MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Jag har 944,7 på östkusten just nu, trots vindstilla och lugnt.KnockOnWood skrev:
949 några mil härifrån: https://www.vackertvader.se/väderstation/kramfors-flygplats
I Sverige varierar lufttrycket vanligtvis mellan 950 och 1050 hPa. Det högsta lufttrycket som uppmätts i Sverige är 1063,7 hPa den 23 januari 1907 i Kalmar och Visby. Det lägsta lufttrycket är 938,4 hPa den 6 december 1895 i Härnösand.
Så det verkar vara nästan rekordlågt lufttryck över Sverige.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Frigolit är ett bra sätt att skaffa på detta sätt... har nog samlat in frigolit för att gjuta platta till 2 hus vid det här lagetH Husgubbe skrev:
Det var lite skumt att köra upp i småland efter stormen, stackars de skogsägare som lagt hela sitt liv i det. Var väl en del som valde att avsluta det helt därefter.KnockOnWood skrev:
Jag började kort efter den stormen på kundtjänst för tele 2, det var inga roliga 3-4 månader där, många stackare som varken hade telefon eller ström. Det var så illa att en del kundtjänstmedarbetare blev mordhotade och dylikt.
Två aspar och en björk lade sig ner, en asp och två tallar tappade delar av topparna. Tyvärr sitter två avbrutna toppdelar kvar 12-15m upp... Har tatt bort vassa stubbar i hagen, men dem med brutna toppar får vänta tills det mojnat lite till.
/Andreas
/Andreas
Det här låter väldigt märkligt. Negativa priser är man inte så van vid.Magnus E K skrev:
Men det kan väl tolkas så att producenterna producerar för mycket el och de måste göra av den någonstans. Så de betalar folk för att göra av med energin åt dem.
Om man då har rörligt pris så är det bara att vrida på allt man har, element, bastu, ugn etc. (Fast det är väl ett påslag på priset som är större än priset så det lönar sig i praktiken inte ändå.)
Rörligt elpris påverkas inte på de sättet. Timpris påverkas på de sättetA andersmc skrev:Det här låter väldigt märkligt. Negativa priser är man inte så van vid.
Men det kan väl tolkas så att producenterna producerar för mycket el och de måste göra av den någonstans. Så de betalar folk för att göra av med energin åt dem.
Om man då har rörligt pris så är det bara att vrida på allt man har, element, bastu, ugn etc. (Fast det är väl ett påslag på priset som är större än priset så det lönar sig i praktiken inte ändå.)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Tyvärr var ju priset bara minus 0,2 öre medan det skulle behöva vara lägre än typ minus 55 öre innan det faktiskt skulle löna sig att slösa som privatperson, med tanke på påslag, energiskatt och överföring. Däremot om man kan flytta förbrukning som ändå skulle skett är ju ungefär noll trevligare än säg 10-15 öre.
Redigering: Så med Kalle Anka-matematik får vi invänta en 275 gånger kraftigare storm innan det krämas på för fullt i onödan.
Redigering: Så med Kalle Anka-matematik får vi invänta en 275 gånger kraftigare storm innan det krämas på för fullt i onödan.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

