Jag har problem med partiklar i dräneringen från en syrepressare (syreaktivator, luftpelare, luftblandare).

Det är en Emwa SP-66 syrepressare som är installerad mellan ejektorpump och hydrofor. Den är installerad enligt Fig 2 i bifogat info-blad med en skillnad - dräneringsslangen (11) är ansluten till den nedre 1"-anslutningen på syrepressaren och ej den nedre. Det problem som jag har är att det fälls ut mycket järnpartiklar (järnoxid) i syrepressaren. Det som sker är att de här partiklarna fastnar i det genomborrade locket (1-2 mm) i slutet av dräneringsslangen (rinner ut i golvbrunn). Syrepressaren töms alltså inte på vatten mellan pumpstarterna, vilket får till följd att hydroforens luftkudde minskar. Det innebär att luftsättning av vatten ej sker (sämre vattenkvalitet) och att hydroforen startar med tätare intervall och kortare gångtid.

Jag har haft öppet den nedre 1"-anslutningen (där dräneringsslangen nu sitter) och spolat rent med vattenslang, det kommer då ut några matskedar järnpartiklar/järnoxid. Det här gjorde jag i slutet av sommaren. Det har sedan dess fungerat bra fram tills nyligen. I helgen tog jag bort 1"-anslutningen och gjorde rent igen. Dagen efter var det igensatt återigen, varvid jag spolade ut och fick ut mer partiklar. Imorse såg att igen att det borrade locket dräneringsslangen var igensatt.

Syrepressaren är konstruerad som så att inkommande råvatten från pump kommer in i botten av pressaren. Till den här anslutningen är det invändigt i syrepressaren ett invändigt rör (tippar på 15-20 cm från botten). Det innebär att det alltid står vatten i syrepressaren upp till nederkanten på anslutningen dit dräneringsslangen är ansluten. I och med det invändiga röret står vattnet i nederdelen av syrepressaren still och cirkuleras ej. Det samlas alltså partiklar (utfälld järnoxid?) i botten av filtret som ej "flushas" ut då pumpen går. Små mängder hamnar till slut i dräneringsslangen (och fastnar i det borrade locket).

Hur kommer man tillrätta med det här? Bättre rengöring invändigt av syrepressaren? Går det att installera syrepressaren enligt Fig 1 i Enwas manual? Gör det någon skillnad om jag ansluter dräneringsslangen till den övre 1"-anslutningen istället? Hur kan jag på bästa och enklaste sätt rengöra syrepressaren invändigt (har hitintills endast använt trädgårdsslang med munstycke, vill ej heller demontera syrepressaren)? Kan det vara så att det på insidan väggarna är fullt med partiklar som jag ej kommit åt och fått ut?

Tacksam för idéer och förslag!

En Emwa SP-66 syrepressare och en hydrofor installerade i ett stenförråd med synliga kopparrör och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över installation av syrepressare och syreaktivator enligt två olika principer för vattenbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Länk till info om Emwa SP-66: https://www.enwa.se/content/downloa...Syreaktivator_Syrepressare_SA_SP66_141107.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.