Hej! Har rivit ner tapet från en gipsvägg, blev rester kvar som jag med blöt trasa och spackelspade lyckades skrapa bort, en del av ytlagret på gipsskivan följde med på en del områden och den bruna pappen hamnade ytligt. Därefter bredspacklade jag med Beckers Scotte rullspackel och grundmålade, sen körde vi Jotun Lady väggfärg x2 när ytan var slät, ingen mögel i färgen och VOC på <5 på spackel/färg. Längst ner på väggen finns elementrör där det var svårt att få bort tapetrest, målade över det området med grundfärg hjälpligt och byggde sedan av obehandlad furu en list som täckte elementrör och området bakom.

Sedan första veckan vill jag minnas har det funnits en doft av dammig grusväg ungefär som ökar om elementet är på och försvinner vid vädring. Vi har tagit bort listerna som täckte elementrören och dammsugit element och rör ifall det hade kommit ner spackeldam i samband med bredspacklingen. Inget skillnad. Har någon liknande erfarenhet, kan en bredspacklad vägg lukta 6-7 månader senare? Vad är det som luktar och korrelerar med rumstemperatur?

Tacksam för råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.