8 469 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Styrelsen bygger in oss
Jag tror tyvärr att föreningen har rätt att bygga staketet där de bygger det... Det är även intressant och veta hur långt ut TS´s "mark" sträcker sig. Det kanske är så att de i själva verket bygger helt och hållet på "sin mark".
Jag ser inga problem med att styrelsen har fattat detta beslut själva, utan att blanda in föreningen. Det är inte mycket som styrelsen behöver låta medlemmarna vara med och avgöra. Men nu börjar det spåra ut lite vad en styrelse får göra eller inte....
Men TS kan kolla om det finns bygglov eller om det inte behövs....
Jag ser inga problem med att styrelsen har fattat detta beslut själva, utan att blanda in föreningen. Det är inte mycket som styrelsen behöver låta medlemmarna vara med och avgöra. Men nu börjar det spåra ut lite vad en styrelse får göra eller inte....
Men TS kan kolla om det finns bygglov eller om det inte behövs....
Att de har rätt att bygga det är inte frågan!
Frågan är istället varifrån de fått att de måste bygga det enligt "reglerna".
De hävdar ju enligt TS att de har skyldighet att bygga det, men det finns ingen regel om höga plank runt lekplatser om ingen stör sig på ljudet! Om TS tycker att häcken räcker så har styreslen ingen anledning att bygga ett plank.
Frågan är istället varifrån de fått att de måste bygga det enligt "reglerna".
De hävdar ju enligt TS att de har skyldighet att bygga det, men det finns ingen regel om höga plank runt lekplatser om ingen stör sig på ljudet! Om TS tycker att häcken räcker så har styreslen ingen anledning att bygga ett plank.
Nu har det hela både blivit klarare och mer förvirrat. Det var städdag i föreningen idag och då passade vi på att haka tag i en del personer. Föreningen ordförande var helt frågande eftersom det enligt honom inte var något de diskuterat i styrelsen.
En HSB-anställd hävdade att det måste byggas igen p.g.a. deras stadgar och att de gör en inspektion av lekplatserna varje år (underligt att man inte upptäckt det tidigare i så fall).
Sedan pratade vi med förvaltaren och han sa att självklart ska vi få både öppning i planket och i staketet nedanför eftersom det alltid varit en öppning där.
Jag tror mig veta vad som har hänt. Stolpen till vänster (i bild) om vår öppning i det nedre staketet har murknat bort och då har HSB själva fattat ett beslut om att reparera det (rent underhåll således) men att de trodde att staketet gick hela vägen utan någon öppning. Sedan har antagligen den första styrelsemedlemmen vi pratade med trott att det innebar att det inte skulle vara någon öppning i det övre planket heller.
Man kan dessutom se att konstruktionen är annorlunda på en vanlig sträckning och vår öppning.

Så ser det ut vid vår öppning.

En vanlig skarv är annorlunda konstruerad.
En HSB-anställd hävdade att det måste byggas igen p.g.a. deras stadgar och att de gör en inspektion av lekplatserna varje år (underligt att man inte upptäckt det tidigare i så fall).
Sedan pratade vi med förvaltaren och han sa att självklart ska vi få både öppning i planket och i staketet nedanför eftersom det alltid varit en öppning där.
Jag tror mig veta vad som har hänt. Stolpen till vänster (i bild) om vår öppning i det nedre staketet har murknat bort och då har HSB själva fattat ett beslut om att reparera det (rent underhåll således) men att de trodde att staketet gick hela vägen utan någon öppning. Sedan har antagligen den första styrelsemedlemmen vi pratade med trott att det innebar att det inte skulle vara någon öppning i det övre planket heller.
Man kan dessutom se att konstruktionen är annorlunda på en vanlig sträckning och vår öppning.

Så ser det ut vid vår öppning.

