Läste just att SVT jobbar på att lägga ut alla kanaler live på internet, precis som BBC just har börjat göra.

Man får väl anta att denna fina Public Service Tjänst motiveras av att ens IP-adress därmed kan loggas och skickas vidare till Radiotjänst..
 
Intressant. Upplägget med att alla som har mottagare i hemmet ska betala blir nu ganska tveksamt. Alla som inte har mottagare, men som har dator med uppkoppling borde i och med detta bli licenspliktiga.
- Kanske dags att ta in licenspengarna över skattsedeln....
/b
 
bjogul skrev:
- Kanske dags att ta in licenspengarna över skattsedeln....
/b
Exakt min åsikt.
 
mycke_nu skrev:
Exakt min åsikt.
Fast å andra sidan är det ju lite inne just nu att logga vad folk gör på nätet, så man vet ju aldrig ;)
 
SVT resonererar väl snarare som så att eftersom alla som har bredband har möjlighet att se på SVT så skall alla som har bredband betala avgiften till SVT. Det var faktiskt någon som uttalade sig på just det viset för något årsedan.

Med samma resonemang kan jag lägga ut en filmsnutt på nätet och sedan fakturera alla bredbandsinnehavare i hela världen för dom kan faktiskt se på filmsnutten.

Jag tycker att antingen gömmer man avgiften i skatten eller så avskaffar man det obligatoriska i det och låter det bli en betalkanal som andra istället för som det är nu en påtvingad betalkanal vare sig man vill se på det eller inte.
 
mycke_nu skrev:
Läste just att SVT jobbar på att lägga ut alla kanaler live på internet, precis som BBC just har börjat göra.

Man får väl anta att denna fina Public Service Tjänst motiveras av att ens IP-adress därmed kan loggas och skickas vidare till Radiotjänst..
Tydligen kan man enligt min fildelande son gå via en "tunnel" till något annat land, och figurera under lånad ip-adress där, och då gäller inte vår lagstiftning,
Borde funka även på licensen, om man inte tycker sig ha råd....
 
Rent formellt så gäller lagstiftningen i alla fall men bevisbördan blir i praktiken omöjlig.
 
Mäster skrev:
Tydligen kan man enligt min fildelande son gå via en "tunnel" till något annat land, och figurera under lånad ip-adress där, och då gäller inte vår lagstiftning,
Borde funka även på licensen, om man inte tycker sig ha råd....
tjänsten lär säker enbart fungera för svenska ip adresser....iaf för material som inte SVT äger.
 
Gilgo skrev:
SVT resonererar väl snarare som så att eftersom alla som har bredband har möjlighet att se på SVT så skall alla som har bredband betala avgiften till SVT. Det var faktiskt någon som uttalade sig på just det viset för något årsedan
SVT påstod att de skulle ta ut licenspengar för alla som har dator. Det var bara några månader sen de sa det.
 
Vilken upplösning/kvalite tänker man sig använda? Redan idag finns ju SVTPlay?
Och det ska väl ses (idag) som ett komplement med lägre kvalite för tillfälligt datortittande, dvs man väljer inte bort en "vanlig" TV-utsändning via dagens befintliga distributionskanaler.

Trenden är väl att vi väljer 40" eller större och dessa sändningar kommer troligtvis inte kunna ge kvalite för denna storlek.
 
"I Play Prima kan du se tv-program av högsta kvalitet, direkt i din webbläsare. Kanalen erbjuder den bästa tekniska kvalitet som finns på webben i dag. Tekniken bakom är vi ensamma om i Sverige och vi vågar påstå att du inte kommer bli besviken över varken bild- eller ljudkvalitet."
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=62924&a=1253674
 
Bildkvaliteten är ju rena skämtet i helskärmsläge!
 
Canuto skrev:
Bildkvaliteten är ju rena skämtet i helskärmsläge!
Även i Play Prima?
 
ThomasLindgren skrev:
Även i Play Prima?
Ja.
 
"ThomasLindgren skrev:
Även i Play Prima?"

Ja den är dålig även här!
Som att jämföra MP3 ljud med "riktigt ljud". Fast sämre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.