Byggahus.se
Hej,

Jag tänkte montera in spottar i min altan vilket blivit väldigt populärt. Har tittat på Cosa och även på Markslöjds varianter. Jag har dock inte hittat nån variant som klarar det antal lampor jag behöver på en transformator så jag antar att man istället får köpa flera paket. Eller finns det något annat fabrikat där det räcker med en transformator som är lite starkare (gör inget om det kostar lite mer) och som klarar av fler lampor?

Undrar även hur ni har löst strömförsöjningen till dessa? Har ni dragit in el under altanen och satt el-uttag där eller finns det något smidigare sätt? I mitt fall behöver jag nog två uttag under altanen för att det skall nå till båda ändar.

Tack på förhand
 
jag satte cosa 30, köpte en starkare ip68 klassad trafo med 12 volt ut som tillhörande trafon har, EKLK kabel från garaget och ut, (ny grupp, dvs ny säkring i centralen) kopplat i en ip64 kopplingsdosa under trallen med lucka, dock sitter denna under tak så händer nog inte så mycket med den och blir det kortis eller jordfel så är det kopplat på jordfelsbrytare

tror den trafon klarar 30 st cosa 30 lampor. då denna är på 15w och den med 10st lampor är på 5w
hittade trafon här
 
  • Gilla
Briljander
  • Laddar…
Det lät som ett smart alternativ och en fiffig lösning.

Dessvärre såg jag nu att med Cosa verkar det som att man är begränsad till max 5m från uttaget iaf eftersom alla lampor går till ett ställe och ej kopplade i varandra. Det gör det lite krångligare tyvärr för min del om man inte vill ha två uttag.
 
Cosa 30 är kopplade till varann och tråden mellan trafo och 1a lampan är 10 m.
 
Aha, då måste jag missuppfattat när jag läst runt. Tack för svar
 
Värt att notera är väl att tidigare modeller av Cosa 30 inte var kopplade till varandra, utan till en fördelare.
 
Då var det säkert den jag såg bilden på. Ska försöka hinna med och mäta lite mellan snapsen i helgen så får vi se vilket alternativ som passar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.