1 182 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
styrelse i idell förening
Hejsan.
Tänkte bara höra mig för hos er om ni har någon aning om hur rätt eller fel följande är.
Är medlem i en idell förening och även är jag med i styrelsen för den.
Under sista styrelsemötet kunde jag inte närvara, var tvungen vara på jobbet ist.
Under det mötet så kom dom andra fram till att vissa saker skulle behövas göras och visa kontakter med personer skulle tas. Då beslutade dom att det var jag som skulle fixa dom sakerna.
Fick sedan ett mail där det stog att styrelsen hade beslutat att jag skulle få dom uppdragen.
Så jag undrar bara om en styrelse får ta beslut att dela ut uppdrag till icke närvarande medlemmar utan att tex ringa och fråga först....
Nu är det ju inte några speciellt jobbiga/tidskrävande uppdrag, men är just principen jag är lite fundersam över.
Tänkte bara höra mig för hos er om ni har någon aning om hur rätt eller fel följande är.
Under sista styrelsemötet kunde jag inte närvara, var tvungen vara på jobbet ist.
Under det mötet så kom dom andra fram till att vissa saker skulle behövas göras och visa kontakter med personer skulle tas. Då beslutade dom att det var jag som skulle fixa dom sakerna.
Fick sedan ett mail där det stog att styrelsen hade beslutat att jag skulle få dom uppdragen.
Så jag undrar bara om en styrelse får ta beslut att dela ut uppdrag till icke närvarande medlemmar utan att tex ringa och fråga först....
Nu är det ju inte några speciellt jobbiga/tidskrävande uppdrag, men är just principen jag är lite fundersam över.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får och får...perra från skogen skrev:Hejsan.
Det låter som att det är en rätt liten förening av hobbykaraktär (rätta mig om jag har fel).
Arbetet i föreningsstyrelsen bygger på förtroende, och man brukar dela upp arbetsuppgifterna efter var och ens kompetens/intresse, tex ekonomi, underhåll, aktiviteter etc.
Om man inte känner att samarbetet bygger på ömsesidigt förtroende och fungerar lämnar man föreningen, eller avsäger sig styrelseuppdraget.
Hur samarbetet går till är väldigt olika. Ofta tar några "eldsjälar" på sig det mesta arbetet pga eget intresse.
De fortsätter att "styra" tills andra protesterar. Men inom styrelsen måste besluten tas med konsensus annars kommer det inte att funka i längden.
Jag tycker att du skall ta upp detta med den övriga styrelsen och ge din syn på saken.
Tex genom att svara på mailet med kopia till alla övriga styrelsemedlemmar att du vill ha ett nytt möte för att du är osäker på detaljerna...
Det kan tänkas att där sitter ett antal pensionärer, som tycker det känns bra att delegera stort och smått, men som inte inser hur situationen är för en person "mitt i livet" med barn och arbete.
Och det kan ju också vara så att du, som relativt ny i föreningen/styrelsen, helt enkelt inte är insatt hur arbetet har bedrivits sedan tidigare.
Normalt så anses hela styrelsen vara solidariskt ansvariga för att styrelsens uppgifter utförs. Styrelsen ses så att säga som en enhet. Övriga styrelsen kan alltså inte "tvinga" dig att göra de där sakerna, men om du inte uttryckligen tagit på dig dem så får övriga styrelsen så att säga skylla sig själva om du inte gör uppgifterna. De är lika ansvariga (gentemot föreningen) för att uppgifterna blir utförda som du är.
Däremot kan det ju ses som lite taskigt att bara dumpa uppgifter på nån som inte är närvarande och inte kan protestera.
Även om nån i styrelsen frivilligt tar på sig uppgifter så blir den inte personligen ansvarig gentemot föreningen att uppgiften blir genomförd. Däremot lär ju inte de övriga i styrelsen bli så glada om man tar på sig uppgifter och sen inte genomför dem. Men de kan inte göra så mycket åt det mer än att sluta ge personen uppgifter och sen kanske snacka med valberedningen och försöka se till att den personen inte hamnar i styrelsen nästa år.
Konflikter inom styrelsen får alltså styrelsen försöka lösa själva i första hand. Det är därför som valberedningens främsta uppgift är att sätta ihop ett förslag på en styrelse som man tror kommer fungera bra ihop. Tyvärr brukar ju valberedningen inte ha en uppsjö av kandidater att välja på.
Däremot kan det ju ses som lite taskigt att bara dumpa uppgifter på nån som inte är närvarande och inte kan protestera.
Även om nån i styrelsen frivilligt tar på sig uppgifter så blir den inte personligen ansvarig gentemot föreningen att uppgiften blir genomförd. Däremot lär ju inte de övriga i styrelsen bli så glada om man tar på sig uppgifter och sen inte genomför dem. Men de kan inte göra så mycket åt det mer än att sluta ge personen uppgifter och sen kanske snacka med valberedningen och försöka se till att den personen inte hamnar i styrelsen nästa år.
Konflikter inom styrelsen får alltså styrelsen försöka lösa själva i första hand. Det är därför som valberedningens främsta uppgift är att sätta ihop ett förslag på en styrelse som man tror kommer fungera bra ihop. Tyvärr brukar ju valberedningen inte ha en uppsjö av kandidater att välja på.
Tack för alla svar. det var ungefär som jag trodde....Det finns inga speciella regler hu det ska vara, utan allt blir som man själv gör det till ;-) Det enda man kan göra är att be dom andra höra av sig innan dom bestämmer något som har med mig att göra....
Klicka här för att svara