Byggahus.se
Jag har fått hjälp att räkna ut att mitt vattenburna golvvärme (Lk pe-xa 12x2 6 bar 70/90 deg oxegen barrier act to din 4726 - ca 100m) släpper igenom 0,14 gram syre per år. Det är tillräckligt för att vår förening som vi delar uppvärmningen med ska förbjuda oss att koppla på våra rör till det gemensamma värmesystemet.

Jag kan inte relatera till hur mycket 0,14 gram är, hjälp mig att förklara vilken påverkan detta har på mina och mina grannars järn element. Det är totalt 21 fastigheter i föreningen. Hur stor påverkan blir det om alla 21 skaffar vattenburen golvvärme likt det jag har?

Antar att denna skada är hyfsat okänd för de flesta eftersom jag ser nya bostäder med kombinationer av vattenburen golvvärme och element dagligen på hemnet.

Personen som har fått föreningen att gå med på detta förbud mot vattenburen golvvärme är energiexpert på HSB Stockholm.

syrediffusionsspärr - bra el. bara fejk?
 
  • Gilla
Sidiz
  • Laddar…
Jag fick ett förslag från min rörmokare att installera en separat el-panna som driver golvvärmen i ett separat system.

Jag undrar om en energiexpert från HSB känner sig nöjd med den "energieffektiviseringen". (Nä, jag är inte bitter...)

Personligen struntar jag i kostnader kring detta bara jag får hjälp att komma på en hållbar lösning. Som jag känner just nu skulle jag kunna skaffa bergvärme och säga upp mig permanent i föreningen.
 
Föreningen säger att de fyller på ca 10 liter kranvatten varje år i det gemensamma värmesystemet. Hur mycket syre tillförs då? Hur räknar man ut det?

Jag behöver förstå hur mycket 0,14 gram är i sammanhanget.
 
Luft väger ca1.3kg /m3
 
Alltså, 1,3 gram/liter * 10 liter = 13,0 gram?
 
Jepp !--0.14g luft= försumbart
 
Hur ser specifikationen ut för ett traditionellt golvvärme rör som anses vara diffusionstätt?

Att blanda gv och element är ju inget konstigt.
 
Fick just det här svaret från föreningen;

Eftersom jag inte är expert på det här vill jag inte vara alltför tvärsäker men enligt mina källor innehåller syremättat färskvatten 11,3 mg syre per liter vid 10 grader C och 9,1 mg vid 20 grader.
Så om vi räknar med 10-gradigt vatten skulle 10 l per år ge max 0,113 g syre per år. Och då innebär 100 m golvvärme mer än en fördubbling av syreinflödet per år och det tycker vi inte är så bra, och om fler ansluter golvvärme utan isolering med värmeväxlare har vi en situation vi inte kontrollerar ...

Vem har rätt och vem har fel, det är en väldigt stor skillnad på dessa påståenden.
 
http://www.systecoreinc.com/microbubble.html
Blir lite av MOMENT 22 både för och emot --alla känner till att syre kommer in --gäller bara att skapa en högsta punkt där man kan samla luft/släppa ut luft. :S
Tydligen stöder sig föreningen på just detta att syre skapar korrosion i ferritiska delar av systemet :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.