Byggahus.se
Jag står i färd med att montera LED-spottar i överskåp ovan diskbänk.

2008 byggde jag ett kök och satte halogen-spottar som styrdes med en bra driver, den hade en ingång där jag via tunn kabel kopplade in en metallplatta (bedömt 30x1 mm).
Den här metallplattan satte jag sedan under överskåpet så att man kunde tända/släcka/dimma genom att bara nudda den.
Sjukt snygg och smidig lösning som fungerar även när man är skitig om händerna. Jag har ingen aning om var eller av vem jag köpte detta. Fick tipset av köksleverantören (finns ej kvar).

Övrigt i huset så finns Plejd med koppling mot Google Home. Men just för denna applikation är jag inne på någon dum lösning.

Belysningen blir inte mer än ungefär 4 st 3W spottar men det centrala är styrningen här, vet att jag uttrycker mig knasigt så om någon vänlig själ kan upplysa mig om vad den teknik jag efterfrågar heter så vore jag ytterst tacksam!

Må så väl!
 
E etompau skrev:
Ett exempel på 12 V touch-dimmer:
[länk]

Tänk på att den primärt är gjord för halogen och kräver en minsta belastning för korrekt funktion.
Stort tack för tipset!

Lyckades via tillverkaren, Relco, hitta en vad jag tror är motsvarande fast ok även för LED.
Sen via omvägar lyckades jag dessutom finna den hos lampgrossen:
https://www.lampgrossen.se/produkt/Touchdimmer-LED-230V-Svart
Relco RT78SC är det alltså, finns i tre varianter men verkar bara handla om färg på kapslingen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nanorch Nanorch skrev:
Stort tack för tipset!

Lyckades via tillverkaren, Relco, hitta en vad jag tror är motsvarande fast ok även för LED.
Sen via omvägar lyckades jag dessutom finna den hos lampgrossen:
[länk]
Relco RT78SC är det alltså, finns i tre varianter men verkar bara handla om färg på kapslingen.
Ok, stötte på problem ändå. Den jag hittade verkar inte ge 12V ut...
Att hitta 230V LED till kök för infällnad under överskåp lär inte gå, så måste söka en annan än Relco RT78SC 😞
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.