En vanlig skarv är annorlunda konstruerad.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad skönt det är att äga sin tomt och sitt hus själv 
Hur tycker ni det skulle vara att plötsligt få ett högt plank runt tomtplätten.
Inte ens buskarna får de ju se längre.
Nej usch
Ni som inte tycker att detta påverkar trådskaparens livskvalitet/boendesituation:
Hur tycker ni det skulle vara att plötsligt få ett högt plank runt tomtplätten.
Inte ens buskarna får de ju se längre.
Nej usch
Hur tänker du nu?KnockOnWood skrev:
Nyttjanderätten som jag skrev om tidigare har väl inte ändrats eller...
Däremot så håller jag med dig om att utsikten kanske begränsas eller att buskarna inte syns, men nyttjanderätten?
Sedan kan vi självklart tycka att allt skall vara som förut åtminstone framför min dörr. Förändringar sker hela tiden i alla möjliga varianter soprum ersätts med små hus för sortering av avfall parkeringsplatser utökas eftersom alla har fler bilar och dom som tidigare lekte på lekplatserna har också skaffat bil men bor fortfarande hemma osv.
Men för att återgå till TS plank, så är det endast några stolpar i backen så det kanske är liiite tidig att uttala sig om hur hemskt och ur nyttjandegrad detta är för TS bostadsrätt pga detta plank blir. För det gäller väl samma regler för byggande av plank för en BF som för privatpersoner bygglov med etc. så finns det inget bygglov så blir det förmodligen inte heller ett plank, så korkade kan väl knappast en beställare vara när det är föreningens pengar som hanteras.
Vill bara tillägga att jag själv bodde i bostadsrätt i mitten på 1970-talet, då lärde jag mig att det blev som det blev för inga andra en styrelsen kom på mötena. Det innebar att styrelsen beviljade upprustning av det som gagnade dom själva bäst men då vaknade vi medlemmar. Ojj vilket liv det blev, ut åkte ordföranden och flera av styrelsen. Efter det så var mötena bättre befolkade och inför omröstning var dom flesta där när dom begrep att det handlade om dom/oss och våra pengar.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
OK, då låter det alltså som detta inte ens har varit upp på styrelsens bord, utan något som HSB förvaltningen hittat på helt själv.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Cecar33, jag vet att du skrev "nyttjanderätt" och jag vände det till det lite vidare men diffusare "livskvalitet/boendesituation".
För att om man inskränker sig till ditt begrepp så kan man i praktiken hamna var som helst.
Och du menar väl inte att utsikt och växtlighet är oväsentligt?
Jmfr Staffan_V:s hårdvinkling
Men själv skulle jag inte ha mycket nöje av frukostkaffet om fick sitta och stirra in i ett plank under tiden.
För att om man inskränker sig till ditt begrepp så kan man i praktiken hamna var som helst.
Det är naturligtvis orealistiskt och hårddraget.
Men själv skulle jag inte ha mycket nöje av frukostkaffet om fick sitta och stirra in i ett plank under tiden.
Det håller jag med om helt och fullt. Det gör i sin tur att man drar upp tältpinnarna och flyttar när man inte längre trivs, vilket jag är övertygad om att fler borde göra oftare.KnockOnWood skrev:Cecar33, jag vet att du skrev "nyttjanderätt" och jag vände det till det lite vidare men diffusare "livskvalitet/boendesituation".
Det är naturligtvis orealistiskt och hårddraget.
Nja, nu är det inte planket i sig jag är emot utan att de stänger av våran möjlighet att ta oss in och ut ur huset.KnockOnWood skrev:
Fast nu verkar det som om vi har i alla fall förvaltaren och två i styrelsen på våran sida så vi får se hur det går.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De där staketstolparna blir ju bra som humlestörarStaffan_V skrev:
Ja, fast så som det ser ut vid er öppning blir det om man sågar av staketet där det inte är någon skarv...Staffan_V skrev:
Då får ni prata med förvaltningen om vilka regler det är de lutar sig mot när de kräver ett plank. Jag gissar av det du skriver om inspektion att det är de berömda EU-reglerna för lekplatser (som bland annat innefattar regler om sand under gungor och klätterställningar mm).
Plank eller höga gallerstaket för att förhindra bollar från bollplaner eller oväsen krävs bara om de boende störs av det, så om ni inte vill ha det behöver de inte sätta upp det. Med tanke på hur liten er baksida är blir det ju rejält instängt med ett så högt plank, så fortsätt gärna att diskutera med förvaltningen!
Be dem visa upp regeln de hänvisar till de ska kunna visa exakt paragraf i den tjocka boken.
(jag har läst den, den är hemsk!)
Plank eller höga gallerstaket för att förhindra bollar från bollplaner eller oväsen krävs bara om de boende störs av det, så om ni inte vill ha det behöver de inte sätta upp det. Med tanke på hur liten er baksida är blir det ju rejält instängt med ett så högt plank, så fortsätt gärna att diskutera med förvaltningen!
Be dem visa upp regeln de hänvisar till de ska kunna visa exakt paragraf i den tjocka boken.
(jag har läst den, den är hemsk!)