Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Jag brukar använda såg, slip mm för metall eller andra hårda material när jag byggt RC-bilar i kolfiber. Har inte kört med trä-verktyg, skulle tro att de flisar fibern.findus42 skrev:
Dremel med diamantskiva eller frässtift är favoriterna.
Tack för svar. Lite för sent dock. Hade löst frågan med "trial non error" metoden.
Det var två kolfiberpaneler med ett nervik längs en sida och en ände. Högblanka ca två mm. Pris 2000 per st så utrymme för misslyckande fanns inte.
Firman som gjort dem för breda ville inte ta tbx dem utan tyckte att det bara var att såga.
Nåväl.
Gjorde ett underlag i mdf med ett spår för nerviken. Tänkte att med stöd under i hella snittet skulle det gå att undvika fladder. Testsågade med övermått.
Fladder var ett konkret problem. Att vandra med biten hela vägen var jag inde sugen på.
Gjorde en nedhållare för att få en död medhjälpare.
Den gick att tvinga fast på anhållet så att den gav precis lagom tryck någon cm från klingan.
Tejpade fast kolfiberpanelerna och sågade.
Sågningen visade att det går bra att såga kolfiber med Swedex universalklinga förutsatt att snittet har stöd i hela sträckningen och att man försäkrat sig om att biten är fixerad så att den inte kan fladdra under tiden.
Snitten blev helt rena och skarpa.
Mvh Findus
Det var två kolfiberpaneler med ett nervik längs en sida och en ände. Högblanka ca två mm. Pris 2000 per st så utrymme för misslyckande fanns inte.
Firman som gjort dem för breda ville inte ta tbx dem utan tyckte att det bara var att såga.
Nåväl.
Gjorde ett underlag i mdf med ett spår för nerviken. Tänkte att med stöd under i hella snittet skulle det gå att undvika fladder. Testsågade med övermått.
Fladder var ett konkret problem. Att vandra med biten hela vägen var jag inde sugen på.
Gjorde en nedhållare för att få en död medhjälpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gick att tvinga fast på anhållet så att den gav precis lagom tryck någon cm från klingan.
Tejpade fast kolfiberpanelerna och sågade.
Sågningen visade att det går bra att såga kolfiber med Swedex universalklinga förutsatt att snittet har stöd i hela sträckningen och att man försäkrat sig om att biten är fixerad så att den inte kan fladdra under tiden.
Snitten blev helt rena och skarpa.
Mvh Findus
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Man ska vara försiktig med dammet bara. Vissa säger att det har liknande egenskaper som asbest. Det är åtminstone väldigt stickigt och otrevligt.
Klicka här för att svara