skönt att få ur världen med en gång (på temat Ryck Plåstret).
ricebridge ricebridge skrev:

Dräneringen är gammal, dock gjordes ganska mycket markarbete för kanske tio år sedan, och då ställde förra ägaren frågan om dränering, varpå firman som höll på sa att det ej behövdes då huset står på en höjd, och att man har fall från huset i alla riktningar. Har inga supertydliga fuktproblem i källaren, ska dock införskaffa någon typ av mätare för att hålla lite koll.

Men tanken har ju slagit mig att man egentligen skulle passa på, å andra sidan så ska jag i så fall riva en inglasad altan och ett trädäck också så med det i åtanke är mitt jobb nu inte så jobbigt!

Efter att ha funderat, läst och grävt under dagen känns det som att det bästa alternativet är att lägga grus + marksten. Dels för att få en lutning från huset, men också för att få det enhetligt, då jag har en uteplats med marksten som angränsar till där jag håller på (syns på sista bilden om man tittar noga).
Då är mina frågor, hur får jag till lutningen på plattorna på bästa sätt? Padda vet jag inte om jag vill köra så nära huset, och det lär väl ändå resultera i en plan yta, vilket jag ej vill ha?
Hur får man till en bra linje mellan gräsmatta och plattor? Kommer behöva så gräs oavsett, så jag tänker att man grusar och får plattorna på plats och sedan plockar bort ev. grus som sticker ut och sedan ev. fyller på med jord och sår gräs så nära man kan?

Hur mycket fall ska man ha på jorden under markduken, och hur noga är det när man ska ha plattor över? Tanken är ju att plattorna ska föra bort vattnet från grunden men i verkligheten kanske vatten sipprar igenom och därför behövs fallet under ändå?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.