Byggahus.se
Jag byggde ut huset för några år sedan. Nu skulle jag vilja ha större garage och ta bort oginalhusets yttervägg och ha en bärande balk i stället så garaget blir dubbla storleken.

Allt går vet jag.
Men verkar detta va ett omöjligt projekt.
Någon som har hum om pris.?

Det blåa på bilden vill jag ha bort.

Låter bilden tala för sig. Ritning av hus med markerat garage och planerat utbyggnadsområde med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det räcker tyvärr inte som information. Det behövs planritningar över bottenvåningarna samt uppgifter om källarväggarnas och bottenbjälklagens utförande. Byggår för originalhuset kan vara en bra uppgift också.
 
Har du tänkt leja bort allting eller kan du tänka dig att göra något själv?

Leja bort till firma med beräkningar o allt runtikring skulle jag tro går på minst 100k

Bila upp 2 hål i golvet, gjuta fundament, köpa 2 stadiga balk till stolpar valda med tibnors handbok och sunt förnuft, lika med en längre som överliggare, hyra stämp,bila ner väggen, köra den till tippen med släpkärran, montera upp balken, få hjälp att svetsa om du inte kan själv, lämna tillbaka stämpen.
20k.
 
Riva väggen är absolut inga bekymmer att göra själv.

Har två vänner som jobbar som svetsare på större firma. De gör mycket ny byggnader mm.

Men hur funkar det. Får man göra det helt själv om man har bekanta och kunskap?

Annars:
En firma kommer ut och bär upp provisoriskt. Och visar vad de vill att jag gör.
Jag river väggen. Och bilar upp där de vill.
De kommer tillbaka och sätter balkarna och svetsar.

Då borde det inte dra iväg allt för mycket?
 
Beror rätt mycket på vilken takhöjd du har. Har du lite att ta av eller är det redan på gränsen?
 
Takhöjd ca 220cm
 
J jonaslatt skrev:
Takhöjd ca 220cm
Ja då blir det ju fort lågt om du lägger en balk ner från taket, måste nästan upp i bjälklaget.
 
Går säker ta bort lite uppåt. Men inget jag har kollat närmare på än. Går just nu i tankarna bara.
 
B
Ett vansinnigt projekt.
Min uppfattning är att hålla på att öppna upp väggar bara leder till försämringar.

Det är hysteri i samhället, allt ska vara kritvitt och väggar skall rivas till varje pris.
Är det gått så långt att gjutna väggar/ grunden-_muren i källare ska tas ner. Då måste någon säga stopp.

Detta givetvis är jag nyfiken på hur detta slutade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.