Byggahus.se
J
T twoody skrev:
Var finns sådana siffror, bara intressant hur många i Sverige som har längre än 5 mil till havet.
Länka gärna var man kollar upp sådant.
Tog ärligt talat ca 5-6 sekunder att Googla upp.
"Avstånd till havet folkmängd"

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Varannan-svensk-bor-nara-havet/

Statistik från 2013.
Nära hälften i Sverige bor inom 1 mil till havet.
Vore intressant att veta hur få det är som utnyttjar det dock. Det är skrämmande få som har en relation till havet och kustliv t o m i Gbg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Tog ärligt talat ca 5-6 sekunder att Googla upp.
"Avstånd till havet folkmängd"

[länk]

Statistik från 2013.
Nära hälften i Sverige bor inom 1 mil till havet.
Och i världen
 
J
T twoody skrev:
Och i världen
Har du testat själv?
 
Den platsbyggda hyllan tycker jag var väldigt fin.
Vad byggdes den av?
Hur byggdes den?
Såg ut att vara alu distanser vad får man tag i sådana?
 
J
useless useless skrev:
Svaret finns i inlägg #74...
Jag vet att det är sant eftersom jag själv har googlat fram svaret.


www.un.org/sustainabledevelopment/wp-content/uploads/2017/05/Ocean-fact-sheet-package.pdf
Helt riktigt.
Finns till och med siffror som säger uppåt 60% av jordens befolkning.

"Coastal zone" är ett i dagarna känt begrepp med tanke på allt miljöprat, och man kan hitta en del intressant i ämnet med Google.
 
IKEA köksstomme? Såg att det stod METOD på kartongerna när dem byggde och fronterna verkar vara VOXTORP fast dem lackat dem i mattsvart för jag kan inte hitta dem i svart på IKEAs sida...

Det hade vart intressant att få höra vad för kök han hade fått för 1milj :crysmile:
 
B Buzzword skrev:
Förövrigt ganska prisvärt att köpa tomt med havsutsikt, högt belägen flera hundra meter från stranden. 1,5m är ett helt OK pris i området. Betydligt bättre än 150m ifrån strand på plan mark omgiven av en massa buskar och fritidshus som skymmer sikten. Dessutom så får man i det området på tomt närmast havet leva med både erosionsrisken och alla som promenerar på/ovanför stranden. Känner väl till situationen, ingen tittar ut över havet men alla glor på dig och ditt hus =) Parkering+minigolf= förmodligen kommunal mark eller mark som pga rekreation och tillgänglighet till strand ej kommer att bebyggas. Han har nog gjort en bra due diligence före köpet. Sen vimlar det inte av havsnära obebyggda tomter, och detta ska jämföras ekonomiskt mot att köpa tomt med ett bef. fritidshus som man måste riva för att bygga sin dröm...
Fast nu var ju tomten ganska lågt belägen. Åtminstone om man förväntae sig havsutsikt.
 
A artesuave skrev:
IKEA köksstomme? Såg att det stod METOD på kartongerna när dem byggde och fronterna verkar vara VOXTORP fast dem lackat dem i mattsvart för jag kan inte hitta dem i svart på IKEAs sida...

Det hade vart intressant att få höra vad för kök han hade fått för 1milj :crysmile:
Tror inte luckorna var IKEA, han pratar ju om "genomfärgat", se tidigare inlägg i tråden om "valchromat" ...
 
S
engs engs skrev:
Här en 5år gammal tråd med precis samma kritik om programmet så det är inget nytt, kanske har det blivit värre ändå med nya programledaren? [länk]

Tror det bästa vore att istället för som nu när man har både en arkitekt och en programledare. Vore om man kan hitta en arkitekt eller åtminstonde någon väldigt kunnig på området. Men som också kan ta den andra rollen och som passar i TV med en viss utstrålning, någon som kan framföra kritik av beslut och designval utan att den som bygger tar direkt illa upp osv.

Eller kanske en arkitekt och en duktig byggare vore en bra kombo, någon som arbetar som konstruktör eller en erfaren yrkesbyggare? Som mer kan ta de praktiska bitarna vi på bygga hus saknar? El, värme, ventilation, isolering etc.

Kommer man in som programledare utan djupare kunskap i ämnet är det väl lätt hänt att annat än bygget tas upp, men det är säkert "by design". Dvs vi på bygga hus är inte genomsnittspubliken man vänder sig till.
Brittiska långköraren Grand designs har ett fungerande format med en fackkunnig och problematiserande programledare.

The Restoration Man är ett annat liknande exempel.
 
  • Gilla
PerManent
  • Laddar…
Såg ett slumpat avsnitt igår om Emma och Lukas som byggde ett hus i Uddevalla. Mycket, mycket mer byggteknik och arkitekturdiskussioner.
 
J Jarlsgård skrev:
Sämsta programmet hittills? Känns inte som man fick se någonting av husbygget.. De första 33 minuterna var ju mer eller mindre bara prat om honom.. :sweat:
Det är ju det som är det roliga om hipsters och millenials. De säger de vill rädda världen. Men det är DE med stora bokstäver och världen med små,

Jag har börjat knarka igenom alla säsonger av Grand designs och det är lite större urval av roliga hus i GB.

Det känns som budgeten minskat rejält för denna serie av husdrömmar så det handlar med om egotrippade skåningar än något annat.
 
Sen kan man ju spåna kring att man inte gör någor att säkra upp slänten i "sandtaget" innan bygget börjar. En höststorm eller två så kommer det ju rasa... Plus att börja mura väggar medans det ligger flera cm vatten på plattan...
Om jag som glad amatör ser dessa saker så kan man ju undra vad han har för byggare. :D

Även roligt att de maskade Ytong varumärket väldigt slumpartat :D
 
B Buzzword skrev:
Kök, Badrum och sovrum samt en möjlig entré låg här på samma golvnivå= kraven uppfyllda.
B Buzzword skrev:
Kök, Badrum och sovrum samt en möjlig entré låg här på samma golvnivå= kraven uppfyllda.
Om jag såg rätt så är byggnaden i 2 plan, övre plan har kök och sovrum (såg inget badrum men kan ha missat det (massa mumbo jambo så man somnar...)), nedre plan hade garage och parkering. Så nu är frågan vilket är entréplan, för det är ju på entréplan som skall vara tillgänglighetsanpassad, eller hur? Har för mig att BBR står det att närheten till garage avgör vilket plan som definieras som entréplan? Isåfall ligger kök-sovrum-badrum på fel plan. Rätta mig om jag har fel =)
 
R
T trickydicky skrev:
Om jag såg rätt så är byggnaden i 2 plan, övre plan har kök och sovrum (såg inget badrum men kan ha missat det (massa mumbo jambo så man somnar...)), nedre plan hade garage och parkering. Så nu är frågan vilket är entréplan, för det är ju på entréplan som skall vara tillgänglighetsanpassad, eller hur? Har för mig att BBR står det att närheten till garage avgör vilket plan som definieras som entréplan? Isåfall ligger kök-sovrum-badrum på fel plan. Rätta mig om jag har fel =)
Ritning av ett hus med etiketterade rum inklusive kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isåfall bara kök.
 
  • Gilla
trickydicky
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.