MultiMan
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Superlågt lufttryck i morse klockan sju:
[bild]
960 hPa, 720 mm Hg.
I orkanen Gudrun år 2010 år 2005 hade vi 970 hPa i Göteborg.
Jag har 944,7 på östkusten just nu, trots vindstilla och lugnt.

949 några mil härifrån: https://www.vackertvader.se/väderstation/kramfors-flygplats

I Sverige varierar lufttrycket vanligtvis mellan 950 och 1050 hPa. Det högsta lufttrycket som uppmätts i Sverige är 1063,7 hPa den 23 januari 1907 i Kalmar och Visby. Det lägsta lufttrycket är 938,4 hPa den 6 december 1895 i Härnösand.

Så det verkar vara nästan rekordlågt lufttryck över Sverige.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har 944,7 på östkusten just nu, trots vindstilla och lugnt.
Du är mitt i stormens öga, grattis!
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Bor i ett "nybyggnads område" och samma sak varje gång det kommer lite mer blåst. Det kommer att fara runt byggmaterial för att fler klåpare har inte fattat att det måste säkras.....Sist körde jag bort 3 släpkärror från min tomt och närmaste skogen för att slippa se det i skogen.
Frigolit är ett bra sätt att skaffa på detta sätt... har nog samlat in frigolit för att gjuta platta till 2 hus vid det här laget
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar hitta mycket frigolit som flyter i älven efter stormar. Problemet är att den oftast har farit för illa i forsarna för att vara användbar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Superlågt lufttryck i morse klockan sju:
[bild]
960 hPa, 720 mm Hg.
I orkanen Gudrun år 2010 år 2005 hade vi 970 hPa i Göteborg.
955 här i Roslagen. Känns lite i bihålorna :)
 
Stormen hade ihjäl växthuset.. Förstörd växthusram på en träterrass efter storm, med bord och stolar framför en träskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En gammal bild från Gudrun. Vid Bolmen i Småland:
[bild]
Det var lite skumt att köra upp i småland efter stormen, stackars de skogsägare som lagt hela sitt liv i det. Var väl en del som valde att avsluta det helt därefter.

Jag började kort efter den stormen på kundtjänst för tele 2, det var inga roliga 3-4 månader där, många stackare som varken hade telefon eller ström. Det var så illa att en del kundtjänstmedarbetare blev mordhotade och dylikt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Två aspar och en björk lade sig ner, en asp och två tallar tappade delar av topparna. Tyvärr sitter två avbrutna toppdelar kvar 12-15m upp... Har tatt bort vassa stubbar i hagen, men dem med brutna toppar får vänta tills det mojnat lite till.

/Andreas
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Stormen kommer ge negativt elspotpris för första gången någonsin i Sverige:

[bild]

(Kartan visar klockan 01-02 kommande natt; negativt pris gäller klockan 00-04.)
Det här låter väldigt märkligt. Negativa priser är man inte så van vid.

Men det kan väl tolkas så att producenterna producerar för mycket el och de måste göra av den någonstans. Så de betalar folk för att göra av med energin åt dem.

Om man då har rörligt pris så är det bara att vrida på allt man har, element, bastu, ugn etc. (Fast det är väl ett påslag på priset som är större än priset så det lönar sig i praktiken inte ändå.)
 
A andersmc skrev:
Det här låter väldigt märkligt. Negativa priser är man inte så van vid.

Men det kan väl tolkas så att producenterna producerar för mycket el och de måste göra av den någonstans. Så de betalar folk för att göra av med energin åt dem.

Om man då har rörligt pris så är det bara att vrida på allt man har, element, bastu, ugn etc. (Fast det är väl ett påslag på priset som är större än priset så det lönar sig i praktiken inte ändå.)
Rörligt elpris påverkas inte på de sättet. Timpris påverkas på de sättet
 
Magnus E K
Tyvärr var ju priset bara minus 0,2 öre medan det skulle behöva vara lägre än typ minus 55 öre innan det faktiskt skulle löna sig att slösa som privatperson, med tanke på påslag, energiskatt och överföring. Däremot om man kan flytta förbrukning som ändå skulle skett är ju ungefär noll trevligare än säg 10-15 öre.

Redigering: Så med Kalle Anka-matematik får vi invänta en 275 gånger kraftigare storm innan det krämas på för fullt i onödan.
 
Redigerat:
  • Haha
jsoderholm47 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.