Byggahus.se
Jag bytte från Swedbank till Lansförsäkringar för ca 1,5 år sedan. Jag har fått ner bankkostnaderna en del. Och jag slipper ha med Swedbank att göra.

Rent praktiskt så fyller du i fullmakter och så sköter banken det mesta.
 
toysoldier skrev:
Vi ska till och bygga nytt.
Var i kontakt med LF i S-tälje och tjejen förklarade att de inte är med och finansierar nyproduktion, enligt centralt beslut, men hon sa att när vi är klara så måste vi ta kontakt med dem igen.
Fick intrycket att LF var väldigt hungriga på nya affärer så dom ska få en förfrågan i höst.
Låter väldigt konstigt. Vi bygger nytt nere i skåne och har haft LF sedan vi började titta på vilket hus vi skulle börja bygga. Dock var detta runt nov 2007 vi kontaktade dem och vi lånelöfte etc. Kanske är något nytt.
 
Tjena
Jag säger bara BYT BANK...
Swedbank är en gammal drake med ett föråldrat tankesätt o saftiga avgifter. Räntorna ligger alltid högre än LF.
Vi har LF som bank och försäkringsbolag och de har bästa siffror i allt. T.o.m återbäring när året är slut.
Inte konstigt kanske att man har blivit utsedd till bästa bank?

Kort och internetbank brukar gå med kostnadsfritt.
Enda nackdelen är att jag inte kan växla pengar om jag ska utomlands, men det kanske funkar i större städers LF-bolag. själv bor jag i en mindre stad...
Fast växla går ju att lösa på annat sätt..

Ha det bra
 
LF är nog olika på olika ställen. LF ville inte ge oss byggkredit heller...
 
mazz skrev:
Tjena
Jag säger bara BYT BANK...
Swedbank är en gammal drake med ett föråldrat tankesätt o saftiga avgifter. Räntorna ligger alltid högre än LF.
Vi har LF som bank och försäkringsbolag och de har bästa siffror i allt. T.o.m återbäring när året är slut.
Inte konstigt kanske att man har blivit utsedd till bästa bank?

Kort och internetbank brukar gå med kostnadsfritt.
Enda nackdelen är att jag inte kan växla pengar om jag ska utomlands, men det kanske funkar i större städers LF-bolag. själv bor jag i en mindre stad...
Fast växla går ju att lösa på annat sätt..

Ha det bra
Återbäringen frös inne för 2008, väl..?
Eller gällde det bara Dalarnas..?
 
Frös inne för oss nere i skåne också. Så alla skulle jag tro...
 
Märkligt, återbäringen är väl grundad på hur bra det går för LFs försäkringsbit, alltså hur mycket skador dom fått betala ut...?
Inte hur deras placerade slantar gåt...

Jaja, samma pack, banker och försäkringsbolag..
 
som det skrevs ovan
...är det ett antal timmar man lägger ned på att lägga in betalningsmottagare i Internetbanken, ändra autogiron, ändra kontonummer hos lönekontoret, skriva papper om man har lån och lära sig hur kontoutdrag, aviseringar och Internetbank ser ut och fungerar....

Med tanke på hur många tusen om året vi sparar på att vara helkunder hos LF var det värt de fåtalet timmar det jobbet tog.

Fördelar med LF som vi ser det;
*Personlig bankman -alltid direktkontakt med mail eller telefon för grati konsultation oavsett vad det gäller -samma gäller på försäkringssidan -så vi har mycket goda möjligheter att gå över vår ekonomi närhelst vi vill utan långa telefonköer :)
*gratis bankkort, internetbank
*inga småsnåla dolda avgifter typ faktureringsavgifter, årsavgifter eller liknande!!
*rejäla rabatter och möjlighet att få allt vårt sparande, pension, försäkringar etc samlat på en plats.
*med de samlade rabatterna löjligt trevliga avgifter för alla försäkringar -barn, katt, hund, allrisk, hus, bil etc.
*enkel och lättanvänd internetbank -mycket smidigare att logga in med pin istället för med dosan.
*kan ta ut pengar på ica :) kan iofs de flesta men bör nämnas iallafall.
hmm... det var väl de främsta anledningarna.

Gällande ränteläget hamnar de nästan alltid bland topp 3 i listningarna, lånade oss 100% på huset utan knyst.
 
..fel av mig. Fick heller inget detta år...Vad kan man säga?Tiden springer iväg.
Bra är dom i alla fall.
 
Svårt val, jag har dock inte sett smygavgifter hos Swedbank som nämns ovan i form av årsavgifter, faktureringsavg etc.
Idag lyckades jag även förhandla bort avgift för bankkort och internetbank.
Nackdelen som jag ser det med LF är att man måste ha pensionssparande hos dem om jag förstått det rätt.
Har fortfarande inte riktigt bestämt mig, gillar skarpt vår bankkvinna hos Swedbank, trevlig och förstående.
 
Typ samtliga banker UTOM Swedbank har sänkt sin 3mån nu efter reposänkningen...
 
Oh fan, vart ligger LF nu då? Någon som har koll?
 
Tittar man på LF snitt så ligger det 1 procent lägre än Swedbank.
Men jag håller med Swedbank är jäkligt luriga. Men man får rätt avtal med Sveland som är billigare än LF så det ena slår ut det andra...
Det är iaf dessa två vi väljer emellan.
 
Att byta bank är enkelt. Börja med att jämföra bankernas villkor för det man behöver. Ex på Konsumenternas Bank och försäkringsbyrå Boräntor finns att jämföra på Combolan.

Ta fram de banker som ligger bäst till villkorsmässigt. Kontrollera villkoren, ta med alla eventuella avgifter m.m. för att få en bra jämförelse. Kontakta sedan de banker som ligger bäst till och hör om de kan ge bättre villkor än officiella villkor, vilket de ofta gör.

Det finns pengar att spara för många och besparingen som uppnås år 1 är en årligen återkommande besparing varför det är summan besparingen av flera år framöver man ska jämföra, inte om det är värt tiden det tar första året.

Ex en besparing på bara 2 tkr första året är en besparing på 60 000 kr om man fortsätter ha samma bank i 30 år som frågeställaren hade haft. Det finns sannolikt mer än 2 tkr per år att spara på att byta bank för många.

Om ni bestämt er för att byta bank, öppnar ni allt hos den nya banken och har två banker under ett par månader till dess att ni ser att allt fungerar i den nya banken. Den nya banken hjälper till att flytta över allt. Be den nya banken om att få en checklista och den gamla banken om ett fullständigt engagemang-utdrag så blir det enklare för er att jämföra det ni har idag och pricka av att allt kommer med. Är det något ni behöver säga upp gentemot den gamla banken går de igenom det med er. När allt är klart och allt fungerar med den nya banken (löneutbetalningar, autogiro, barnbidrag m.m.) säger ni upp den gamla banken.

Svårare än så är det inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.