2 521 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Svåra fläckar stenplattor
För mig ser det ut som en vanlig fabriksgjuten betongplatta. Jag hade lyft upp den vänt den uppochner och kollat om baksidan är snygg, eller bara köpt en ny och bytt.T Tuskmort skrev:
Det är ca 20 st som behöver bytas, så är inte gratis, hade det varit någon enstaka hade jag köpt en ny direkt såklart, men nu tänkte jag att det var värt ett försök att få bort detF fribygg skrev:
Men om det är vanlig fabriksgjuten betong är kostnaden för ett tjog nya nog hanterbar och sannolikt det bästa om du inte kan leva med fläckarna eller vända upp en snyggare sida.T Tuskmort skrev:
Du menar kanske 30-40 kr st, dvs 6-700 för ett tjugotal?T Tuskmort skrev:
https://www.byggmax.se/marksten-halv-grå-600x300x50mm
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Lite sent in i tråden, men ammoniumtioglykolat kan användas till detta. Det omvandlar rosten till ett annat järnkomplex som kan spolas bort. Jag håller precis på och tar bort rostfläckar på vit marmor med framgång. Tioglykolatet håller ett pH på 9 och angriper därmed inte kalken i stenen. Vill alltså inte binda till kalciumjoner.
Köp Biltemas flygrostbortagning och spraya på. Rosten blir violett efter någon minut och du kan sedan spola bort allt. Det kan bli svag violett missfärgning kvar. Spola mer eller behandla med lite väteperoxid. Solljus tar även hand om det sista.
…och, ja det luktar som hos en damfrisör. Ammoniumtioglykolat är nämligen det aktiva ämnet i permanentvätska. 🙂
Köp Biltemas flygrostbortagning och spraya på. Rosten blir violett efter någon minut och du kan sedan spola bort allt. Det kan bli svag violett missfärgning kvar. Spola mer eller behandla med lite väteperoxid. Solljus tar även hand om det sista.
…och, ja det luktar som hos en damfrisör. Ammoniumtioglykolat är nämligen det aktiva ämnet i permanentvätska. 🙂
Redigerat:
Tack för svar. Jag hade tur. Fläckarna har helt försvunnit över sommaren. Förmodligen av sol, regn och klor.Johan Gunverth skrev:
Lite sent in i tråden, men ammoniumtioglykolat kan användas till detta. Det omvandlar rosten till ett annat järnkomplex som kan spolas bort. Jag håller precis på och tar bort rostfläckar på vit marmor med framgång. Tioglykolatet håller ett pH på 9 och angriper därmed inte kalken i stenen. Vill alltså inte binda till kalciumjoner.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ok att måla över svarta fläckar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Klibbiga fläckar på limträ
Färg, Måla & Tapetsera -
Vem ansvarar för kostnaden för asbestsanering efter genomförd slipning
Juridik -
Vad är dessa fläckar? Hur tar jag bort?
Fritidshus -
Bruna fläckar i källaren, samt färg börjar släppa i källaren