Byggahus.se

Synpunkt på detaljplan

1. J
    Medlem · Västra Götaland · 15 inlägg

Jmayer

Medlem
    Hej!

Vi flyttade in i vårt hus för 2,5 år sedan. När vi flyttade in var det redan en detaljplan på gång (hade varit i flera år) och kommunen ställde ut den återigen med nya justeringar. I detaljplanen är det inritat en ny byggrätt på vår tomt, alltså en avstyckning av en tomt. När vi flyttade in var vi glada över detta och tänkte att det kunde hjälpa oss med en del av våra ganska höga lån. Under dessa 2,5 åren har vi dock börjat inse att det kommer vara i princip omöjligt att stycka av en tomt med de villkor som är inskrivna (nya byggrätten skall vara minst 1000m2 samt att en del av nya tomten är kryssad). Vi kommer bli av med hela vår uppfart (i planen står förslag till delad uppfart), en friggebod och en damm som jag byggt osv samt att möjligheten för oss att bygga garage i princip försvinner om jag inte skall ha det 8m lägre än huset med trappa osv.
    Det vi nu har kommit fram till är att vi inte vill stycka av. För mycket kostnader gör att vinsten blir liten och tomten vi får kvar är inte alls vad vi ville ha när vi köpte huset. Detaljplanen är utställd på nytt och vi har några dagar kvar på oss att lämna in synpunkter.

I detaljplanen är det även med att kommunen tar över vägansvaret och detta skall finansieras av fastighetsägarna i form av en vägavgift, 102 000kr per andel, en andel per befintligt hus och två andelar per tillkommande byggrätt.

Problemet för kommunen med att ta bort den inritade nya byggrätten är att de då måste göra om gatukostnadsberäkningen eftersom en tillkommande byggrätt försvinner och varje andel då blir ca 2000kr dyrare. Detta medför att detaljplanen måste ställas ut på nytt osv innan den kan antas i kommunfullmäktige.

Min fråga är: Hur stor är chansen om jag lämnar in en synpunkt och förklarar allt detta att kommunen lyssnar på mig och tar bort den inritade byggrätten? Om de struntar i det och antar den i kommunfullmäktige, hur stor är chansen att jag lyckas med en överklagan eftersom de inte har tagit hänsyn till min synpunkt? Hur stor risk är det att min synpunkt och ev. överklagan tappar i värde p.g.a. att vi bott i huset i 2,5 år och inte lämnat in denna synpunkt tidigare?

Mitt alternativ är nämligen att jag kan lägga krutet på att lämna in en synpunkt om att minska minimiarean på den tillkommande byggrätten till 800m2 samt ta bort den kryssade marken och gå med på att i så fall stycka av.

Problemet med det alternativet är att det fortfarande är en kompromiss från min sida. En stor del av min tomt försvinner ändå, jag måste flytta på jordvärmeslingor som ligger där det skall styckas av, jag måste utföra mycket markarbete på den delen som skall styckas av för att det skall gå att bygga där (ca 7m nivåskillnad) samt att ca 204 000kr mer försvinner i vägavgifter. Jag är dessutom skeptisk till hur bra den nya tomten blir rent generellt. Den kanske till och med blir riktigt svårsåld.

Har enorm ångest över hur jag skall göra och behöver gärna lite råd och tips. Men jag har bara ett par dagar på mig att välja hur min synpunkt skall se ut. Allra helst vill jag inte ha någon avstyckning alls, men om jag bara skriver det och inget om att minska ytan på nya byggrätten osv så kanske jag inte lyckas överklaga det och blir överkörd och då står jag där med 204 000kr i vägavgift att betala och en tomt som inte går att stycka av (ja vägavgiften måste jag betala oavsett om jag styckar av eller ej)

Hjälp! :O

2. J

Jmayer

Medlem
    Ok inte mycket till hjälp men jag uppdaterar i alla fall... :) Skickade in en synpunkt med bägge åsikterna, att egentligen vill jag inte stycka alls men om det skall gå så måste det bli på de ändrade villkoren (800m2 och bort med kryssade marken). Så får vi se, om de inte tar bort den inritade byggrätten så överklagar jag så får vi se hur långt det räcker. Någon som vet hur mycket man har att säga till om i en sån överklagan?

3. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Den dåliga responsen kan nog bero på att frågeställningen är så komplex.
    Möjlighet till avstyckning, fast ytan blir för liten? Prickad mark? Uppfart försvinner?

För mig låter det som att din tomt inte kommer att kunna styckas av, för ytan räcke inte till enligt planförslaget.
    Så varför inte lämna in dina synpunkter (det är ju det planutställningen är till för), och om kommunen inte tar hänsyn till dem så får du överklaga. Du förlorar ju inget på det.
    Men du skall nog bestämma dig för vad du verkligen vill: Behålla tomten som den är eller dela på den.

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten :)

4. J

Jmayer

Medlem
    Hehe, ja jag vet att det är lite komplext. Men förklarar jag inte allt så blir det massa svar som inte riktigt hjälper är jag rädd... :)
    Ytan räckte enligt planförslaget. Rent storleksmässigt så går det att stycka. Men jag vill inte göra det med de villkoren som finns för tillfället.

Så frågan nu är egentligen hur stor chans det är att jag kan få igenom en överklagan om kommunen inte tar hänsyn till min synpunkt.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 881 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det står väl skrivet i stjärnorna tyvärr.

Finns det några bra prejudikat till att kommunen kan fullständigt köra över ägare av gamla fastigheter i sin strävan att "förtäta" städerna?
    Även om de, som i ditt fall, får göra om hela tomten, flytta friggebodar osv.

Tomterna har väl trots allt styckats av och bebyggts i enlighet med en tidigare detaljplan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.